Harangozó Gyula

Full text search

Harangozó Gyula (Bp., 1908. ápr. 19.Bp., 1974. okt. 30.): magántáncos, koreográfus, balettmester, balett- igazgató, Kossuth-díjas (1956), a magyar balettművészet egyik legjelentősebb táncos és koreográfus egyénisége. Felesége Hamala Irén balettáncosnő. Diák korában statisztaként került az Operaházhoz. Az 1928–29-es évadtól magántáncos 1936-ig, majd minden repertoáron levő darabban szerepelt, így alkalma nyílt a különböző stílusok és alkotói módszerek tanulmányozására. Első koreográfiáját 1935-ben készítette Az ember tragédiája szegedi szabadtéri bemutatójához. Az Operaházban 1936-ban mutatták be önálló koreográfiáját, a Csárdajelenetet (zene: Hubay J.), amely sikeres kísérlet volt a nemzeti balett kialakítására. 1937-ben balettmesterré nevezték ki, később Nádasi Ferenccel együtt dolgozott. 1937-ben tanulmányutat tett Londonban. Hazatérése után időleges alkotói visszavonulásáig (1942–44) számos egyfelvonásos művet koreografált: Poloveci táncok (Borogyin, 1938); Francia saláta (Milhaud, 1938); Rómeo és Júlia (Csajkovszkij, 1939); A fából faragott királyfi (Bartók B., 1939); A csodálatos mandarin (Bartók B.), mely csak a főpróbáig jutott el (1941) és A korsó (Casella, 1941). Külföldi meghívásokat is kapott, egy-egy művét Firenzében, Milánóban és Berlinben is színre vitték. A csodálatos mandarin koreográfusa volt (Operaház, 1945. dec.). 1948–49-ben alkotta meg a Furfangos diákokat (Farkas F.), 1951-ben A keszkenő (Kenessey J.) c. háromfelvonásos táncjátékát, melyet 1955-ben Kolozsvárott, Pozsonyban és Szaratovban is bemutattak. Művészi fejlődésének jelentős állomása 1953-ban Delibes Coppéliája, és 1956-ban A csodálatos mandarin korszerű táncos újrafogalmazása. Még egy önálló új alkotással jelentkezett: Lúdas Matyi (Szabó F., 1960). Később néhány korábbi művét újította fel, ill. dolgozta át. Önálló baletteken kívül operabetéteket is alkotott (Kodály Z.: Háry János; Erkel F.: Bánk bán és Kadosa P.: Huszti kaland). Banovich Tamás Az életbe táncoltatott lány c. egész estét betöltő táncfilmjének egyik koreográfusa. A Magy. Televízió filmre vette egy-egy alkotását (Térzene, Furfangos diákok, Coppélia), s portréfilmet is készített róla (1966). A Pécsi Balett 1970-ben irányításával újította fel két művét (Csárdajelenet és Poloveci táncok). 1950-58 között az operai balett-társulat ig.-ja. Az ötvenes években a Magy. Táncművészek Szövetségének elnöke volt. – F. sz. Coppélius (Cieplinski: Coppélia); Bécsi úrfi (Brada E.: Pesti karnevál); Lócsiszár (Hubay J.: Csárdajelenet); Mecénás (Strauss: Térzene); Fából faragott királyfi (Bartók B.-Balázs B.); A csodálatos mandarin címszerepe, és Öreg gavallér (Bartók B.–Lengyel M.); Stréber Józsi (Farkas F.: Furfangos diákok). – Irod. Eck Imre: H. Gy. hatvanéves (Muzsika, 1968. 4. sz.); Körtvélyes Géza: A modern táncművészet útján (Bp., 1970); Gelencsér Ágnes: H. Gy. öröksége (Magy. Nemzet, 1978. 91. sz.); Ruffy Péter: Lábujjhegyen (Világaim, Bp., 1979).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me