KAPCA

Full text search

KAPCA
Középkori krónikáink, falfestményeink férfialakjain a korra jellemző szűk lábravalót, mondhatnánk harisnyanadrágokat láthatjuk. A gyapjúszövet vagy nemez, általában bőrrel talpalt harisnya csak a 16. század végén különült két részre: nadrágra és kapcára. A közös előzmény neve, a harisnya a magyar nyelvterület keleti felén nadrág jelentésben maradt meg, a köznyelv azonban általában kapca, „varrt Szőr Kapca”, „talpas kapca” (BAZML 1653. Abaúj vm.; GySML 1665. Moson vm.), azaz a mai harisnya, illetve zokni értelemben használta.
Másféle kapca készült a hosszú szárú és a csupán lábfejet fedő lábbelibe, másmilyen egy főrangú megrendelőnek vagy egy béresnek (HML 1771–1716. Heves és Külső-Szolnok vm.), de a kapca használata mindenesetre általános volt. A lábformára nemezelt vagy varrt, a kevésbé tehetősek körében használt szőrkapcákat gyakran „talpaló helyett” a nadrág szárához varrták (Apor P. 1972: 34). Az előkelők a török eredetű lábbelik társaságában megjelenő, bokát fedő, belső oldalán fűzött bőrkapcája, a „Jantzár kaptza” (VML 1597. Vas vm.), janicsár kapca azonban sokszor különálló, az öltöny színéhez cserélgethető volt. A 17. századi Erdélyben a halottat is „bőrös kapcás nadrágban vagy csak matéria- vagy szép gyolcskapcában” nyújtóztatták ki (Apor P. 1972: 67). A szabott vászonkapcák, kendervászon halotti papucsok ebből az időből a sárospataki kriptákból is előkerültek, később a kolozsvári Hóstáton, századunk fordulóján Orosházán is ilyet adtak a halott lábára. Szlavóniában a vászontalpú, vászonszárú kapca, a csarap aratáskor, bocskorban tett jó szolgálatot. A szabott vászonkapca egykori mindennapi használatára a nemesasszonyok kelengyéjében említett bulyavászonból szabott kapcák is utalnak, és ilyenek lehettek a „vászonból való Strimflik” is (SzSzML 1725. Bihar vm.).
Ahogy a szabott kapcák helyét elfoglalják a különféle kötött harisnyák, a csapók a végben árult szűrposztó silányabb kezdőszakaszát, eresztékét: a „töllő vagy is Kapcza Szűrt” (MOL 1755. Veszprém vm.) leválasztva is piacra dobták (NML 1777. Esztergom vm.). Az 1 sing szélességű szűrposztó darab a kocsisok lócsutakoló kellékei között mint „törlő szűr” (Apor P. 1972: 46), igen sokfelé azonban – valószínűleg ekkor már kendőszerű – kapcaként szolgált.
685A kendőforma vagy hosszú csíkra szabott vászonkapca prehisztorikus időkig visszanyúló története Nyugat-Európában a 16–17. században ért véget a legszegényebbek és pásztorok tekergetett vászonkapcáival. A középkori puha lábbelikbe illő, lábforma kapca, mely otthoni használatra magának a lábbelinek a szerepét is betöltötte, ekkor már általánosabbnak látszik. A 18. század végén hazánkba látogató Hofmannseggnek fel is tűnt, hogy kocsisa, egy bocskoros parasztember, négyszögletes vászondarabot csavart a lábára, majd ő is így tett, amikor magyar ruhát, csizmát vásárolt magának (G. Györffy K. 1991: 124–125).
A kevésbé elasztikus, szőtt, szabott szőrkapcák a 18. század közepével eltűntek. A kényelmesebb, egyre gyakrabban botosnak említett „vert süvegkapca”, a nemezkapca azonban még a múlt század elején is – amíg csak a marhaszőrt, juhgyapjút feldolgozó kalaposok és süvegesek működtek – állta a versenyt a kendőkapcával.
A süvegkapcát mestereik vékonyabb, gyakrabban fehér nemezből „meztelen lábra”, vagyis kapca rendeltetéssel, de vastagabbra verve is gyártották: ez utóbbi volt a térdig vagy „Czombig érő Gyapjubul készített uti téli csizma” (BAZML 1771. Heves és Külső-Szolnok vm.). A botosnak ezt a fajtáját, általában fekete színben a „legnagyobb Tsizmára” (CsML 1803. Csongrád vm.) illő méretben is árusították, s míg a 17. században még mindenki használta, idővel a vásározók, szekerezők téli lábbelije lett.
Talán a botos „meztelen lábra” készült változatának utóda a nemezkapcát a Sárközben felváltó színes, kötött gyapjúharisnya, a botos és a Somogyban, Tolnában elterjedt, gyapjúból kötött és ványolt tutyi.
A botosnak a kapcán vagy egy másik lábbelin viselt változata a múlt század eleji árszabások tanúsága szerint ekkor országszerte elterjedt volt, és az „Uti Téli Csizma” utóbb bőrtalppal, majd bőrözött káplival és kéreggel, szövet- vagy posztószárral, szinte napjainkig használatban maradt. A Felvidéken ismert botost, a szlovák halinacsizmák magyar megfelelőjét a Zobor vidékén régiesen kapcának, Nógrádban viszont botoscsizmának nevezik.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me