A LAKÁSKULTÚRA KUTATÁSA

Full text search

329A LAKÁSKULTÚRA KUTATÁSA
A magyarországi falusi nép lakásberendezése, de különösen az abban helyet foglaló bútor, csak igen későn került az érdeklődés, majd a tervszerű tudományos kutatás látókörébe. Nem csupán Magyarországon volt ez így. A felvilágosodás századában, közgazdasági indítással, sorra jelentek meg ugyan az állam- és népismereti művek, ám ezekbe Németországban is, még a 18. század végén is, a parasztság otthonára nézve alig került be némi megjegyzés (Deneke, B. 1969: 9). Nálunk egy-egy erre vonatkozó bekezdés a reformkor idején vált tartozékává a nemzeti önismeret elmélyítésének igényével közreadott, hazánk tájait és lakosságát ismertető leírásoknak, habár ami a bútorzatot illeti, erről többnyire csak futtában, nagy általánosságban esik bennük szó. Jellemző például a Májer István által vázolt kép a muzslai (Esztergom m.) köznép szobáiról, – melyekben ő, ottani káplánkodása idején, 1836–38-ban bizonyára nem kevésszer megfordult: „Bútorai: egykét nyoszola, mellyek vörös pamutos, úgy szólván, zománczos házi szövetü vánkosokkal padlásig telvék; az ablak körül padok és asztal; ládák, szekrény; fenn tányéros és czifra korsók függnek; falaikon szent képek díszlenek” (1846: 11). Érezhető, hogy számára a berendezés leginkább figyelemre méltó elemei a lakástextíliák meg a falakon sorakozó szentképek és díszedények. Ezek lehettek a legszembetűnőbbek, ámbár alighanem falusi vendéglátói is ezeket értékelték a legtöbbre.
A korabeli szerzők közt alig akad, aki egy-két szót szánna a lakásbeli bútorok jellemzésére. A kivételként említhető Munkácsy Dániel a Baranya megyei Bőközről – mely az Ormánság része – tudósítva, a sarokpadról megjegyzi, hogy az „czifra virágokkal hímezett” és ugyanígy a székekről és ládákról is, hogy virágozottak (1842: 568). Pedig a bútorok virágozása másutt is meglehetősen általános lehetett. Nem volt szokásban ezekben a rövid, az érdeklődő közönség tájékoztatására szánt cikkekben a kivételekre, szociális különbségekre sem kitérni. A megyéjebeli közállapotokat orvosi szempontból tüzetesen leírni szándékozó pécsi Hölbling Miksa viszont közlésre érdemesíti az olyan megfigyelést is, hogy a Pécsvárad környéki katolikus magyarok közül egyeseknél a puhafából készült ágy mellett a további fekvőhely „földbe vert czövekeken álló cserény”, sőt sok helyen az asztal ugyancsak cövekeken nyugszik (1845: 69–70).
A lakásberendezés időbeli változására sincs általában az ez idő tájt keletkezett tudósításokban utalás. Kivételes az olyanféle megjegyzés, mint ami Etédi Gedő János székelyföldi 330leírásában olvasható, miszerint a régi házakban „a’ falakat körülfolyó” tálasfogasok „újabb szellemű és ízlésű házaknál már nincsenek” (1843: 1225).
Valamely bútordarabra közelebbi utalást egyedül a Szentesen 1799–1825 közt megfigyeltekről beszámoló Kiss Bálint leírásában találni, aki egyébként is korának gyakorlatát meghaladóan törekedett pontosságra és szemléletességre. Az ágyak előtti „hoszszu karos szék” esetében még a virágozás színezéséről és a virágok közé festett tarka madarakról is írt, sőt egy 1763-as példány feliratát is lejegyezte. Sajnos, éppen Kiss Bálint tanulmánya csupán csonkítva és átírva került közlésre az 1914-ben kiadott várostörténetben (Sima L. 1914: 395–399).
Maguk a bútorok, mint általában a paraszti kultúra tárgyi elemei, köztük is elsősorbn az ünnepi szerepű, díszes példányok, a 19. század második felében, az ekkortól kezdve létrehozott világkiállításoknak köszönhetően váltak ismertté és egyben széles körben elismertté is. A Magyarországról kiállítottak közé szintén bekerültek ilyen bútorok, így az 1867. évi párizsi világkiállításon más paraszti tárgyakkal egyetemben „csinos ládák” (Sándor I. 1953: 325). Az 1873-as bécsi világkiállításon pedig, mely meghozta az áttörést a népművészet elismerését illetően, néhány a nemzeti háziipar készítményei sorában bemutatott bútordarabon túl ott voltak már a későbbi szabadtéri múzeumok elődei, a felépített és berendezett parasztházak is. Közülük több az egykori Magyarország területéről származott. Egy ház képviselte a magyarságot, ez a Székelyföldről való volt. Miként az egykori tudósító feljegyezte, az első szobában tulipános ládák álltak, a másodikban meg siklódi, azaz ácsolt láda (K. Csilléry K. 1980a: 11–15).
A világkiállítások ösztönzése nyomán jöttek létre a szakmúzeumok és köztük a néprajzi múzeumok is. Az 1872-ben a Nemzeti Múzeum keretében létesült hazai ilyen gyűjtemény azután mind teljesebb számban fogadta be a 19. század második fele kiállításaira készíttetett vagy helyszínen gyűjtött népi bútorokat; ezt pedig a század végétől további darabok megszerzése követte, Budapesten és vidéki múzeumokban egyaránt (K. Csilléry K. 1972: 7–8).
A kiállításokon szerepeltetett objektumok ébresztettek kedvet a tárgyak egyedi vonásainak közelebbi szemrevételezésére. Népi bútorainkat a rajztanár Huszka József figyelte meg elsőként. 1888-ban a magyarországi festett díszű példányok egy-két általánosan jellemző kompozíciós elemét is felsorolta már és utalt néhány jól megkülönböztethető stíluscsoportjukra. Megemlítve a már akkor ritka – és azóta sem meghatározott – győri festett ládát, egy-egy mondattal jellemezte a székely, a csángó, a segesvári szász, a matyó, a Békés megyei és a komáromi bútort. Sőt megkísérelt rámutatni ezen stílusok eredetére és kapcsolataira is (Huszka J. 1888: 4–6); ez természetesen, az akkori ismeretek szerény voltából és a feltárt anyag szegényességéből következően, csupán néhol tudta megközelíteni a valóságban végbement – és még ma is csak hiányosan megrajzolható – alakulási folyamatot.
A következőkben azután a népművészeti kötetek és dolgozatok szerves részévé lesz a tárgyalt terület legjellemzőbbnek érzett népi bútorainak bemutatása, főként a tetszetős, festett, esetleg faragott virágozású asztalosbútoroké. A régiesebb felépítésű és díszű bútorfélék akkoriban még alig találtak méltatóra. Ismét művészember, Gróh István, az Iparművészeti Iskola tanára volt az, aki rámutatott az ácsolt ládák díszítményeinek értékére (1907: 10; vö.: K. Csilléry K. 1989: 819). Később Gróh István azt is kinyilvánította, hogy „e szuszékokban kell a magyar bútor elejét keresnünk!” Ezt a véleményt már 331Malonyay Dezső tette közzé, a palóc népművészetről összeállított kötetben. Idézi ezzel kapcsolatban Gróh Istvánnak azt a felismerését, miszerint a palócoknál használatos ácsolt ládák rokonok a franciaországi román kori példányokkal, nemkülönben a Brassó vidéki ún. templomi ládákkal, hozzátéve Gróhnak azt a következtetését, hogy „valószínű, hogy az ilyen alakú ládákat ismerte meg először a magyarság új települőhelyén és a középkor magyarságának is ez volt a ruhásszekrénye” (Malonyay D. 1907–1922. V: 271–273).
A tudományos igényű, rendszerezésre törekvő magyar néprajzi bútorkutatás, mely a múzeumban őrzött, illetve publikált hazai emlékanyag egészének a megítéléséhez számításba kívánja venni a külföldi kiadványokban fellelhető analógiákat is, Bátky Zsigmond összefoglalásával kezdődik; ez az Útmutató néprajzi múzeumok szervezésére című munkája Szobabútorzat fejezetében található. Noha a terjedelem kötött volt, ő nem elégedett meg ebben pusztán gyűjtési tanácsadással, hanem funkciójuk szerint osztályozva a bútorféléket, utalt ezeknek a tárgyaknak a falusi lakásokban betöltött szerepére és helyenként a tulajdonosok vagyoni, társadalmi helyzetére is. Bátky arra is kísérletet tett itt, hogy választ adjon a díszítés és a formai jellegzetességek eredetének kérdésére, figyelmeztetve azokra a hatásokra, amelyekről ismeretei, főként a rendelkezésére álló külföldi szakmunkák közölte képek alapján úgy vélte, hogy úri háztartásokból, másrészt pedig német területről érkeztek a hazai parasztsághoz. Mindezen túl Bátky a parasztházak berendezésének a gyűjtők szeme előtt lezajló változására is felhívta a figyelmet (Bátky Zs. 1906: 152–168).
A magyar néprajzi bútorkutatás ezt követő alakulásának és intenzívvé válásának, eredményeinek és problémáinak az áttekintésére több alkalommal is sor került (részletezően: Vajkai A. 1948: 24–25, 27–28, 39–40; K. Csilléry K. 1976–78: 294–320). A tárgyi emlékanyag gyűjtésének történetéről, a szerzeményezés szempontjainak alakulásáról is készült összegezés a Néprajzi Múzeum Bútorgyűjteménye esetében, mely nem csupán a benne őrzött darabok számát tekintve a legjelentősebb ilyen jellegű gyűjteményünk, de annak köszönhetően is, hogy azok a magyar lakta terület egészét képviselik (K. Csilléry K. 1981–84: 29–47; lásd még uő. 1985a: 184). Mindez felment a behatóbb tárgyalás alól, hozzátéve, hogy a bútorféléknek és használatuknak a továbbiakban itt következő bemutatása túlnyomórészt a jelzett jelen századi szakmunkákon és a létrehozásukkal párhuzamosan a múzeumok részére megszerzett tárgyakon alapszik.
A hazai bútorkutatásban Cs. Sebestyén Károly végezte el az alapvetést, az emlékanyag és az ide kapcsolódó ismeretek számbavételét. 1925 és 1954 közt megjelent cikkeiben sorra jellemezte legfontosabb népi bútorféléinket: a széket, a padot, ládát, tékát, asztalt és az ágyat, megkísérelve megállapítani lényeges jegyeiket és jelentőségüket, következtetve a múltjukra és utalva jelenkori átalakulásukra avagy kiiktatódásukra a lakásberendezésből (Cs. Sebestyén K. 1925; 1927; 1929b; 1930a; 1930b; 1937a; 1937b; 1954). Egy első átfogó bemutatást (1929a) és a részlettanulmányokat követően jelentette meg német nyelvű áttekintését a magyar parasztbútorokról (1938); magyar nyelvű nagy összefoglalása viszont sajnos kéziratban maradt. Cs. Sebestyént munkájában elsősorban a Rudolf Uebétől a német parasztbútorról 1924-ben közreadott kötet ösztönözte. Ám Cs. Sebestyén jóval mélyebbre, a főbb típusok hazai meghonosodásának koráig kívánt a népi bútor múltjába visszanyúlni, javarészt nyelvi adatokra, elsősorban különféle népi bútorelnevezésekre támaszkodva (lásd pl.: Cs. Sebestyén K.–Horger A. 1927; Cs. Sebestyén K. 1930a; 1934a; 1934b), ugyanígy vitapartnere, Bátky Zsigmond is (1931a; 1931b; 1934).
332Ebbeli törekvésében mindkettőjük a grazi nyelvészprofesszornak, Rudolf Meringernek a szavak és az általuk megnevezett tárgyak együttes vizsgálatát célzó, nagyhatású módszerét követte, különös figyelemmel a Meringertől a német házról és berendezéséről írt munkára (1906).
A távoli múlt kifürkészésének óhaja mellett más szempont is hatott a kutatandó bútorok kiválasztására. Még 1906-ban Bátky Zsigmond, noha a bútorgyűjtési útmutatásának bevezetőjében nem hiányzik a házilag készült festetlen, illetve a „szükség- vagy alkalomszülte igen ősi bútordarabok” említése (1906: 153), képes tábláin lényegében a parasztszobák reprezentációs bútorait közli – csupán a gyermekbútorok sorában néhány egyszerűbb, házilagos példánnyal. Igaz, másrészt annak tudatosításának érdekében, hogy a bútorok többsége viszonylag későn gyökeresedett meg a parasztházban, Bátky óvott az olyan elképzeléstől, miszerint „a parasztmesterség mindig tiszta nemzeti forrásból, ősi népi kultúrából fakadt”, minthogy „legtöbbször egy előző úri stíluskornak maradéka” (1906: 153). Maga az átadás-átvétel jelentőségének túlhangsúlyozása még a népi bútor „felfedezésének” idejéről, a l9. század második feléből datálódik, de nálunk végül is hozzájárult a tanult kézművesektől származó népi bútoroktól való kutatói idegenkedéshez és a komolyabb figyelemnek bizonyos archaikus bútordarabokra való leszűküléséhez.
Ezzel a kutatói feladatvállalással élesen eltért a tőlünk nyugatra fekvő országok gyakorlatától, ahol a mindinkább terebélyesedő néprajzi bútorirodalom szinte csak a legutóbbi időkben kezdte észrevenni az egyszerűbb, hétköznapi rendeltetésű falusi bútorokat. Nálunk viszont a népi bútorok tudományos megalapozottságú kutatása megindulásának időszakában a parasztok számára dolgozó asztalosközpontoknak nem akadt monográfiája. Pedig legalábbis a szomszédságunkban megjelent ilyen irányú munkák többsége minden bizonnyal eljutott a magyarországi kutatók kezéhez. A legkorábbi német monográfiára, Franz Zell a bajor hegyvidék parasztbútorairól írt könyvére (1899) Bátky már hivatkozik is az Útmutatójában (1906: 160).
Az addig megjelent tanulmányok eredményeit hasznosítva, Viski Károly nyújtotta – miként hangsúlyozta – a „legősibbnek látszó” bútorfélékre koncentrálva azt az összegezést (A magyarság néprajza I. kötet, Bútorzat fejezet – első kiadás 1933, második 1941), mely azután útmutatóvá lett a további kutatások számára. Ebben Viski, az újabb bútortípusokat „csak szükség szerint” érinti, kifejezve meggyőződését, hogy azoknak „alig van néprajzi jelentősége” (1941: 218). Ami azonban a festett asztalosbútorokat illeti, a II. kötetbeli Díszítőművészet fejezetben hiányolja a rendszeres vizsgálatukat, úgy vélve, hogy az átvett díszítményeket ezeken annyira „magyarrá tettük, mint talán egyetlen más európai nép sem a magáét”. Szerinte a „hímzéseinken kívül alig van még egy tárgycsoportunk, amelyen a magyar díszítőkedv és tehetség olyan dúsan ’virágzott’ volna ki, mint bútorainkon” (Viski K. 1942: 317).
A következőkben Domanovszky György vállalkozott a magyar „parasztbútor” önálló kötetben való bemutatására (1942); majd ezt átdolgozva, 1964-ben újból megjelentette. Domanovszky érdeme, hogy tudatában ugyan az előzményekre vonatkozó akkori ismeretek hiányos voltának – erre többször utalt is –, megkísérelt vázlatot adni könyvének bevezető szakaszában a magyar népi bútor és lakás történeti alakulásának folyamatáról a honfoglalás, a helyváltoztató életmód idejétől a hagyományos lakásberendezés eltűné-séig.
333A figyelmet felkeltő és további vizsgálódásokra ösztönző korai kutatásokat és összefoglalási kísérleteket követte azután az utóbbi évtizedek intenzív anyaggyűjtő, kutató és feldolgozó munkája. A felmerült kérdésekre válaszolni törekedve és egyben újabbakat és újabbakat felvetve, túlnyomó többségében ez a munka hozta létre azt az anyagot, amely a Magyar Néprajz III. kötete Bútorművesség fejezetének megírását is lehetővé tette (K. Csilléry K. 1991a) és benne a bútorok előállításának és értékesítésének tárgyalását. A jelen összegezés alapjában ugyancsak az utóbbi idők behatóbb kutatási eredményeire támaszkodik – ahogy az előbbiekben történt már erre utalás.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me