Urbéri per,

Full text search

Urbéri per, tárgya az urbéri birtokrendezés. A birtokrendezési eljárásnak, szabály szerint, három szakaszát kell megkülönböztetni, u. m.: 1. a rendezés megengedhetőségét; 2. a rendezés érdemleges eldöntését; 3. a végrehajtást. A rendezést ugy a volt földesurak, mint a volt jobbágyok követelhetik, azonban a volt földesurak közül a földbirtokosoknak egyike is lehet felperes, a volt jobbágyok pedig csak együtt alkotnak egy felet s mint ilyenek állhatnak U.-be akár fel-, akár alperesi minőségben.
A megengedhetőség kérdésében első fokban a kir. törvényszék, és pedig az, amelynek területén a rendezés tárgyát tevő ingatlanok feküsznek, itéletileg határoz, mely itéletnek jogerőre emelkedése előtt a rendezési munkálatok meg nem kezdhetők. A rendezés megengedhetősége szempontjából két esetet kell megkülönböztetni, a szerint t. i. amint a rendezés vagy a) általánosan az egész határra vonatkozik, vagy pedig b) csakis a legelő, erdő és nádas elkülönítésére szorítkozik. Az első esetben a rendezés csakis oly határokra nézve engedhető meg, de ezekre rendszerint meg is engedi, amelyek az urbér foganatosítása óta rendezésnek tárgyai még voltak, ahol tehát határrendezés még nem történt. Ahol ellenben a határrendezés már megtörtént, ott rendezésnek csak abban az esetben van helye, ha a határrendezés nem egészen az 1836-iki törvényekben megállapított elvek szerint hajtatott végre. A második esetre vonatkozólag az 1871. LIII. t.-c. 48. §-a parancsolólag rendelte, hogy a legelő, erdő és nádas elkülönításe iránti per a volt földesúr egy év alatt megindítani tartozik, ellenkező esetben a kir. törvényszék a pert a mulasztó földesúr költségén egy e célra kinevezendő gondnok által folyamatba téteti. A rendezés megengedhetőségét kimondó itélet jogerőre emelkedése után következik a rendezés érdemleges eldöntése, mely két fő szakra oszlik, u. m. 1. érdemleges eldöntés céljából szükséges előnyomozásra és 2. az érdemleges eljárásra. Amazt a kir. törvényszék kebeléből kiküldött birói tag foganatosítja, az érdemben a kir. törvényszék jár el. Az előnyomozáshoz a következők tartoznak: a) az urbéri azonosítás vagyis az urbéri táblákba foglalt urbéri és zsellértelkeknek a mostani állapot szerint a volt urbéresek birtokában levő telkekkel s az urbéri táblákba bevezetett földesuraknak és jobbágyoknak a mostaniakkal összeegyeztetése; b) a rendezés tárgyát tevő területnek egyéni felméretése; az erre szükséges működő mérnököt mindig a volt földesúr köteles felfogadni, ellenkező esetben a mérnököt a földesúr költségére a birói kikülött fogadja fel; a mérnököt a határ felmérésébe a községi előljáróság jelenlétében s szükség esetén karhatalom igénybevételével a birói kiküldött vezeti be; c) az egyéni felmérés bevégzése után az arról készített térképnek és földkönyvnek egy okleveles mérnök által való hitelesítése; d) ennek befejezése után az érdekelt feleknek kihallgatása, amelynek célja az új szabályozási terv megállapítása és az egyezség megkisérlése; e) az összehasonlító okiratnak elkészítése, amely alatt az urbér behozatala idején létezett, továbbá a mostani tényleges s végül a mérnök által elkészített szabályozási terv szerint javaslatba hozott új birtokállapotnak összehasonlító összeállítása értendő. Az ekként befejezett előmunkáltokat a birói kiküldött a kir. törvényszéknek terjeszti be. A most a kir. törvényszék előtt kezdődő eljárás különböző a szerint, amint a felek között egyezség létre jött vagy nem. Az első esetben ismét két esetet kell megkülönböztetni. Ha ugyanis a volt földesúr az urbériségek alapján az állam irányában netalán érvényesíthető kárpótlást igényeriről világosan és határozottan lemondott, a biróság az egyezséget csak alaki tekintetben veszi vizsgálat alá, ellenkező esetben az egyezséget érdemileg is megvizsgálja s ha az egyezségben több urbériség van megállapítva mint amennyit az előnyomozás megállapított, az egyezségtől a jóváhagyást megtagadja. A megtagadó határozat ellen felebbezésnek van helye. Ha egyezség nem sikerült, a kir. törvényszék a felperest utasítja, hogy a vitás kérdésekre nézve keresetét záros határidő alatt adja be; a kereset szabályszerüen letárgyaltatván, a biróság érdemleges itéletet hoz, mely ellen a kir. táblához s innen a magyar kir. kuriához fokozatosan felebbezésnek van helye.
Az itélet jogerőre emelkedése után az itélet, egyezség esetében az egyezség alapján következik az U.-nek harmadik fő szaka, a végrehajtás, amelyet ismét a kir. törvényszéki kiküldött teljesít. Ha a végrehajtás folyamában vitás kérdések merülnek fel, a birói kiküldött a végrehajtást ennek dacára belátása szerint foganatosítja, a jegyzőkönyvbe vett észrevételeket azonban az eljárás befejezése után határozat végett a törvényszék elé terjeszti. Perújításnak U.-ekben helye nincs, de az urbéri rendezés folyama alatt felmerült számadási és kimérési hibák ellen a végrehajtás befejezésétől számított egy év alatt kiigazítási keresetnek van helye. Az urbéri pátens az U.-re külön, u. n. urbéri törvényszékeket állított fel és pedig mint elsőfoku biróságot rendszerint minden vármegyében az urbéri törvényszéket, mely háromtagu tanácsban határozott; mint másodfoku biróságot az öt közigazgatási kerület mindegyikében egy urbéri főtörvényszéket, mely egy elnökből és az illető helytartósági osztály és az illető főtörvényszék tagjaiból alakult; mig harmadfokban Bécsben egy elnökből s a belügyminisztérium és a legfőbb törvényszék tagjaiból alakított urbéri legfőbb törvényszék járt el. Ezek a biróságok tehát birói és közigazgatási elemekből alakított vegyes biróságok voltak.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me