Barta Lajos

Full text search

Barta Lajos (Bp., 1899. márc. 9.Köln, 1986. máj. 8.): szobrász. 1911-től a Bp.-i Iparművészeti Főisk. növendéke, ahol Zutt Richard keramikus tanítványa volt. 1915–16-ban Teles Ede magán tanítványa. 1920–1922 között itáliai tanulmányúton járt. Közben Milánóban egy terrakottaüzemben dolgozott szakmunkásként. 1923–24-ben Bp.-en a Tim terrakotta üzem munkatársa volt. 1925–27-ben, párizsi tartózkodása alatt kapcsolatba került a modern művészeti törekvésekkel. 1927-től újra Bp.-en élt. 1932-ben megismerkedett Rozsda Endrével, aki figyelmét a modern művészeti törekvések felé fordította. 1938-tól 1943-ig Rozsdával Párizsban éltek. ~ kapcsolatba került a szürrealistákkal és megalkotta első absztrakt műveit. 1943-ban hamis papírokkal visszatért Bp.-re. 1945-től az Európai Iskola tagja volt, annak megszűnéséig. 1949-től a Várkert bazársorban kapott műtermet, s ott dolgozott. 1962–63-ban új ra Párizsban járt. 1963–65-ben a kecskeméti művésztelepen dolgozott. 1965-ben az NSZK-ba költözött, ahol először a rolandsecki művésztelepen kapott műtermet, majd Kölnben telepedett le. 1970–74-ben egy jelentos magánmegbízatás folytán Párizsban dolgozott. 1975-től több monumentális megbízást kapott az NSZK-ban. Művészetében sajátos módon ötvözte a klasszikus avantgárd törekvéseit a K-európai folklorisztikus hagyományokkal. Minden művét áthatja egyfajta archaikus erő, amely a természeti formák egyszerűségét követi. A természethez fogható változatosság jellemzi a végletekig letisztított geometrikus formákból (gömb, oszlop, spirál) építkező művészetét. Rajzain és plasztikáin a szecesszió, az art deco, a szürrealizmus és a nonfiguratív művészet hatása egyaránt fellelhető. ~ azon kevesek közé tartozik, akik hűek maradtak az 1940-es évek modernségéhez, s az 1960-as, 1970-es évek megváltozott légkörében is a klasszikus avantgárd eszme- és formatörekvései irányították. Tevékenysége e téren hiánypótló és egyedülálló mind a m., mind a német művészetben. Pályája végére formanyelve teljesen letisztult, utalásszerűen egyszerű geometrikus formái magukba sűrítik a természet valamennyi alakzatát. Plasztikái így egyszerre absztraktak és organikusak. Fontosabb egyéni kiállításai: Köln (BDA, Galerie Mathias, 1968); Paris (Galerie Chevalier, 1974); Hamburg és Bonn (Galerie Wönsche, 1976, 1977); Köln (Artother, 1981); Székesfehérvár (István Király Múz., emlékkiállítás a művész által ajándékozott művekből, 1986). – Ismert művei: Menyasszony I. (1949); Hősi emlék (1950 k.); Érzékenység (1958); Névtelen (1963 k.); A titkok kapuja (1969 k.). – Irod. Lothar Schmidt-Mülisch: Das Künstlerporträt: L. B. (Kölnische Rundschau, 1979. márc. 17.); Perneczky Géza: Das Verzeichnis des plastischen Werkes von L. B. (Köln, 1986).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me