ÉLET A TANYÁN

Full text search

ÉLET A TANYÁN
Szóban és írásban régóta terjed a magyar néprajz művelői körében és a néprajztudomány határain kívül is, hogy a mezővárosból, faluból tanyára költözött paraszt levetkőzte műveltségét, hátat fordított hagyományos paraszti kultúrájának, felszámolta korábbi társadalmi kapcsolatait. Tanyai individuális magányában a teljes önellátás fertőjében lubickolva szomszédsági kapcsolatok nélkül tengette életét. Megfogalmazásunk túlzó és erősen sarkított, de nem indokolatlan. Valóban él a kutatók és a közvélemény körében valamiféle lesajnálás a mezővárosi, falusi paraszttársadalmakból kiszakadt „tanyasiak” irányában. A kutatók ez ideig jobbára csak a mezővárosi, falusi szokások tanyai elfelejtéséről, elhagyásáról adtak hírt ahelyett, hogy alaposan megvizsgálták volna a másik oldalt, nevezetesen azt a kérdést, hogy a tanyai életmód miként konzervált olyan hagyományokat, amelyeknek a mezővárosi és a falusi népesség már rég hátat fordított. A tanyai életmód, társasélet, ünnepi szokások tekintetében valószínűleg az okozza a nagyfokú tájékozatlanságot, hogy a téma jóformán alig kutatott. Végigtekintve a tudománytörténeten, látható, hogy a magyar néprajz mindig mezőváros- és falucentrikus volt. A kutatók mezővárosban, faluban gondolkoztak. Ehhez a szemlélethez valószínűleg nagymértékben hozzájárult a korai tanyák tartozék jellegének állandó hangsúlyozása.
A 19. század közepe és a 20. század közepe között óriási változás zajlott le az Alföld települési rendjében, több tízezer farmtanya került rá a térképekre. Megszületett az állandóan tanyán élő, a szórványtelepülési léthez, életmódhoz erősen ragaszkodó „tanyasi” magyar ember típusa. A tanyasi paraszt mentalitása gyaníthatólag különbözik a város- és falulakó parasztokétól is, nem beszélve a társadalom más rétegeiről.
Amit a tanyai társas kapcsolatokról és szokásokról a magyar néprajzi irodalomban olvasni lehet, jobbára Juhász Antal vetette papírra, következésképp szegedi vonatkozású (Juhász A.1972–1973; 1976). Hozzájárultak még a tanyai életről alkotott kép formálásához a Vásárhelyi-puszta kutatói (Nagy Gy. 1975; Szenti T. 1979a).
A társasmunkák hozzátartoztak a tanyai parasztság életéhez. Új tanya építését, Tömörkény Istvánnal szólva: a tanyaverést, de bármilyen tanyai építkezést is nehezen végezhette el egyedül egy család. Szükség volt a szomszédok, rokonok segítségére. Összesegítés nélkül nehezen ment a gabona hordása és nyomtatása is. A cséplőgépek elterjedése korában még nem voltak „részért” cséplő bandák, hanem 7–8 érdekelt szomszéd családból került ki a gép működtetéséhez szükséges személyzet. A társas munkát a szegedi földeken és a Bácskában a móva szóval jelölték, amely azonos értelmű az erdélyi kalákával. A móva nemcsak munkát, hanem szórakozást is jelentett a tanyai ifjúság számára. Dalos, táncos munkaalkalom volt a kukoricamóva, a „hajasan” szedett kukorica fosztása. Lekvárfőzés előtt a szomszédos tanyák asszonyai vidám beszélgetéssel egybekötött szilvafejtő móvát tartottak. A téli esték tollfosztó összejövetelein részt vett a szomszédos tanyai családok apraja-nagyja, bár a munkát elsősorban asszonyok és lányok végezték.
Az emberi élet nagy fordulói, különösen egy-egy lakodalom és temetés tanyák sokaságának lakóit mozdították ki mindennapi életük kerékvágásából. Az esztendő ünnepeit, 84jeles napjait ugyancsak méltósággal ülték meg a tanyaiak. Az ünnepekhez kötődő hagyományokat általában tovább őrizték, mint a városok és falvak lakói. Hatalmas disznótorok és névnapok, elsősorban István- és János-napok színezték a havas tanyai tél egyhangúságát.
A tanyai nép életében nagy szerepe volt a szomszédolásnak. Ez nyári vasárnapokon jobbára abból állt, hogy a szomszédos tanyák lakói délután kiültek a dűlőút menti gyöpre és hosszan elbeszélgettek. Télen, különösen esténként, különösebb családi esemény, ünnep nélkül is összejöttek a szomszédos családok egy-egy tanyában, és kártyázással, varrogatással, kötögetéssel, mesélgetéssel, társalgással töltötték az időt. A szomszédolás fontosságára utal, hogy hóesés után azonnal keskeny utat hánytak lapáttal a szomszédos tanyák között. A tanyán lakó ifjúság jellegzetes szórakozási alkalmai voltak a nem-hivatalos tanyai bálak, amelyeket nyáron néha árnyas erdőszélen, ősztől tavaszig bérelt tanyaépületben vagy sorolva más-más tanyában tartottak. A tanyai ifjúságnak ezt a vidám társas összejövetelét csutrinak, patkaporos bálnak nevezték. Eljutottak a tanyaiak a környező falvak és tanyaközpontok hivatalos báljaiba, a váltott bálakba is.
Ha viszonylag közel feküdt templomos falu vagy város, akkor sűrűbben, ha távol, akkor ritkábban jártak a régi tanyaiak templomba. Az utat általában lovaskocsin tették meg. A 20. század első felében, különösen a két háború között tanyai iskolák százai épültek az Alföldön. Sok iskola misézésre is alkalmas volt. Növekedett a pusztai templomok száma is. Következésképp a régi városba kocsizós misehallgatás helyett jellemzővé vált a közeli tanyai iskolák és pusztai templomok miséinek gyakori, rendszeres látogatása. A szegedi tanyavilág jeles hagyománya a misebál, amely a mise után tartott és tanyai iskola udvarán rendezett táncmulatságot jelentett. A tanyai gazdacsalád számára elengedhetetlen volt a rendszeres piacrajárás. A legközelebbi város piaci napjain tanyai asszonyok százai keltek útra, hogy tojást, túrót, tejfölt, sajtot, gyümölcsöt árulhassanak. A tanya világából való kilépés, a „világlátás” fontos alkalmai voltak a vásárok és szentbúcsúk.
A tanyán élésnek van filozófiája, amely a szabadság jegyében fogant. A tanyai ember szabadabbnak érzi magát, mint a városi-falusi, és ehhez a szabadságához váltig ragaszkodik. A „jobb” tanyalakók, munkabíró korukban, gyakran bizonygatják, hogy ha tudnának venni falusi házat, akkor sem költöznének oda, mert a faluban túl közel vannak a szomszédok, mindenki belát a más udvarába, kevesebb a titok és teljes a nyilvánosság. Ezekkel a vélt nyűgökkel és kötöttségekkel szembeállítják a tanyai szabadságot, a „magam gazdája vagyok” megfogalmazásban sűríthető büszke gazdamentalitás korlátlan érvényesülését.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me