Vizi kerék

Full text search

Vizi kerék (l. a mellékelt három képet). A magasabb nivóról alacsonyabbra eső vagy folyó viztömegben motorikus célra felhasználható energia (vizi erő) rejlik. Ezen energia nagysága (l. Lóerő) függ a vizbőségtól (Q liter, vagyis kg. másodpercenkint) és a felső és alsó viznivó közti különbséggel mért eséstől, vagy amint még nevezni szokták, a nyomó magasságtól (h méter): L = Q.H/75. A vizi erő ipari célokra való kihasználására majdnem kizárólag V.-et használnak és csakis korlátolt mértékben igen jelentékeny nyomás és kis vizmennyiség esetén a dugattyus vizmótorokat, az u. n. vizoszlopgépeket. A vizeséseket a természet készen adja, vagy mesterségesen állítják elő: duzzasztással, átvágással vagy kis esésü (folyóméterenkint 0,0005-0,002) műcsatornák építésével. A vizerők sokfélesége a V.-szerkezetek rendkivül változatos, sok fajtáját hozta létre. Más szerkezetek váltak szükségessé v. mutatkoztak célszerübbeknek a szerint, amint nagy vagy kis vizmennyiségeket nagy vagy kis esésekkel kellett kihasználni; amint a vizmenynyiség állandó, többé vagy kevésbbé változó; amint a felső viz nivója állandó vagy ingadozó; amint az alsó viz szine keveset változik, avagy időközönkint duzzad és apad; a szerint, hogy a viz tiszta vagy sok hordalékot visz magával; végül a szerint, amilyenek a geologiai és az éghajlati viszonyok. A szerkezetek változatosságát szaporítja még az is, hogy egy esetben az erő kihasználásának, más esetben a befektetési költségeknek ökonomiáját kivánják. További mérvadó szempontok a konstrukció megállapításánál a fordulati sebesség, a terhelések többé-kevésbbé változatos volta és a sebesség szabályozásának kérdése. Mindezen bonyolult kérdéseken csak a tapasztalt szakember tud eligazodni és csak ő szabhatja meg a konkrét esetnek legmegfelelőbb szerkezetet.
 

1. ábra. Alulcsapott vizi kerék.
 

2. ábra. Sagebien-féle vizi kerék.
 

3. ábra. Zuppinger-féle vizi kerék.
 

4. ábra. Középpen csapott vizi kerék kulisszavezetékkel.
 

5. ábra. Háton csapott vizi kerék.
 

6. ábra. Felülcsapott vizi kerék.
 

7. ábra. Felülcsapott vizi kerék. Faszerkezet.
 

8. ábra. Pelton-féle serlegkerék.
 

9. ábra. Schwammkrug-féle turbina.
 

10. ábra. Parciális beömlésü turbina.
 

11. ábra. Kétkoszorus vezető turbinakerék.
 

12. ábra. Kétkoszorus járó turbinakerék.
 

13. ábra. Kétkoszorus vezetőkerék csapóajtós szabályozással.
A viz a V.-et, bármily szerkezetü legyen is, vagy 1. direkt a súlyával, 2. a súlya kölcsönözte nyomással, vagy 3. a súlya kölcsönözte mozgásával, eleven erejével tartja működésben. Ezen erők külön-külön is, de a szerkezet módja szerint együttesen is működhetnek a V.-re. A V. hajtására fordítható munkamennyiség ugyanaz marad, akár a felső vizszinen, akár mélyebben fekvő ponton (nyomás alatt) eresztjük le a vizet a kerékre, az első esetben súlyával, a második esetben eleven erejével működtetvén azt. a h mélységben a viz c = négyzetgyök 2gh teoretikus sebességgel folyik ki, ezen sebességében Q.c2/75 2 = Q.h/75 lóerőt adhat át a keréknek, csak ugy mint a súlyával vagy nyomással működő viz. A V. tényleges munkavégzése azonban Q.h/75-nél mindenkor kevesebb, mert kontrakciók, ütközések, surlódások, továbbá tömeg- és sebességveszteségek (amelylyel a viz a kereket elhagyja) a rendelkezésre álló munkának egy részét (20-70%-át) felemésztik. A tényleg végzett és a rendelkezésre álló munkamennyiség viszonyát a V. hatásfokának nevezik.
A legprimitivebb V.-ek a hajómalom (l. o.) V.-ei. A vizszintes tengely két lehorgonyzott hajón van ágyazva, ezek egyike a hajómalom, melyek közt függ a fából ácsolt kerék a fél szélességükig vizbe merülő sugárirányu deszkalapátokkal. A folyóviz a lapátokba ütközve hozza forgásba a kereket. Ezek a 3-6 m. átméretü, 2-5 m. széles, 8-20 lapáttal ellátott V.-ek 3/4-5 lóerőt hasznosítanak. E fajta egyszerü V.-eket látunk vályuba beépítve stabil malmok hajtásánál is. A viz a vályuban a kerék előtt 10-15 cm. vastag rétegben folyik és csak a kerék kerületét csapja. Hatásfokuk 15-30%, mit az alsó viz dagadása még alább szállíthat. Hámorok pörölyei hajtására gyakran használnak ilyen V.-eket, nagy (6-7 m.) esésekre is, hol a vizet a vályuba csövön vagy lejtős nyilt csatornán eresztik le. A nagy vizsebességek és kis kerékátmérők (3 m.-ig) oly nagy fordulati számot eredményeznek, hogy további áttételek nélkülözhetők. Jobb hatásfokot eredményeznek (40-50%) azok az alul csapott V.-ek, melyek teknőben járnak (Kropfräder, 1. ábra). A lapátok sugárirányuak, csak a végük van egy kissé legörbítve, hogy a vizből függélyesen kiemelkedve az alsó vizet fel ne locsolják. A beeresztő zsilipet néha ferdén helyezik el, hogy a kiömlési nyilás a kerékhez közel kerüljön, ami azonban nem éppen lényeges kelléke a jó hatásfoknak. Alkalmazni szokás ezen V.-eket Q = 2 m3 és h = 0,5-1,5 m.-nél. Vasszerkezetben, görbített lapátokkal (Poncelet szerkezete), az alulcsapott V. hatásfoka 68%-ra is emelkedhetik. Kis esésekre és nagy vizmennyiségekre (h = 0,7-2,5, Q = 5 m3) kedvelt V. a Sagebien-féle (2. ábra). A vizet bukózsilip (tehát kis sebességgel) ereszti a sűrün elhelyezett ferdén álló lapátokra. Nagy kerékátmérő (az esésnek 3-10-szerese) és lassu járás jellemzik. A viz főképen nyomással működik. Hatásfoka 60-70%. Zuppinger konstrukciója (3. ábra) ugyanazon vizmennyiség és esés mellett az előbbinél kisebb dimenziókat ad s nagyobb forgási sebességet. 21/2 m. esésig középen csapott (4. ábra), 31/2 m.-ig háton csapott (5. ábra), ettől egész 12 m.-ig felülcsapott kerék van helyén (6-7. ábra), kivételesen azonban ezektől nagyon eltérő esésekre is alkalmazzák az egyes kerékfajokat. Greenockban p. van egy 21 m. átmérőjü, 3,8 m. széles háton csapott V., mely 191/2 m. esés mellett 0,9 m3 vizet emészt. A viz ezen V.-ekben nagyrészt súlyával dolgozik, a lapátok és az oldalkoszoruk képezte cellákban. A kerékre csapó vizsugárnak olyan irányt adnak (kulissza-vezetés), hogy ütközés nélkül töltsék meg a cellákat, mialatt a lapátfelületeken elterelve, eleven erejüket a keréknek adják át. Ezért a lapátvég irányának a beömlő viz és a kerék kerületi sebességének eredője irányával kell összeesnie. A középen és háton csapott kerekek hatásfokuk lényeges csökkenése nélkül az alsó vizbe is bemerülhetnek, mig a felül csapott V.-ek az alvizfolyással ellenkező irányban forogván, nagyon változó alviz esetén nem alkalmazhatók, a vizmennyiség változásai iránt azonban a felül-csapott V. legkevésbbé sem érzékeny. Ezen V.-ek hatásfoka 60-70%, de igen nagy méretü felül-csapottaknál 80%-ra is rúghat. A V. erejét vagy a tengelyről adja tovább, vagy pedig direkt a kerületéről, melyre ez esetben fogas koszorut erősítenek. Az első esetben a küllőknek olyan erőseknek kell lenni, hogy necsak a kerék súlyát birják meg, hanem a kerületről a tengelyre a torzióerőt is átvihessék. A fogas koszoruval ellátott V.-nél; nevezetesen ha vasból készítik, könnyü, húzásra igénybe vett, de keresztkötésekkel kellőképen merevített küllőkből álló karrendszereket alkalmaznak (szuszpenzió-rendszer). Az eddig leirt szerkezeteket egyszerüen V. névvel jelölik, megkülönböztetésül a turbináktól. Jellemző különbség a kettő között az, hogy a V.-nél a viz mindenkor azon felületélen folyik ki, amelyen beömlött, holott a turbinánál a lapátoknak két nyitott határoló élük lévén, az egyiken történik a beömlés, a másikon pedig a kiömlés.
A tulajdonképeni V.-ek nagyobb vizeséseknél és nagy vizmennyiségeknél nagy méretüek s drágák, bizonyos határokon túl pedig egyáltalán kivihetetlenek. Ha nagy az esés, de a vizmennyiség kicsiny, rendesen sugáralakban eresztik a vizet a lapátokra, mely esetekben gyorsan forgó kis kerekeket szerkesztenek. Legprimitivebb formájában fatengelyekre nyeleikkel felerősített kanalakból állanak a lapátok, melyekbe a vizsugár ütközik (hatásfok 30-35%); legtökéletesebb szerkezetében az ilyen kereket a 8. ábra mutatja (hatásfok 80-85%). Ezen (Pelton-) kerekeknél a koszorucsavarokkal felerősített serlegek a vizsugarat vizszintes síkban kétfelé és a beömléssel éppen ellenkező irányban terelik vissza. Ha a kerék kerületi sebessége félakkora, mint a vizsugár belépés előtti (abszolut) sebessége, akkor legnagyobb hatásfokkal dolgozik, mert a lapátfelületeken a kerék mozgásához képest (relativ) félakkora sebességgel surran végig és a lapátot elhagyva a két egyenlő sebességü, de ellentétes irányu mozgás behatása alatt kis (abszolut) sebességgel, eleven erejét a keréknek kiadva, holtan esik le. A serlegkerekeket néha burkolattal látják el, néha a kerületen elosztva 2-3, sőt több sugarat is lövelnek rá. Kis vizmennyiségre és nagy esésre szerkesztett turbina a Zuppinger-féle tangenciális kerék is, melynél a járókerék vizszintes síkban fekszik. A viz a külső kerületen ömlik a lapátokra és azokon végigsurranva, a belső kerületen lép azokból ki (axiális beömlés). A Schwammkrug-turbinánál (9. és 10. ábra) a kerék függélyes síkban jár, a bevezetés a belső kerületen történik.
Valamennyi eddig bemutatott V.-szerkezetet az jellemzi, hogy a vizet a kerületnek csak kis részén vezetik be (parciális, részleges beömlés). Nagy vizmennyiségek felvételére azonban a kerék teljes kerületére eresztik a vizet, miáltal nagy emésztésü, aránylag kis átméretü, a nyomó magassághoz viszonyítva gyorsjárásu kerekek adódnak ki. Ezeket a teljes beömlésü turbinákat majdnem kivétel nélkül vizszintes síkban helyezik el, mert csak igy ömölhet mindegyik lapátba ugyanazon, a hatásfokra legkedvezőbb nyomással a viz. A lapátfelületek rendesen henger- vagy csavarfelületek, alkotójuk lehet sugárirányu, melyekre a beömlés tengelyirányu (11., 12., 13., 14. ábrák), vagy tangenciális (Schiele-féle turbina, mely nem egyéb, mint Pelton-kerék sűrűn elhelyezett lapátokkal és teljes beömlésre szerkesztve). Lehet továbbá a lapátfelületek alkotója a tengelylyel párhuzamos (axiális beömlés, 15. ábra), vagy oly csavarfelület, melynek alkotója a tengelyirányból a sugárirányba megy át. Ezeknél a beömlés sugárirányu, a kiömlés tengelyirányu (Francis- és az u. n. amerikai turbinák, 16., 17., 18., 19. ábrák).
 

14. ábra. Nyitott szerényü turbina.
 

15. ábra. Radiális turbina hengerszabályozással.
 

16. ábra. Francis-turbina. Hercule-Progres.
 

17. ábra. New american turbina járó kereke.
 

18. ábra. Viktor kettős turbina járó kereke.
 

19. ábra. Francis-turbina állítható vezetőlapátokkal.
 

20. ábra. Radilális turbina.
A turbina jó hatásfokának (70-85%) feltétele, hogy a viz lehetőleg energiájának csökkenése nélkül ömöljön a járó kerék lapátjaiba, aminek feltétele a viz irányban való vezetése. Turbinák, melyeknél a vezető kerék hiányzik, ma már nem készülnek; az ilyenek, mint a Cadiat-, Witelaw- (skót turbina), Combes-, Cansen-, v. a Plataret-féle csőbe szerelt csavar-turbina hatásfoka legfeljebb 40-45%. A vezető kerék épp oly sokféle lehet, mint a járó kerék maga. Mig p. a Francis-turbinánál a járó kerék lapátjai terelik a vizet a radiálisból az axiális irányba, addig a Fourneyron-féle turbinánál (1830. évből származik és az első a műszaki követelményeknek megfelelően szerkesztett turbina) a tengely irányból a sugár irányába a vezető lapátok terelik; hasonló vezetőkerék-szerkezettel bir a 15. és 20. ábrabeli turbina, azon különbséggel, hogy az egyiknél felülről, a másiknál alulról van a vizbeeresztés.
 

21. ábra. Lapátgörbék.
 

22. ábra. Lapátgörbék.
 

23. ábra. Lapátgörbék.
 

24. ábra. Lapátgörbék.
 

25. ábra. Lapátgörbék.
A jó hatásfoknak további feltétele, hogy a lapátokon a viz veszteségeket okozó surlódások, ütközések, hirtelen keresztmetszetváltozások és irányváltozások nélkül végigsurranva, lehető kis abszolut sebességgel hagyja el a kereket. Ezen feltételekre tekintettel szerkesztik és pedig külön minden fenforgó esetre a járó és vezető kerék lapátgörbéit (21., 22., 23., 24., 25. ábrák), melyek a lapátszélesség több pontjára meghatározva a lapátfelületek vázát alkotják. A vezető lapátok a vizet kis hajlásszög alatt terelik a járó kerék mozgásirányára és ezek ellenkező irányban vezetik a kiömléshez. A lapátok közötti bőséget és a kiömlési nyilást vagy oly bőre szabják, hogy a vizsugár azt ki nem töltve, szabadon árfolyik (Girard-féle turbina, 21., 22., 25. ábrák); vagy pedig oly szűkek a kiömlési nyilások a beömléshez képest, hogy a lapátok közeiben a viz nyomás alatt áll. Ez utóbbi esetben a viz nemcsak eleven erejével, hanem nyomásával is hajtja a vizet, mely mint a kifolyás irányával ellenkező irányu visszahatás (reakció) nyilvánul (24. ábra, egymástól függetlenül szerkesztették Jonval és Henschel, kiknek nevét viseli). Tisztán a reakció hatásán alapszik a Segner-kerék és a Whitelow-féle turbina.
A Girard-turbinánál a vizsugárnak szabadon, zavartalanul kell folynia, miről a csatornák kellő méretezésén kivül légbevezetéssel is gondoskodnak. Viz alatt ezek a turbinák rossz hatásfokkal dolgoznak, mig a Jonval-turbina viz alatt sem veszít sokat hatásfokából; szívócsővel ellátva, mely esetben a külső lapátkoszoru elmaradhat, jóval az alsó vizszin felett is elhelyezhető (Rittinger elnevezése szerint csőturbina). Szerkesztenek olyan turbinákat is, melyeknél a viz a lapátközöket egészen kitülti ugyan, de azért igen kis reakcióval dolgozik (22. ábra) Ezen n határturbinák viz alatt is járhatnak. Ezen tulajdonságaik révén a Girard-turbinák változó vizmenynyiségre, de állandó esésre, a Jonvel-turbinák állandó vizmennyiségre, de változó esésre, mig a határturbinák ugy változó vizmennyiségre, mint változó esésre is alkalmasak.
A Girard-turbina szabályozható a beömlés szűkítésével, vagy egyes lapátközök tolattyukkal (23. ábra), szelepekkel (13. ábra), fedőlapokkal (11. ábra), vagy Fontaine és Brault módja szerint

(26. ábra) a vezető kerék bőrlappal való befedésével, körtolattyuval

(32. ábra), a Lehmann-féle nyerges tolattyuval

(28. ábra), vagy axiális beömléssel ugyanezen elveken alapuló szerkezetekkel, mint a

29. és

30. ábrák feltüntetik. Jonval-turbinák ekként nem szabályozhatók, ezeknél a vezető és járó kerék viztömege közti összefüggést nem szabad megszakítani, ami szabályozásukat megnehezíti. Helyes, de meglehetősen bonyolult szabályzó szerkezet a Nagel- és Kämp-féle, melynél a vezető, valamint a járó kerék szélessége egyszerre változtatható. Francis- és vele rokon szerkezetü turbináknál a vezető kerék lapátjai állításával történik a szabályozás. Egyenletes járást feltételező üzemekre a szabályozás nem kézzel, hanem érzékeny regulátorokkal (rendesen indirekt, néha hidraulikus módon) történik.
 

31. ábra. Ikerturbina. (Escher-Wyss.)
 

37. ábra. Zárt vizszekrényü turbina.
A könnyebb szabályozhatás és nagy vizemésztés elérésére két-, sőt háromkoszorus turbinákat is készítenek (11., 12., 13. ábrák) vagy közös tengelyre két turbinát működtetnek (18. és 31. ábrák). Az erőátvitel a függőleges turbinatengelyről rendszerint kúpkerekekkel (15. ábra) történik, csak kivételesen látjuk a munkagépet (malomkőjárat, szivattyu, defibreur vagy dinamo, 31. ábra) a tengelyről direkt hajtva. A turbina tengelye rendesen fésüs csapott

(27. ábra) vagy harangcsapon függ

(33. ábra). A nagyméretü turbináknál erősen terhelt csapsurlódásokat közbesajtolt olajjal minimumra lehet redukálni (Mechwart szerkezete), mert ennél a csap nem a csészéjén, hanem olajrétegen jár. Súlyos és nagy viznyomással terhelt tengelyek tehermentesítésére különféle szerkezetek vannak, melyek rendesen a viz felhajtó erejét használják fel a tehermentesítésre (Mechwart szabadalmazott turbinája). A Fontaine-csapszerkezetnél a tengely szilárdul áll és ezen csüng a csöves turbina tengelye

(34. ábra). Néha talpcsapon jár a tengely

(35. ábra). Hosszu turbina-tengelyek vezető (viz alatt guajak-fából való) csapágyakkal látvák el Bitmap>(37. ábra). A turbinák gyártását hazánkban a Ganz és társa gépgyár nagy tökélyre vitte, mintaszerü szerkezetei a külföldön is nagy elterjedésnek örvendenek.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me