Oratorium

Full text search

Oratorium (lat.) a. m. imaház (l. o.), imahelyiség. Az a zenei nagy szabásu zeneforma is, amelyet ily néven ismerünk, e latin szótól nyerte elnevezését. Eredete a XIII. sz.-ban s még azután is, a vallási misztériumoknak (l. o.) a templomokban való nagyon elterjedt jelenetezéseire vezethető vissza. A XVI. sz.-ban főleg a szentté kanonizált bibornok: Neri Fülöp (1515-95) kezdeményezésére arra a gondolatra jöttek, hogy az ily egyházi jelenetes szertartások előtt és után magasabb zenei szórakozások rendeztessenek a Neri bibornok Animuccia pápai egyházi karnagygyal s annak halála után Palestrinával szövetkezett oly célból, hogy ily alkalmakra négy és több szólamu egyházi szellemü énekeket irjon bibliai szövegekre, melyekben későbben (1650-70) Laudi címen Rómában egész gyüjtemények jelentek meg. Ez énekek válogatott hallgatóság előtt énekeltettek s mivel a templomok imaházaiban adattak elő, O. nevet kaptak, mellőzve lettek a szcenikus jelenetezések,de a bibliai tárgyak s az énekek egyházi szelleme fentartattak. Az O.-i műformát a legmagasabb szinvonalra Händel (l. o.) és Bach (l. o.) emelték a XVIII. sz.-ban, kiknek e nemü termékei még manapság is a zeneirodalom kimagaslásait alkotják, különösen a Händeléi. A XVIII. sz. vége felé s a XIX. sz.-ban aztán a szoros egyházi stilusban kezelt O.-i műformának is alkalmazkodnia kellett a változó korízléshez, mely előbb a félig egyházi s félig világi, utóbb pedig az egészen világi, sőt romantikus irályban is tartott O.-okat honosította meg. E téren az első nagy újító Haydn Józef (l. o.) volt, aki Teremtés s Négy évszak című világi O.-aival erősen áttörte a hagyományos egyházi stilus korlátait. Beethoven Krisztus az Olajfák hegyén, utána Mendelssohn-Bartholdy az ő Paulus és Éliás nagy stilü O.-aival ismét közelébb tértek vissza a Händel és Bach által követett irályhoz, de már Spohr, Schumann, Hiller, Rubinstein, Berlioz s az új iskola számos képviselője mind jobban eltávoztak attól s műveik hatásának fő súlyát nemcsak a romantikus s mitoszi tárgyak O.-szerü megzenésítésére fektették, hanem az újabb hangszerelés, formatágítás és szabad eszményítés előnyeit is fölhasználták, e téren is reformalkotásokkal meglepni a világot. Mind e törekvések csúcspontját aztán végre az újabb kori zeneirodalomban Liszt Ferenc Magyarországi szt. Erzsébet, Krisztus és Szt. Szaniszló c. O.-ai képezik, melyek e téren is egészen új irányt, új iskolát képeznek. Ez irányhoz csatlakoznak a legújabb francia zeneköltők is, kiváltképen Massenet, Gounod, Saint Saëns s mások. Az O.-i műforma mind a két iránya azonban legújabban már sokat veszít az azokat művelők számával szemben. A szinpadi drámai zene nagy elterjedése és felkarolása nagyon kezdi leszorítani a térről az O.-i stilust, kivévén Angliát és Amerikát, hol az O.-i kultusz még mindig erősen tartja magát s az . u. n. monstre zeneelőadásoknak fő vonzóerejét alkotja.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me