Arany a szülei háznál

Full text search

Arany a szülei háznál
E kor méhe szülte, az elsők elsejévé, Aranyt is. Egy kis nádas parasztházban köszöntött a világba, Nagy-Szalontán, 1817 március 2-án. Öreg szülőinek, Arany Györgynek és Megyeri Sárának, utolsó, tizedik gyermeke volt. De rajta kivül csak az első leány maradt életben, már akkor maga is asszony, a ki kis öcscsét anyai tejével táplálta. A család szegény volt, mindössze is egy házuk és földecskéjök; de már közel kétszázéves nemeslevelet őrzött I. Rákóczi Györgytől s elei a kraszna-vármegyei Nagyfaluból szakadtak Biharba. Az öreg szülőknek öröme, reménye lett a kései jövevény, kit a maguk öreges jámbor, tisztes gyöngédségével dédelgettek. Ennek a háznak az élete a költőnek az a legrégibb emléke, melyből a Családi kör szövődött, ez a legkitünőbb magyar paraszt-idill, a munka, a megelégedés, jó szív és vallásosság egyszerű világából. A ház, a kép teljessége kedveért, talán népesebb és elevenebb, mint Aranyéké volt; de azért az ő házuk ez. A játszi emlékezet tükrében feltűnik a költő előtt a maga egykori csöndes, komoly alakja is, a mint könyvébe bújik, nótákat és verseket kedvel, maga is próbálgat s az apja papot jövendöl belőle. Fergusson és Burns híres költeményeire mutathatunk, mint ez idill mintáira. A ki ismeri őket, az érzi a különbséget is; a miben egyeztek: az a két szellem egyezése, a magyar és skót kálvinista földmivelőé: a földhöz való ragaszkodás, a munka edző öröme és a vallásosság. Ebben az isteni félelemben, nevelték Aranyt: a munkás szegénységnek tiszta, vallásos és erkölcsi levegőjében, melynek tisztasága, kényessége és egyenessége elkisérte egész pályáján. A szülei háztól kisérte a hit, vagy legalább szükségérzete és kegyelete: ő is maga tanította imádkozni fiát, mint egykor atyja őt, s utolsó költeményeinek és egyszersmind a legmélyebb magyar reflexióknak egyikében, a Honnan és hová címűben, az agg költő ajkain a gyermek imádságának töredékei reszketnek. Hogy az életnek,
Mint reméli a keresztyén,
Lesz dicsőebb folytatása:
Én azt meg nem tagadom.
Mit hisz a tudós? ő lássa.
Az öreg Arany György nem volt tanúlatlan ember, részese a valamelyik kollégium vagy partikula padjain megfordúlt kálvinista földmivelő tudásának, melynek legnagyobb részét a biblia teszi ki, azután még egy kis deák szó. Fiát maga tanította meg a betűkre s valami latinra is a Pater nosterből és a Credóból. Olvasni úgy szólván a bibliából tanúlt, a melynek számos részletét, mielőtt a betűket ösmerte volna, a zsoltárokkal együtt könyv nélkül tudta. Fejledező lelkének első, hatalmas tápláléka a legtiszteletesebb hagyomány volt; így gyökerezhetett meg észrevétlenül a hagyomány iránt való rendkivüli tisztelete, mely költői egyéniségének legjellemzőbb vonása. A mint ő első lelki táplálékát, gyerrmek lelkének legelső, tehát legmélyebb benyomásait a hit mondáiból merítette: mindig a hitben kereste az epikai költő hatásának alapját s mindvégig szigorúan ragaszkodott az epikai hitelnek, a hívő köztudat támogatásának általa formulázott törvényéhez. A költő gyakorlatának s az eszthetikus tanításának, hogy az epikus, a mikor és a meddig csak teheti, ragaszkodjék a köztudathoz, ennek mondai tartalmához, egészökben s részeikben; lélektani gyökérszálai visszanyúlnak a szalontai kunyhóba, hol a kis Arany újra meg újra megújuló gyönyörűséggel olvasta Mózes és a királyok könyveit. Könyvére tisztelettel, magára szeretettel, koraértségének csodálatával nézett mindenki. Csöndes, komoly és érett gyermek volt, a két öreg között egy harmadik kis öreg, keveset pajtáskodó, testi dolgora »vézna és ügyetlen«, de annál mohóbb könyvmoly, ki nyomtatott betűt, melyhez hozzájuthatott, nem hagyott olvasatlanul. Mig a napsütötte szép rónaságon némán szemlélkezett s az iskola-udvar lármás csínyeitől és mulatságaitól félrehuzódott, a gyermeki természet mozgalmasságának ösztöneit egészen belső világában elégítette ki: tanúlt és olvasott mindent, különösen sok verset és históriát, s a képzelet és a hangok játéka, a versfaragás, az ő gyermekjátéka lett. Egy meg is maradt ezekből a gyerekverseiből, egy köszöntő volt tanítójához, mely a közszájon forgó mithológiai képeket a kacskaringós szólásoknak és pattogó rímeknek éppen olyan sújtásos magyarjába öltözteti, mint népieseink általában szokták. Ezek a népies verselők, le a ponyváig, voltak a bibliai történetek után legrégibb tápláléka; elsőnek közülök maga, önéletrajzi vázlatában, Gvadányit nevezi meg: az elkorcsosodott város szatiráját a falu tisztes eredetiségével szemközt. Egy kissé nem azokkal a gyermekszemekkel nézte-e az agg Arany is Pestet, a melyekkel Zajtayt ide kísérte egykor? A mint a nótárius tüzes magyarsága és egyenessége nem tudott megbarátkozni a nagyváros zagyva idegenségével és cifrálkodásával: a költő mélázó lelke sem tudta magát igazán feltalálni benne soha s megható, vágyó sóhajokat küldött haza falujába, az aratókhoz, a fecske-fészkes hajlékokhoz. »Hogy a mezőt, az anya-természet kebelét elhagyta, holtig sajog egy érzet benne«.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me