Panoráma

Full text search

Panoráma (gör.), általában tájékoknak, eseményeknek stb. képei, melyek bizonyos módon és eszközökkel a valóságnak csalódását keltik; az eszközök vagy a teljes átnézet utánzása, vagy optikai berendezések és a megvilágítás módja, vagy a néző, esetleg a kép mozgása. A közönséges festmények, első sorban a tájképek, csak annyit állítanak elénk, amennyit a nyugvónak képzelt szemlélő egyszerre áttekinthet, tehát amennyi a szemből mint csúcspontból kiinduló 90 foku kúp alapjába, a látótérbe, befér. Természetes P.-t kapunk, ha p. hegycsúcson állva, körülfordulunk és igy az egész tájék egymásután vonul el szemünk előtt. Ha most azt a hengerfelületet, melyre a tájék mintegy reáprojiciálódik, egy helyen elmetszve képzeljük és egy síkban kiterítjük, a tulajdonképi P. képe áll elő. Hogy ez ismét természetes egymásutánjában szemlélhessük, v. a képet kell szemünk előtt végigvezetni, v. egy hengerfelület belsejében ismét magába visszatérőleg felállítani és a henger közepéről tekintenünk (körkép). E mellett a néző által közvetetlenül nem látható fényforrással, felülről alkalmazott nappali v. kellően elhelyezett mesterséges világítással, ugy világítjuk meg a képet, hogy az a természetesnek csalódását ébreszsze fel, mihez esetleg még a légköri jelenségek: köd, eső stb. mesterséges utánzása is járulhat.
A P.-t Breysig danzigi építészeti festő találta ki és 1787. Parker Róbert ir festő készítette az elsőt, Edinburg P.-ját kicsinyben; később Londonban 30 m. átmérőjü épületben a Spithead melletti orosz hajórajt mutatta be. Majd Párisban állították fel P.-kat és itt Fontaine, Bourgeois és Prevost tökéletesítették, innen aztán elterjedtek Európa minden nagyobb városába. A német-francia háboru után ismét fellendült a P.-festés, főkép a tekintetben, hogy a Philippoteaux készítette óriási körképen, mely Páris ostromát ábrázolta, a néző közvetetlen környékében valóságos tárgyak, plasztikai részletek helyeztettek el. Azóta a körképeket ily módon kiváló tökélyre emelték és a legkitünőbb művészek vettek részt azok festésében. Nálunk Feszty Árpád (l. o.) a Magyarok bejövetelét ábrázoló kitünő körképe volt az első tulajdonképi P. A 30-as évek óta számos faja a P.-nak jött divatba, igy a dioráma (l. o.), a georáma (l. o.), a neoráma mellett a kozmoráma, melynél egyes vidékek képeit nagyító üvegen át és mesterséges világítás mellett természetes nagyságban látjuk; a pleoráma, mely tengerparti részleteket ábrázol ugy mint azokat a hajóról láthatni, mit a természetet utánzó képnek a néző szeme előtt elvonulásával érünk el; a cikloráma, mely leginkább folyamatokat folyásuk egész kiterjedésében parti tájékaikkal együtt ábrázol; a mirioráma, mely oly módon készített részekből áll, hogy azok a legváltozatosabb módon állíthatók egy képpé össze. Mindezeket a P.-fajtákat azonban a körképek a vásári mutatványok sorába szorították vissza. Szokás még hegységek, folyók egyirányu képeit P.-nak nevezni, de ezeknél a részeknek egymásután való megtekintése, a perspektiva hatása stb. hiányozván, a valóság csalódását sem keltik fel és igy nem is P.-k.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me