Tibia

Full text search

Tibia, αυλος, síp, fuvola. A görögöknél és rómaiaknál közkedveltségnek örvendő hangszer; kezdetben egy darab nádból faragták s csak egy lyukkal látták el (μοναυλος, μονοκαλαμος, καλαμινος), később többféle fából faragták: puszpángból a phrgiaiaknál, lotusból a lybiaiaknál és phoeniciaiaknál, babérból az aegyptusiaknál, később érczből is csinálták a t.-kat. Csontból, elefántcsontból való t.-k is voltak. Egyszerűbb fajtái közül megemlítendő a duda, melynek zenészét ασκαυλης-nek, utriculariusnak hívták, és a mai fagottunkhoz hasonló fuvola, αυλος πλαγιος vagy πλαγιαυλος, melynek föltalálását a libyaiaknak tulajdonították. Ez utóbbinak nyilása (szopókája) oldalt volt, a fuvásnál ferdén tartották, úgy hogy felső vége majdnem a jobb fülig ért. Apul. met. 11. p. 245. Feltalálójának Midast tartották (Plin. 7, 57); a Satyrusoknak és Bacchus kísérőinek volt velejárója. Serv. Aen. 11, 737. A hétágú pásztorsípnak (συριγξ, fistula) föltalálását Pannak tulajdonította egy kedves monda, a mely szerint az istenek Syrinx nymphát, midőn az Pan elől menekült, nádszállá változtatták át, melyet azután Pan hét hosszabb-rövidebb darabra vágott és sippá szerkesztett össze. A fuvola feltalálását különböző változatú mesék Athenával is hozzák kapcsolatba, legismeretesebb az a monda (Hyg. fab. 165), mely szerint az istennő faragta volna szarvascsontból az első fuvolát, s midőn rajta először játszott, Hera és Aphrodite kigúnyolták, mert a fuvola Athena arczát elrútította. Erre Athena az Olympusról leszállván az Ida hegyére megy, s meglátván arczát egy forrás tükrében eldobja a fuvolát, átokkal sujtván azt, a ki a hangszert felveszi. Marsyas mégis felveszi és bűnhődik, midőn vele Apollót versenyre szólítja fel. Miként már Herodotus férfi és női sípot különböztet meg a lydiai t.-nál, úgy a rómaiaknál is fordul elő két változata: t. dextra és sinistra, a szerint a mint rajta a jobb vagy bal kézzel játszottak, a száj jobb vagy bal oldalán fujták, a mivel különösen a hang magasságának vagy mélységének változatait jelölték. A t. dextra (basszus) 3 nyilással bírt, a sinistra (discant, szoprán) legalább 4-gyel, innen a pares és impares megkülönböztetés, úgy hogy paribus tibiis canere jelentette: 2 jobb vagy 2 bal, imparibus: egy jobb és egy ballal játszani. A t.-kat az istenek cultusában (sacrificae), különösen Cybeléénél, lakodalmakon, temetéseknél, vendégségeknél (ludicrae), szindarabokban, ünnepeken gyakran használták. A fuvolázás az ifjúság zenei kiképzésének is része volt. A hang megadásánál is használták, továbbá az evezés ütemének jelzésére, a támadáshoz való jel megadására, a szónoklásnál vagy felolvasásnál vele jelölték a hang szükséges modulatióját. A költők leginkább a lydiai, phrygiai és berecyntiai fuvolát említik. Nemcsak férfiak játszszák; a régieknél gyakran olvashatunk αυλητριδες-ekről. V. ö. Musica, 126. l. és Baumeister, Denkmäler, 1, 553–569. L. N.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me