BEVEZETÉS

Full text search

BEVEZETÉS
A Kárpát-medencében megtelepedett magyarság már rendelkezett bizonyos ismeretekkel és gyakorlattal a vízi közlekedés és szállítás terén, melyre még a honfoglalást megelőző időszakban tett szert. Ezt valószínűsítik nyelvünk azon finnugor és ótörök eredetű szavai, amelyek jelentéstartalmaikkal a folyóvizeken való úsztatás és a vízen járás körébe sorolhatók: például láp, szál, evező, hajó (Mészöly G. 1936; TESz II. 720–721, III. 655–656, I. 814, II. 26–27, illetve Lakó Gy. 1967–71: II. 389–390, I. 167–169, II. 247–249).
A tartós letelepedést követően, nem kis mértékben a földrajzi adottságok – kisebb-nagyobb vízfolyások, folyók, állóvizek, tavak tagolták a birtokba vett területet – egyrészt felelevenítették a korábbi ismereteket, másrészt a helyben talált lakosság ilyen irányú tudásának átvételét eredményezték. Ez utóbbi folyamatra utalnak nyelvünk szláv, déli szláv jövevényszavai: például csónak, ladik, vitorla (TESz I. 552–553, II. 704, III. 1164–1165, illetve Kniezsa I. 1955/1974: 139–140, 300–301, 561).
A középkori Magyarország folyó menti, alföldi területeinek nagy részét időszakosan vízjárásossá tevő áradások elkerülhetetlenné tették a lakosság vízhez való alkalmazkodóképességének fejlődését, a vízen járás szinte mindennapos gyakorlatát. Növelte a vízi közlekedés és szállítás szerepét a vízhez kötődő haszonvételek (halászat, tutajozás, révek, hajózás) kiterjedése.
További ismeretgyarapodást jeleznek a választott külföldi kapcsolatok (udvari, kereskedelmi) és a kényszerű konfliktusok (hadviselés, háborúk) révén, valamint a telepítések és meneküléses népességmozgások által átvett ismeretek, melyeket latin, olasz, szerb, horvát, német, oszmán-török nyelvi átvételeink dokumentálnak: például bárka, árboc, csarnak-kötél, dereglye, sajka (TESz I. 250–251, 172, 483, 617, illetve Bárczi G. 1941: 16, 10, 50, 264).
Nőtt a folyóvizek, s így a vízi közlekedés és főként a szállítás jelentősége az árutermelő gazdálkodás térhódításával, különösen egyes agrártermékek – főként gabona – újkori konjunktúrájához kapcsolódó távolsági kereskedelemben. Míg ugyanis a 18–19. században a szárazföldi úthálózat kiépültsége messze elmaradt a szükségestől, s a vasút is majd csak a 19. század utolsó harmadában hálózza be az ország fontosabb termőterületeit, addig a hajózható folyamokon, szabályozott folyószakaszokon, s a Dunát a Tiszával összekötő Ferenc-csatornán a hajózás bonyolította le a jelentkező szállítási igények túlnyomó többségét (lásd: Betkowski J. 1954a, 1954b, 9751973; Gráfik I. 1971, 1973a, 1973b, 1975a, 1975b, 1976–78, 1978, 1983a, 1983b, 1992, 1993b, 1994c; Hanzély J. 1960; Ruzitska L. 1964; vö. Horváth M. 1840; Hunfalvy J. 1867a; K. Kovács L. 1948a; Széchenyi I. 1848; továbbá Bíró J. 1972, 1976, 1977, 1983; Buturać J. 1961–62; Drobnjaković B. M. 1934a; Gerstner F. 1828; Handzić A. 1976; Karaman I. 1966, 1972; Korizmics L. 1858; Korompai G. 1987; Milosević-Brevinać M. 1975; Kostić M. 1959; Pavlović L. 1968; Petrović N. 1978, 1982; Skapur H. 1962; Sorn J. 1977; Stulli B. 1977; Suppan C. V. 1902; Szathmári K. 1864; Takáts S. 1900a; Tkalać K. 1973; Umek E. 1964; Vedres I. 1805; Vukanović T. P. 1968; Zatezalo D. 1970).
Ebben az időszakban nyelvünk újabb délszláv és német eredetű, s főként a hajóépítés mesterszavaival és a különböző hajótípusokat jelölő elnevezések átvételével; például super, komp, csámesz, luntra, valamint a hajóvontatás szakszavaival; például zug-járás, dánguba, gyarapodik (TESz I. 475–476; Bárczi G. 1941: 169; Kniezsa I. 1955/1974: 120–121, 147).
Mindez végső soron a hajózás mind szélesebb körű ismeretéhez, a vízi közlekedési és szállítási eszközök funkcionális és típusváltozatainak megjelenéséhez, elterjedéséhez, s a munkálatokra való specializálódáshoz; réteg- és csoportfoglalkozások kialakulásához vezetett: például hajóácsok, hajósok, vontatók.
A vízi szállítás folyóvizekhez kapcsolódó hagyományos gyakorlata: az évezredes archaizmusokat (emberi erővel történő hajóhúzás) és bizonyos innovációkat (az öntött gabona szállítására épített fedett ún. bőgőshajók), egyaránt magába foglaló népi hajózás visszaszorulása a gőzhajózás megjelenésével vette kezdetét, s hosszú évtizedekig tartó, versengő halódást követően, csak a vasúti szállítás mindent kiszorító térhódítása után tűnt el (Gráfik I. 1983b, 1992, 1994c, 1998a).
A vízi közlekedés és szállítás hagyományai már a 18. század végétől kezdenek háttérbe szorulni. Ennek egyik oka, hogy a jobbágyok halászati jogának korlátozása, illetve megfosztása következtében, majd a vízrendezések ártéri gazdálkodást felszámoló hatásaként a népi formák és módok lassan kikerültek a gyakorlatból (vö. Andrásfalvy B. 1975: 181–197). Másrészt, s főként a nagyobb folyókhoz köthető haszonvételhez (halászat, személyhajózás, folyami szállítás) kapcsolódó vízi járművek specializálódása, korszerűsödése, motorizálása révén tűntek el a korábbi századok eszközei és eljárásai. Végezetül pedig a vízi sport terjedése és eszközkészletének modernizálódása révén kerültek feledésbe, illetve szorultak ki a gyakorlatból a vízi közlekedés és szállítás kisebb vizeken még megőrzött népi hagyományai.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me