Tornyai János

Full text search

Tornyai János (Hódmezővásárhely, 1869. jan. 18.Hódmezővásárhely, 19; 6. szept. 20.): festő. Zsellérszülők gyermeke volt. 1886 – 88 között a bp.-i Mintarajzisk. rendes, 1888 – 89 között pedig vendéghallgatójaként Székely Bertalan, Lotz Károly, Greguss János növendéke volt. 1894-től szülővárosától kapott ösztöndíjjal Párizsban a Julian Ak.-n képezte magát, ahol igen nagy hatást gyakorolt rá Munkácsy Mihály festészete. 1897-ben bejárta Német- és Olaszo.-ot, majd hazatért Hódmezővásárhelyre. Megélhetési gondokkal küzdött, műteremhez is. csak 1903-ban jutott. A Műcsarnok 1904. évi tavaszi tárlatán a Juss c. képe első változatával Ráth György-díjat nyert. Később Rudnay Gyula és Endre Béla társaságában gyűjtötte a népművészet emlékeit, s együtt hozták létré a népi fazekasság megmentésére a hódmezővásárhelyi művészek Majolika- és Agyagipari Telepét is. 1910-ben művészeti lapot indítottak Jövendő címmel. Hódmező vásárhelyen 1908-ban rendezte első kollektív tárlatát. A 10-es évektől Mártélyon lakott, itt festette alföldi tájképeinek sorozatát. 1929-ben Bp.-re költözött. Tárlatokon több díjat kapott. 1929-ben Csokorkötés c. művét aranyéremmel jutalmazták a barcelonai nemzetközi kiállításon. 1933 – 34 ben néhány hónapig Szentendrén dolgozott. Műteremben c. képét az 1933. évi Nemzeti Képzőművészeti Kiállítás aranyéremmel, 1934-ben a Szinyei Társaság nagydíjjal tüntette ki. A Képzőművészek Új Társasága (KUT), a Munkácsy Céh, a Magy. Képzőművészek Iparművészek Egyesülete (KÉVE), a Paál László Társ. tagja volt. 1934-ben Hódmezővásárhelyen művészek, írók és műbarátok ~-társ.-ot alapítottak. Élete utolsó éveit újra Hódmezővásárhelyen töltötte, de már alig alkotott. A m. paraszti sors realista ábrázolójaként kezdetben Munkácsy nyomdokain haladt. E korszak jellemző alkotásai: Rákóczi Rodostóban (1904), Betyárszerelem (1907) stb. s a Nagy Bercsényi Miklóst ábrázoló egészalakos portré (1908). Egész életművén át húzódó problematika szülötte volt Juss c. képe, melynek mondanivalója, a paraszti sors nyomorúsága, tragikuma sugallta fojtott színezésű tájképeit is (Kútágas, Magyar sors stb.). Öregkori, Szentendrén fatett képein élénkültek csak meg a színek, plein air problémák is foglalkoztatták (Zöldkabátos asszony, 1932 – 34 stb.). Művészetében Munkácsy népi realizmusa élt – tovább, de átszőve dráma expresszivitással. Műveiből többet őriz az MNG. 1911-ben a Művészházban, 1917 ben az Ernst Múz.-ban, 1923-ban az Alkotás Művészházban volt kiállítása. 1961-ben az MNG rendezett emlékkiállítást műveiből. – Irod. Faragó Sándor: T. (Hódmezővásárhely, 1934); Elek Artúr: T. J. (Magy. Művészet, 1936: Bodnár Éva: T. J. (Bp., 1956); T. J, művészete (Bp., 1962.).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me