Anya

Full text search

Anya Az a nő, aki gyermeket szült, akinek gyermeke van.
1. ÓSZ-ben: A h. 'ém szó a magyar mamához hasonlóan a kis gyermek szókészletéből, gagyogásából ered, egy fiú vagy egy leány testszerinti anyját jelenti (Péld 31,1-2; Bír 8,19; Zsolt 50,20; 1Móz 20,12; 3Móz 18,9; Ez 23,2 stb). Amikor egy asszony anyává lett, megnövekedett a becsülete a családon belül. Fiúgyermek ezt a becsületet csak növelte (1Móz 16,4; 29; 30). A férj ilyenkor még jobban ragaszkodik hozzá, s gyermekei tisztelettel és engedelmességgel tartoznak neki ugyanúgy, mint az apjuknak. Ha anyjuk ellen vétkeztek, a törvény azt is éppen úgy büntette, mintha apjuk ellen vétkeztek volna (2Móz 21,17; 3Móz 20,9; 5Móz 21,18-2l; 27,16). A Tízparancsolat megköveteli az anya tiszteletét, az apáéhoz hasonlóan (2Móz 20,12; 5Móz 5,16; 3Móz 19,3). Az anya tisztelete a bölcsességirodalomban is hangsúlyt kap (Péld 19,26; 20,20). Ostoba és gyalázatos, aki másként cselekszik (Péld 10,1; 15,20; 19,26; 28,24). Amikor e parancsolatokat megszegték, nem kerülték el a prófétai intést (Mik 7,6). Bizonyára általánosnak tekinthető éppen ezért, hogy a férj szereti és egyenrangú társként tekinti a feleségét, értékeli a fáradozását, a gyermekek pedig tisztelettel adóznak anyjuknak (Péld 31,10kk).
Az anya szeretete az ÓSZ-ben közmondásos (Ézs 49,15). Csak néhány példára utalunk: Hágár (1Móz 21,14-16), Mózes anyja (2Móz 2,2-10), Anna (1Sám 1,22-28), Ricpá (2Sám 21,8kk). Ézsaiás Jahve Jeruzsálem iránti szeretetét is az anyai szeretethez hasonlítja (66,13).
A szó távolabbi és átvitt értelemben is szerepel. Jelent anyóst (1Móz 37,10 vö. 35,16kk), nagyanyát (1Kir 15,10), ősanyát (1Móz 3,20; Ez 16,3), Sion megszemélyesítése (Ézs 50,1; 66,7), vagy Babiloné (Jer 50,12). Nevezhettek anyának egy várost (2Sám 20,19), a forgalmi csomópont: az utak anyja (Ez 21,26 h. szövege). Külön szólhatnánk a királyok vagy a királyfiak anyjáról, akik az »úrnő« címet viselték (1Kir 15,13 stb.), s különleges előjogokat élveztek (1Kir 21,7; 2Kir 3,13; 9,22.30 stb).
2. ÚSZ-ben: A g. métér szó 84-szer fordul elő, ebből 72-szer az ev-okban. Néhány példa: Jézus az 5. parancsolatot megcsonkíthatatlannak tartja (Mt 15,4 par; 19,19 par vö. Mk 7,11k; Mt 15,5k). A szülői ház elé csak Isten országa kerülhet (Mt 10,37). Az apostoli tanítás is megköveteli az anya tiszteletét (Róm 16,13; 1Thessz 2,7 stb).
Itt is találkozunk a szó átvitt értelemben való használatával: A nagy Babilon, a föld paráznáinak és utálatos bálványainak anyja (Jel 17,5). Jézus viszont »anyám«-nak és »testvéreimnek« nevezi tanítványait (Mt 12,48kk).
Jézus anyjának helyzetére több ige rámutat. Anyja tisztelete, az iránta tanúsított engedelmesség mellett (Lk 2,41kk), és a róla való gondoskodás ellenére (Jn 19,25kk) felismerhető a kettejük közötti távolság (Lk 2,49). Visszautasítja, amikor Mária öt messiási tisztében akadályozni próbálja (Mt 12,46kk par; Mk 3,31kk; Lk 8,19kk), vagy sürgeti (Jn 2,4). Amikor egy asszony Máriát dicséri (Lk 11,27kk), azonnal kiemeli és általánosítja ennek egy részét: Még boldogabbak azok, akik hallgatják és megtartják az Isten beszédét. Az őskeresztyénség követte Jézus példáját. A Jézus feltámadása után csak egyszer olvasunk Máriáról (ApCsel 1,14), máskor vagy máshol az ÚSZ-ben nem szerepel. Az »Isten anyja« és »ég királynője« későbbi képzetek, K-re nyúló vallástörténeti gyökerekkel.
DJ

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me