Válasz, válaszol

Full text search

Válasz, válaszol 1. Ld. FELEL, FELELET.
2. További h. kifejezések: macaneh, az cánáh-ból képzett főnév, hésíb dábár a »szót visszatéríteni (a súb Hi.-je) és a vele rokonságban levő tösúbáh főnév. Ezek jórészt a FELEL szinonimái (2Sám 3,11; Jób 13,22), fordításban alig lehet attól megkülönböztetni. Többször azonban a válasz a FELELET tágabb értelemben, Isten vagy ember reagálása, esetleg ki sem mondott kérdés alapján.
a) A látnokok, jósok nem kapnak választ az Úrtól - ki tudja, hogy tették föl a kérdést, föltették-e egyáltalán, vagy csak remélték, hogy Isten a korábbi módon ad kijelentést (Mik 3,7). Ugyanígy Isten prófétája őrhelyén állva várja a kijelentést, vagyis az Úr »feleletét«, »válaszát« a helyzet által föltett kérdésre (Hab 2,1).
b) A higgadt válasz (Péld 15,1) nem biztos, hogy föltett kérdésre hangzik el, hanem reagálás, érv egy vitában, vagy egy támadásra, vádra, rosszindulatú megjegyzésre. Tanácskozás keretén belül a jó válasz (Péld 15,23) szintén inkább érv, érvelés, gondolatmenet, »felelet« a felmerült problémára. A jó választ az Úr adja meg (Péld 16,1).
Jób és barátai »felelgetnek« egymásnak. Ez azonban nem tőmondatokban pergő párbeszéd, hanem érvelések láncolata. Egy-egy szakaszt, gondolatmenetet gyakran a »válaszol« kifejezés vezet be, akár Jóbról, akár a barátairól van szó (Jób 21,34; 32,3.5; 34,36; 35,4).
Látható, hogy a szinonimák közti választás inkább fordítási kérdés. Vonatkozik ez Roboám esetére, aki egy sorsdöntő kérdésben nem annyira felel, mint választ ad a hozzá fordulóknak, hiszen azok nem is kérdést tettek föl, hanem kérést, sőt követelést terjesztettek elő (1Kir 12,6.9.16; 2Krón 10,16). A jelen esetben a válasz mindkét részről az elhatározás közlése.
Ugyancsak elhatározás közlése, amikor a próféta megviszi Istennek a választ, hogy Dávid a három rossz közül melyiket választotta (2Sám 24,13).
c) A tanácsadásra vonatkozik ebben a kifejezésben: »Ha kérdezem őket, egy szót sem szólnak« (az eredetiben: nem válaszolnak; Ézs 41,28). Szűkebb vagy tágabb értelemben ugyancsak a tanácsadással függ össze, amikor valaki a fel sem tett kérdésre válaszol (Péld 18,13), vagy a bölcsesség által megtanítva helyes válaszra, igaz ítéletre képes (22,21; 24,26). Sisera anyjának »legbölcsebb« udvarhölgye vigasztalással válaszol (Bír 5,29).
A b-c alatt felsorolt helyekből kiderül, hogy a válasz fogalmának a bölcsességirodalomban fontos szerepe van.
d) Alkalmazzák a szót a beszámolóra, jelentéstételre, akár megbízás, akár elvárás alapján történik. Apja megbízására kell »válaszolnia« Józsefnek (1Móz 37,14). Beszámolnak a kémek a tapasztalataikról (4Móz 13,26), a próféta arról, amit az Úr közölt vele (4Móz 22,8). Benájá Jóáb válaszát viszi meg a királynak (1Kir 2,30). Sáfán kéretlenül, de kötelességszerűen tesz jelentést a királynak (2Kir 22,9; vö. Ez 9,11).
Konkrét kérdésre adott prófétai válaszra vonatkozik 2Kir 22,20.
CP

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me