Protestáns énekes-könyvek

Full text search

Protestáns énekes-könyvek
Énekeink tömege, néhány kézirat kivételével, nyomtatott forrásokban maradt ránk. A protestáns istenitiszteletnek s vallásos életnek az ének mindenkor előkelő tényezője volt s az egyház részéről mindig gondos ápolásban részesűlt. Az ember dicsérje istenét tettel, istennek tetsző, igaz élettel, és szóval, még pedig saját szavával, s »a mesterséges szólásnak neme szerint verssel és énekszóval«. Mert az éneklésnek az a haszna, hogy az isten dicsősége tündöklőbbé tétetik, gyönyörűséget okoz, fölvidámít és fölemel, a munkát megrövidíti, buzgóságra visz, s a Szentlelket közelíti hozzánk. (Gelei.) Az egyháznak ily szépen fogalmazott elvei mellett, Szent Pál intésének hangoztatása és Szent Dávid zsoltárainak idáig elhangzó édes szava alatt, a protestáns ének nagy gazdagságra emelkedett. Énekes-könyveink hirdetik a protestáns ének bő tenyészetét. Három csoportra válnak: a cancionale a hívek kezében forgott s magános órák ájtatosságának gyakorlására meg a templomban a köz-éneklésben való részvételre volt rendelve; hasonló célú volt az impressum, csakhogy formájában megkisebbűlt s inkább a század derekától kezdve kerűlt forgalomba; a graduále az egyháziak, papok, mesterek kezében a rituális ének kincsestára volt. A cancionaléval és társával később együtt járt a zsoltárok könyve, mely Szenci Molnár Albert fordításának gyorsan hírre kapott kiadásával erős küzdelemben állott, mert a graduálokban a Huszár Gál-féle prózai zsoltár-fordítások a század végéig megmaradak. Énekes-könyveink még mindig a Gönczi-féle szerkesztés nyomában járnak, hagyományos beosztásukon alig változtatnak valamit; inkább az énekkészleten, mely a folytonos gyarapodás következtében nagy választékban állott rendelkezésre. Kiadásaik gyorsan következtek, sőt azt hiszszük, hogy repertóriumuk sem teljes. Véleményünk szerint sokkal több kiadásnak kellett lenni, mint a mennyi tényleg ismeretes. Debrecen, Bártfa, Várad és Kolozsvár csak úgy öntötték az énekes-könyveket. Tartalmukat a következő énekfajok teszik: ünnepi énekek, himnuszok, dicséretek, zsoltárok, antifonák, reponsoriumuk, benedictiók, invocatiók, litánia, próza, lamentáció, passió, melyek bár hivatalosan még az Öreg Graduálban is be vannak cikkelyezve, mind jobban és jobban megapadnak, a kisebb műfajok kiválnak s a himnusz, dicséret és zsoltár diadalmasan küzd meg a latin szertartásra emlékeztető énekfajokkal. Ide kell számítanunk a halotti énekeket, melyek Szilvás-Újfalvi Imre Énekes-könyvében az egész századot végig kisérték.

Gönczi »Énekes-könyv»-ének címlapja.
(Lőcse, 1642.)
A protetáns felekezetek énekei még a század derekáig nem igen tértek el egymástól, csupán a dogmatikus énekekben tapasztalunk dogmai különbségeket, mi által az ágostai evangélikus s az evangélium szerint reformált hívek minden türelmetlenkedés nélkül vegyesen használták a bártfai és a debreceni énekes-könyveket, de már az erdélyi felekezetek korán, még a múlt században, átdolgozták énekeiket.

Péchy Simon névaláírása.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me