NÉPHIT ÉS NÉPI GYÓGYÍTÁS

Full text search

NÉPHIT ÉS NÉPI GYÓGYÍTÁS
A népi gyógyítás területének meghatározásához többféle nézőpontból közelíthetünk. Az anyag, melyet a kutatók napjainkig összegyűjtöttek, igen gazdag, s rendezéséhez egyfelől a néprajztudomány, másfelől az orvostudomány adhat szempontokat. A gyógyítás, mint a közösség számára alapvetően fontos, társadalmilag értékes tevékenység, a szellemi kultúra része, amely mindig a figyelem homlokterében állt. A betegség olyan élethelyzet, amely a mindennapok egyensúlyának megbomlását jelenti, mivel a közösség egy tagja kiesik a munkából, s hiányát pótolni kell, az egyensúlyt helyre kell állítani. Ezért fontos a gyógyítás és a gyógyítók társadalomban betöltött helyének és szerepének megismerése a kultúra történetében. Így harmadik rendező szempontként a történetiséget kell figyelembe venni, ugyanis a történeti adatok nélkül nem érthetjük meg a magyar népi gyógyítás 20. századi adatait, melyeknek bemutatása e fejezet tárgya.
Hagyományosan a néprajznak a népi gyógyítással foglalkozó fejezete a népnek a betegségekről való felfogását és azok gyógymódjait tárgyalja, éppen ezért foglalkoznia kell a népi egészségtan különböző részeivel (mint a test felépítésére vonatkozó tudással, az emberi test normális működésével és betegségbeli állapotával), azonkívül az olyan természetes biológiai folyamatokkal, mint a terhesség, az öregség vagy a lelki sérülések. A népi gyógyítás anyagának feldolgozásában ily módon érvényesíteni lehet az elsődlegesen orvostudományi szempontokat, sorra véve a népi tünettan (a betegségek jelei), a népi kórélettan és kóroktan (mi okozhat és milyen típusú betegséget a hiedelmek szerint), s végül a gyógymódok tudásanyagát (vö. erről Vajkai 1948b, valamint Oláh 1956a). Sajnos, bármennyire is ideális lenne egy ilyen orvosi szempontú feldolgozás, egyelőre megvalósíthatatlan, mert korábban nem ezeknek a szempontoknak megfelelően gyűjtötték az anyagot (leszámítva egy gyakorló orvos kísérletét – Oláh 1956b; 1985).
A néprajzi szempontú megközelítés lényege, hogy a hagyomány belső rendezőelveit veszi figyelembe, s nem külsődleges szempontokat. Az eddigi gyűjtések a néphitadatokkal együtt kerültek lejegyzésre. Noha nem természetes, de meg kell állapítani, hogy a gyűjtőket elsősorban a folklórszempontból érdekesebbnek tartott „mágikus” gyógymódok érdekelték. Gyűjtötték azonkívül a gyógynövényekre vonatkozó tudásanyagot. A Népi Gyógyászati Archívum (az MTA Néprajzi Kutató Csoportjában) anyagából pedig kitűnik, hogy a népi tünettanról, anatómiáról vagy kóroktanról jóval kevesebb adattal rendelkezünk, mint a gyógyító gyakorlat sokszor igen szűkszavú leírásáról.
A népi gyógyítás a néphitnek az a része, amelyben keverednek a hiedelmek és a tudáselemek. A hitt dolgok a hagyománynak empirikusan nem ellenőrzött elemei, míg 694a népi tudás igen sok elemét az évszázados gyakorlat megerősítette (pl. a gyógynövények, egyes gyógyító eljárások esetében). A népi gyógyításhoz kapcsolódó tudásanyag önmagában is kétrétegű: egyrészt a betegségekről szóló ismereteket, másrészt a gyógyításokhoz szükséges cselekvésekre vonatkozó utasításokat tartalmazza. Olyan összetett szabálysorozat, amelyben nagyon nehéz elválasztani a hiedelmeket a tényszerű és hasznos tudástól, mert mint sokszor kiderült, a hiedelmek gyógyító erejét sem lehet lebecsülni. Erről az összefonódottságról később még szólunk.
A szakirodalomban váltakozva használják a népgyógyászat, népi orvoslás, népi gyógyítás és újabban az etnomedicina kifejezéseket a terület megnevezésére. Azért tartjuk ezek közül a legmegfelelőbbnek a gyógyítás elnevezést, mert ez kifejezi a régi falusi életforma jellegzetes öngyógyító gyakorlatát, szemben a hivatalos orvoslással és tudományos gyógyászattal. A népi gyógyítás a hagyományos köznapi kultúra részeként működött. A köznapiság fontos kritérium itt, hiszen régen szinte minden családban volt valaki, többnyire az asszonyok, akik ismerték a népi gyógyító tudásnak legalábbis egy jelentős részét. Természetesen minden közösségben voltak gyógyító specialisták is.
A népi gyógyítás ismeretanyaga így egyrészt az általánosan ismert köznépi, másrészt a csak specialisták által ismert, de eredendően népi, s harmadrészt egy, eredetét tekintve a tudományos orvoslásból évszázadok során a nép közé leszállt, félig megértett vagy félreértett gyógyító gyakorlat töredékeiből állt össze. Minden kultúrában és minden népnél e három réteg aránya más és más. Mint ahogy más e rétegek viszonya az írásbeliséghez, így nálunk a szóbeli hagyományozás volt a döntő, míg Európa más részein a specialisták az írásbeliséghez folyamodtak tudásuk továbbadásakor. Egy dolog kétségtelen: rendkívül körültekintően kell eljárni a felülről leszálló kultúrjavak elméletének alkalmazásakor a népi gyógyítás területén, divat volt éppen gyógyászati adatokra hivatkozni, noha igen gyér a konkrét kutatások száma ezen a téren. Az egész anyagnak még talán az egy százalékát sem vizsgálták meg ebből a szempontból. Azonkívül mindig volt egy, a „tudomány” és a „nép” között közvetítő réteg, amelynek tagjai átformálták, a nép számára érthetővé tették, a népi hiedelemrendszer elemeivel kiegészítették a felülről alászálló gyógyászat elemeit. Túl ezen, végül is, ha a magyarság nyelvét, dallamait és növényneveit (vö. Grynaeus–Papp 1977) évszázadokon át megőrizte, nehezen hihető, hogy éppen gyógyítását kellett a reneszánsz szerzőktől kölcsönöznie. Nem lehet tagadni a nyomtatott művek hatását, de sok esetben fordított hatásról, a népi bölcsesség átvételéről is szó lehet. Mindezek figyelembevételével a következőkben áttekintjük a népi gyógyítás kutatásának eredményeit, majd a történeti adatokat, végül magukat a gyógyításmódokat.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me