kollízió <lat. ’összeütközés’>

Full text search

kollízió <lat. ’összeütközés’>: az esztétikából átvehető folklór-esztétikai kategória, az egyes folklóralkotásokban a cselekmény által meghatározott személyek vagy ellentétes erők összeütközése. A különböző műalkotások (legkivált a dráma, de bizonyos fokig az epika és a líra területén) cselekménye különböző szereplőket állít egymás oldalára vagy egymással szembe, és az egyes hősökön belül is gondolati küzdelem zajlik le. Az általános értelemben vett összeütközés, a konfliktus azonban nem csupán a cselekmény szintjén (a szüzsé és a kompozíció keretei között) valósul meg, hanem esztétikai jelentősége van. Ezt ismerte fel a klasszikus német esztétika; Lessing, majd Hegel esztétikájuk középpontjába állították a kollízió fogalmát. Hegel szerint a kollízió alapja a világállapot megsértése, amely olyan viszonyokat bontakoztat ki, amelyek nem maradhatnak fenn úgy, ahogyan léteznek, hanem átalakító mozgást okoznak, voltaképpen ez a mű cselekményének esztétikai mozgatója. Aszerint, hogy a „sértés”, milyen jellegű, megkülönbözteti 1. az olyan kollíziókat, amelyek tisztán fizikai természetű állapotokból származnak, amelyek magukban is negatív, rossz jellegűek; 2. az olyan szellemi kollíziókat, amelyek azokon a természeti alapokon nyugszanak, amelyek önmagukban véve pozitívak ugyan, mégis magukban foglalják differenciák és ellentétek lehetőségét; 3. az olyan ugyancsak szellemi kollíziókat, amelyek alapja a szellemi differenciákban rejlik, és a cselekvő emberek saját tetteiben kifejlődő ellentéteként lépnek fel. Ilyen értelemben a folklórban (és a korábbi ősművészetben, primitív művészetben) feltétlenül megtaláljuk az első fokot, az eredetmítoszok ( eredetmagyarázó monda) vagy a kultúrhéroszról szóló történetek jellegzetesen ilyenek. A második fokozat vonásait megfigyelhetjük az előző fok továbbélésében: a varázsmese, bizonyos hiedelemmondák, veszekedő típusú népi drámák, a hősénekek cselekményében visszatérő elem az ilyen kollízió. Vitatott, hogy a balladák és egyes lírai dalok között megtalálható-e a kollízió harmadik fokozata. Itt általában a nemzetiségi társadalom etikájából a feudalizmus etikájába vezető átmeneti szakasz belső ellentéteit kifejező történetekre utalnak, ezek azonban voltaképpen nem ábrázolják a hősök belső vívódásait, csak a kompozíció szintjén jelenik meg bennük az ellentét, és ezért inkább a szüzsé és a konfliktus, mint a kollízió fogalmával jellemezhetők. – Az esztétika a kollízió fogalmát egyértelműen általános jellegűnek tartja, a folklór-esztétika azonban érdemben alig foglalkozott e kérdéssel, és arra sem tért ki, hogy a nem szóbeli művészetekben egyáltalán megfigyelhető-e? Igen valószínű, hogy minden emberábrázoló művészeti formában megjelenik a kollízió, amelynek a folklór-művészetben megtalálható formái egyetemes esztétikai szempontból is igen tanulságosak, elsősorban a szüzsé, a kompozíció, a konfliktus és a kollízió közti összefüggések eredetének tanulmányozása céljából. Másrészt itt is megfigyelhető a folklór funkcióinak változása (a „mágikus”-tól, az „esztétikusig”, P. G. Bogatirev terminológiája szerint), valamint a művészi módszer kategóriájának sajátos megjelenése a folklór különböző ágazataiban. – Irod. Hegel, G. W. F.: Esztétika (Esztétikai előadások, I., Bp., 1952); Csicserov, V. I.: Ruszszkoje narodnoje tvorcsesztvo (Moszkva, 1959); Vargyas Lajos: Kutatások a népballada középkori történetében. IV. Műfaji és történeti tanulságok (Ethn., 1960); Fél Edit–Hofer Tamás: Emberábrázolás a magyar népművészetben (Bp., 1966); Kriza Ildikó: A halálra táncoltatott lány (Egy magyar népballadacsoport vizsgálata, Bp., 1967); Dömötör Tekla: Népi színjátéktípusok (Műveltség és Hagyomány, 1968).
Voigt Vilmos

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me