Hűtlenség, hűtlen

Full text search

Hűtlenség, hűtlen Az ÓSZ-ben a SZÖVETSÉG jogrendjén belül a megállapodásból adódó kötelezettségek nem teljesítése, a hűség (heszed) gyakorlásának a hiánya. A h.-ben nincs rá egy meghatározott szó. A magyar B-fordítás több helyen a »pesac« szót fordítja hűtlenséggel, aminek a tulajdonképpeni jelentése: lázadás, pártütés (1Kir 8,50; Zsolt 51,3; Jer 2,9.29). Azt a tartalmat, amit a magyar nyelvben a hűtlenség fogalma hordoz, a h. úgy fejezi ki, hogy »nincs hűség« mégpedig a szövetségi viszonyon belül, vagyis a partnerek egyike nem teljesíti, nem cselekszi azt, amit elvárnak tőle.
A választott nép története arról tanúskodik, hogy Izráel sokszor adós maradt a szövetségből reá háruló kötelességek teljesítésével.
Az Istennel szemben való hűtlenség elsődleges megnyilvánulása a bálványimádás. A szövetségből fakadó alapkövetelményt: »Istenetek leszek« nem teljesíti (3Móz 26,12; 5Móz 32,20; Zsolt 78,7.8.56.57; Ézs 1,3.4; Jer 5,11; 8,5.6; 22,9; 31,32; 34,18; Ez 16,8kk; 17,15kk; 23; 44,7k; Hós 2; 5,7; 10,1.2.4; 13,6; 14,2.3; Ám 2,4; Mik 1,6.7; Zak 7,8kk; Mal 2,11).
Isten népének a hűtlensége abban is megnyilvánult, hogy a szövetség megélése során elsikkadt az erkölcsi, etikai tartalom, csak a formális, a jogi (kultuszi oldal) kapott hangsúlyt. Hós 4,1-4-ben Isten perel népével. Izráel hűtlenségét elemezve megállapítja, hogy »nincs hűség« a nép oldaláról, s ez abban mutatkozik meg, hogy: káromlás, hazugság, házasságtörés, gyilkosság (a háttérben a Dekalógus áll, mint a szövetség normája, ami ellen vétett Izráel) van az országban (vö. 2Móz 22,25; 3Móz 18,17; Ám 2,6kk; 4,1.4; 8,6; 5,10k.15.21kk; 6,4; Mik 6,6 -7).
A hűtlenség következménye csak a szövetség felbomlása és - ami ezzel egyet jelent - Izráel megsemmisülése lehet. (Az ókori K-en az élet közösségen kívül elképzelhetetlen volt. A közösségből való kitaszítás egyet jelentett a halálos ítélettel; Hós 3,4; 4,6; Zak 11,10.)
A szövetség története azt bizonyította, hogy Isten a hűtlen népével szemben nem érdeme szerint jár el, hanem megkegyelmez neki (Ézs 54,8; 55,3; 61,8; Jer 31,31; 32,39; 50,5; Ez 20,27.28; 37,26; Hós 14,5; Mal 3,1). Ezért a hűtlen Izráel Istennek erre a törhetetlen hűségére apellálhat (1Kir 8,50; Zsolt 51,3).
Isten lényével nem fér össze a hűtlenség, mert nem olyan Ő, mint az ember. A hűséges Istennel szemben a választott nép és általában az ember, mint hűtlen van szembeállítva, mint akinek a hűtlenség a lényéből fakad (4Móz 23,19; 1Sám 15,29; vö. 1Kor 1,9; Zsid 10,23).
A házasságon belüli hűtlenség kérdésében a választott nép történelme során nem volt mindig egységes az álláspont. A legkorábbi időkben a férfinak csak a férjezett nővel vagy az eljegyzett leánnyal elkövetett hűtlensége volt halálos bűn (3Móz 20,1-12; 5Móz 22,2-28), később már nincs különbség a hűtlenség értékelése tekintetében a férfi és a nő között (Mal 2,15-16).
Hűtlenség az adott szó meg nem tartása, a szövetség megszegése (Bír 9,22.23; Hós 10,4; 12,1; Ám 1,9), a valakire rábízott érték vissza nem adása (3Móz 5,15; 6,2; Józs 7,1; Lk 16,1-8), a szövetséges társ elárulása (2Kir 9,23; Zsolt 41,10). Az emberi viszonylatokban elkövetett hűtlenség az Istennel szemben való hűtlenséggel áll minden esetben szoros összefüggésben, rendszerint annak következményeként jelenik meg.
Az ÚSZ-ben az apisztisz, apisztosz, apisztia, apisztein szavak jelentése változó. Jelentenek hitetlent (Mk 9,19; 16,16; Lk 24,11.41 a feltámadás tényével kapcsolatban) és hűtlent is (Róm 3,3; Zsid 3,12). A hűtlenség szoros összefüggésben van az engedetlenséggel (Zsid 3,18.19). A hűtlenség jelentkezhet úgy, mint a hit (vagy bizalom) hiánya (Mk 6,6 par; 9,24; Mt 17,20; Róm 4,20), mint hitetlenség az Igével szemben (Mk 16,14; Róm 11,20-23; 1Tim 1,13). A Zsid 3,12-ben a hűtlenség tartalma a gonoszságban való megmaradás, a meg nem térés, a 2Tim 2,13-ban a pisztisz ellentéte: vagyis a próbatételben való állhatatos megállás hiánya (vö. Zsid 11,17; Jel 1,2). Mk 16,16-ban azt jelenti, hogy a hitet megtagadni. A későbbiek során ennek az aktusnak a terminus technicusa lesz. Pál a Róm 3,3-ban a választott nép történetének az ismeretében üdvtörténeti összefüggésbe ágyazva állítja szembe egymással Isten hűségét az ember hűtlenségével.
Az ÚSZ-ben profán értelemben nem fordul elő a hűtlenség fogalma. A házastársi hűtlenséget - a fogalom használata nélkül - a férfira és nőre egyaránt kötelező módon tiltja (Róm 7,2; 1Kor 7,2; Ef 5,22-33; 1Pt 3,7). A Lk 16,1-9-ben a hűségnek az ellentéte az adikia, amely tulajdonképpen igazságtalanságot, gaztettet jelent.
SzB
Ibcán Izráel bírája volt 7 évig (Bír 12,8-10).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me