Hív, elhív

Full text search

Hív, elhív Valakit közvetve, vagy közvetlenül megszólítani az egymással közelebbi kapcsolatba kerülés szándékával. E fogalom megjelölésére a B sok szót, ill. kifejezést használ, melyek közül legmarkánsabb a h. kárá', valamint a g. kaléo. E szavak a kontextustól függően számos jelentésbeli árnyalatot mutatnak.
1. Hív, néven szólít, meg-, ill. elnevez: tárgyakat (pl. 1Móz 1,5.8. nappal, éjszaka, ég, föld), személyeket (pl. 1Móz 25,26; 29,32kk és 30,6-24; Lk 1,61), helyeket (pl. Lk 2,4).
Ez az elnevezés szolgálhat valakinek vagy valaminek a jellemzésére is, mint pl. a zsidókat gyakran hívták az »Úr papjainak« (Ézs 61,6), a templomot »imádság házának« (Ézs 56,7), a szombatot »Szent« napnak (2Móz 12,16) stb.
2. Magához hív, meghív. Különösen is akkor fordul elő ezzel a jelentéstartalommal, amikor távollévők keresnek egymással személyes kapcsolatot: a fáraó magához hívatja Abrámot (1Móz 12,18), Abimelek hívatta valamennyi szolgáját (1Móz 20,8), Eszter királyné meghívja lakomára a királyt és Hámánt (Eszt 5,12), a példázatbeli király elküldte szolgáit, hogy hívják össze a meghívottakat a menyegzőre (Mt 22,3), egy farizeus meghívta házába Jézust (Lk 7,39) stb.
Amikor a rangosabb, tekintélyesebb személy hív magához, akkor az kötelező erejű, parancsoló jellegű hívás is (pl. szülők-gyermekek 1Móz 24,58; főemberek-alattvalók 2Móz 1,18; Bír 12,1; Mózes-vének 2Móz 12,21; 19,7). Ezt a hívást, amely meghallgatásra és elfogadásra vár, minden kötelező ereje ellenére sem lehet despotikus kényszerítésnek tekinteni. Sőt még az Isten parancsoló hívását is vissza lehet utasítani (Ézs 65,2; Jer 13,10), vagy éppenséggel meg sem hallgatni (Ézs 50,2; Jer 7,13), vagy megpróbálni valamiképp kitérni előle (Jer 1,6). Ezzel szemben Isten parancsoló szava ellenvetés nélkül érvényesül a világmindenségben (előhívja a csillagokat szám szerint: Ézs 40,26), valamint a történelemben (Zsolt 105,16).
3. A magához hívni, ill. meghívni jelentésből fejlődött ki az átvitt értelmű elhívni fogalom, amely szemléletesen tárja elénk Istennek az egyes emberben, valamint a közösségekben végzett munkáját. Gyakran tartalmi azonosságot mutat a kiválasztással. Azonban a Mt 20,16 és 22,14 óv e két fogalom teljes tartalmi egybeolvasztásától, ugyanis a kiválasztás egyedül még nem juttat el az üdvösségre, szükség van az Isten hívása szabad elhatározáson alapuló személyes elfogadására is (Mt 3,7kk; Lk 13,23kk).
a) Az elhívó: Isten
Isten bizonyos meghatározott céllal szólít meg egyeseket és közösségeket, s ezzel egyúttal döntés elé is állítja őket. A B-i elhívási történetekben szinte szemlélhetővé válik Isten lénye a maga fenségében és titokzatosságában, valamint az elhívott ember is a maga teljes valóságában félelmével és jó szándékával, az elhívást elutasítani vagy elfogadni kész lelkületével (1Móz 12; 2Móz 3; Ézs 6; Jer 1; Ám 7; Hós 1,1). Az ÚSZ-ben többnyire Jézuson keresztül csendül ki az isteni hívás, aki hol a jó Pásztor kedvességével (Jn 1,43; 10,27), hol panaszos fenyegetéssel hívja az embereket (Mt 23,37). Hívja az apostolokat (Mt 4,21), a bűnösöket (Mt 9,13). Jézus Krisztusban az isteni hívás egyetemes jelleget nyer (Jn 3,16; 1Tim 2,4).
b) Az elhívás célja: üdvösség, áldás (1Móz 12,1kk; Ézs 4,8k; 43,1; 51,2; Mt 20,8; 25,14), megtérés (Jer 3,12); megszentelt élet (Zof 1,7; Zak 13,9; Róm 8,30; Ef 4,1; 1Thessz 4,7), dicsőség (2Thessz 2,14), szolgálat (Ám 7,14k; Mk 1,19; 1Pt 2,9), sötétségből világosságra való eljutás (1Pt 2,9), szabadság (Gal 5,13), reménység (Ef 4,4), egymással való közösségre jutás (ApCsel 2,39; 1Kor 1,26; Ef 4,1).
c) Az elhívás eszközei: közvetlen megszólítás (2Móz 3,1kk), álom (Mt 1,20), látomás (Ézs 6,1kk), emberek (1Kir 19,19kk; Lk 14,17), az egyház (1Pt 2,9.21), a prédikáció (2Thessz 2,11.4).
4. Az ember hívja Istent, ill. az Ő nevét. E kifejezés jelentése: könyörgés, segélykérés mindenféle testi vagy lelki szükségben, életveszély esetén, napszakra való tekintet nélkül éjjel-nappal (Zsolt 50,15; 81,9; 86,7; 120,1; 130,1; Lk 18,7). A hangerő, mellyel fölhangzik a segítségül hívás, jelzi a szükség nagyságát (Mk 15,34; Zsid 5,7).
A keresztyén ember, gyermeki bizalommal hívhatja segítségül az Úr nevét (ApCsel 2,21; 7,58k; Róm 10,12; 2Tim 2,22). Isten meghallgatja a segélykérést, azonban a válaszadásban - mint minden más cselekvésben - szuverén (Zsolt 22,2k.24k; Mt 6,10).
DI

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me