hősmonda

Full text search

hősmonda: a történeti mondának a nemzetségi-törzsi társadalmak fejlettebb fokán, a mondai műfajok differenciálódása előtt kimutatható előzménye. A történeti monda még igen sok vonását megőrzi. Középpontjában gyakran egy-egy kiemelkedő személy áll, akit a nemzetség esetleg ősének is tekint, a róla szóló történetek mondaköröket alkotnak, melyben valóságos és mitikus költői vonások keverednek. A nemzetség, melyet a vérrokonság tudata köt össze, szívesen azonosítja magát e mondahősökkel, kikben törekvéseinek megvalósítóit, eszményeinek megtestesülését látja. A hősmonda előszeretettel foglalkozik a nemzetségek életének kiemelkedő eseményeivel: nagy győzelmekkel vagy katasztrófákkal, ill. a nemzetség sorsának eseményeit költőileg felnagyítva hagyományozza. – Minthogy a különböző európai népek más és más időben értek el az osztálytársadalom fokára, a hősmonda is különböző időben jelentkezik: a görögöknél-rómaiaknál az ókorban, a keltáknál-germánoknál-szlávoknál a középkorban. A hősmonda és az újabb kori történeti monda egyaránt azzal az igénnyel lép fel, hogy a valódi történelemről számoljon be, azonban az újabb kori népmonda hőse már nem olyan közösség jelképe, melyet a vér szerinti rokonság tart össze, hanem egy nagyobb közösség kiemelkedő alakja: király, hadvezér, forradalmár vagy a kis közösség híressé vagy hírhedtté vált tagja, mint pl. a betyárok. – Az európai népek a 19. sz.-ban nagy érdeklődéssel keresték saját hősmondáik emlékét. Ez általában írott forrásokban, költői feldolgozású hősénekekben, nagyeposzokban bukkant fel, a csak kivételes esetben maradtak meg nyomai a szájhagyományban is, mint az orosz bilinákban. A magyar hősmonda emlékét leginkább középkori latin krónikákból s más középkori forrásokból lehet rekonstruálni, ezek nyomán beszélnek pl. a hun–magyar mondakörről, a honfoglalás mondaköréről, az Álmos-mondáról, Csaba-mondáról, fehér ló mondájáról, csodaszarvas-mondáról. Történeti tárgyú balladáink formuláiból, költői eszközeiből is igyekeznek következtetni a magyar hősmondára. A 19. sz.-i irodalmi monda gyakran az eltűnt magyar hősmondát igyekezett pótolni. – Irod. Király György: A magyar ősköltészet (Bp., 1921); Jolles, André: Einfache Formen (Halle, 1930); Honti János: Volksmärchen und Heldensage (FFC, 95. Helsinki, 1931); Vargyas Lajos: Kutatások a népballada középkori történetében (I–II., Ethn., 1960); Honti János: Válogatott tanulmányok (Bp., 1962); Arany János: Naiv eposzunk (Összes művei,. X., Bp., 1962); Zsirmunszkij, V.: Narodnij geroicseszkij eposz (Moszkva–Leningrád, 1962).
Dömötör Tekla

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me