hősköltészet

Full text search

hősköltészet: az epikus műfajok nagyobb csoportja, amelyben az egyes alkotások középpontjában valamely hős áll. A kategória voltaképpen a hősepika fogalmával azonos, és az epikus műfajok fejlődéstörténetének kutatói dolgozták ki. A legkezdetibb, kialakuló költészet még nem ismeri az epika, a líra és a dráma kategóriáit, ezeket megelőző szinkretisztikus formákat hoz létre mind az ősköltészet, mind a primitív költészet keretei között. Az ezt követő szakaszban, az archaikus epika fokozatán már megkülönböztethetjük az epikus alkotásokat, ezek között a műfaji keretek azonban még nem szilárdulnak meg. Viszonylag lassan, az ősi közösségek kibontakozásának folyamata során következik be az az állapot, amikor elkülönülnek egymástól a természetfeletti ősökről (és kultúrhéroszokról), valamint az egyszerű emberekről szóló epikus történetek. A nemzetségi társadalom felvirágzása idején az előbbiből lesz a szorosabb értelemben vett hősköltészet, az utóbbiból pedig a későbbi prózai köznapi elbeszélések és mondák előzményei. A hősköltészet virágkorát általában a katonai demokrácia idejére teszik, ekkor az egyes hősdalokból valódi hősepika, néhol pedig egyenesen epopeia (vagyis mintegy nemzeti méretű epika) bontakozik ki. Ez a fokozat már nem tartozik a folklór keretébe, a hivatásos irodalom kezdetét jelenti. Az epika és természetesen a hősköltészet legjelentékonyebb alkotásai ez időtől fogva az irodalom keretei között jönnek létre, megszületik és tovább fejlődik a klasszikus eposz ( eposz), a könyveposz. A folklórepikában új műfajokként majd a ballada és még később a történeti ének jönnek létre, amelyek már nem tartoznak a szorosabb értelemben vett keretébe, annak ellenére, hogy a hősök bennük is jelentős tartalmi-szerkezetbeli szerepet játszanak. A hősdal kialakulása után a prózaepikát is befolyásolja, és a korábbi mítoszokból kialakul a hősmítosz, a mese keretei között pedig több hagyományban is kiformálódik a csodamese (vagy varázsmese) egyik sajátos, általában a többinél későbbi, külön fejlődött változata, a hősmese. Bizonyos fokig még a mondában is megfigyelhető hasonló fejlődés, az egyes hiedelemlények köré fonódó epikus történetek igazán ritkán csoportosulnak, fűződnek ugyan egyetlen főhős köré, de a történeti monda elválaszthatatlan a hősmonda kategóriájától, és a népi történeti tudat gyakran a jelentős vagy annak vélt hősök köré csomósodik. Az egyes nemzeti folklórokban sokat vitatott kérdés, hogy ez spontán folyamat-e, avagy a hivatásos irodalomból, sőt akár a nagy történeti személyiségek köré ragasztott propagandából származik-e, az azonban kétségtelen tény, hogy Szent László király, Hunyadi Mátyás, Dózsa György, Rákóczi Ferenc, Kossuth Lajos és mások alakja köré egész történetfüzér fonódik, amely a népköltészet sajátosságai szerint változik, fejlődik tovább. Egészen más jellegű a humoros felfogású hőstől elválaszthatatlan tréfás mesék, anekdoták vissza-visszatérő hőse. Elvben ez a jelenség egészen a kultúrhérosz- és trickstertörténetek régiségéig nyomozható, mindazáltal, az európai folklórokban mindenütt csak a reneszánsz korától kezdve adatolható, és elválaszthatatlan a bolond figurájától. – Eszmeileg és tartalmilag a hősköltészet java része pontosan jellemezhető. A nemzetségi társadalom kialakulásának idején a korábbi differenciálatlanságból két irányba fejlődik ki meghatározott tematika: a kialakuló mese a vágyvilágot és a családi alaphelyzetekre épülő konfliktusokat kedveli, a voltaképpeni hősdal viszont a nagyobb társadalmi keretek (törzs, nép, ország) között játszódik le, mondanivalóját történetileg reálisnak szokás bemutatni. A nagy társadalmi keretek ábrázolása nem zárja ki a hősköltészetben a hiperbolizációt és az epikus törvények szerinti megszerkesztettséget, általában megfigyelhető azonban a realisztikus hangvétel, a hős életútjának nyomon követése, nagyszabású hőstettek középpontba állítása, és a hős esetleges bukásával együtt is pozitív kicsengés, kollízió a történetek végén. Az egyes alkotások több epizódosak, aránylag sok szereplőt vonultatnak fel, és a folklór keretei között lehetséges módon az ábrázolás totalitását kísérlik meg (jóllehet ezt csak a már hivatásos irodalomhoz tartozó klasszikus hősepika éri el). Ilyen módon a hősköltészet adja a népköltészet tér- és időfogalmának, társadalom- és emberábrázolásának leginkább kidolgozott példáit. Vagy a szüzsé köré csoportosulnak az egyes részletek (ez esetben a hősök helyettesíthetők), vagy a hős figurája vonja össze a különböző eredetű motívumokat. Az előbbi megoldás a mesére, az utóbbi a hősénekre és a hősmondára jellemző. – A hősköltészet kutatástörténete az epika legjobban kidolgozott teóriáit, az összehasonlító folklorisztika leglátványosabb eredményeit, a nemzeti népköltészettörténeti kutatások legtöbb és legpontosabb vizsgálatait foglalja magába. Formailag a szüzsé, a típus, a motívumok, a formulák tisztázása és egyáltalán a genetikus egyezéseknek a tipologikus egyezésektől való megkülönböztetése itt zajlott le. Mivel a hősköltészet rendszerint verses formájú, és epikus dallam is járul hozzá, előadói a többé-kevésbé hivatásos epikus énekesek, ilyen összefüggésekkel is foglalkozott a kutatás. Ennek során az állandó tartalmi és formai sémáknak a variánsokkal való összefüggését dolgozták fel. ( még: monda) – Irod. Bowra, Maurice C.: Heroic Poetry (London, 1952); Levy, G. R.: The Sword from the Rock (London–New York, 1953); de Vries, Jan: Betrachtungen zum Märchen (Helsinki, 1964); de Vries, Jan: Heldenlied und Heldensage (Bern–München, 1961); Zsirmunszkij, V. M.: Narodnij geroicselzkij eposz (Moszkva–Leningrád, 1962); Vargyas Lajos: Kutatások a népballada középkori történetében (IV., Ethn., 1962); Marót Károly: Az epopeia helye a hősi epikában (Bp., 1964); Szovjet vita a hőseposz eredetéről (Ethn., 1967); Voigt Vilmos: Hősepika (A magyar népköltészet, 1969); Meletyinszkij, Je. M.: Az epikus népköltészet (Folklorisztika, 1971); Voigt Vilmos: A folklór esztétikájához (Bp., 1972).
Voigt Vilmos

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me