Művészeti akadémia,

Full text search

Művészeti akadémia, a felsőbb művészeti iskolák általánosan dívó elnevezése. Ilyenféle intézménynek legelső nyomát a régi Görögországban Szikionban találjuk, ahol Pamphilos festő a peloponnezusi háboru után tanítványait tizenkét éven át tanította és ezért egy talentum fizetést kivánt, mely összeget Apelles és Melanthios is megfizette neki; a művészeti oktatásban a fő súlyt a matematikára és a geometriára fektette, amely tudományok nélkül a művészetben való tökéletességet lehetetlennek tartotta (Plin. Hist. Naturalis, XXXV., 76). Egyébként az ókorban a görögöknél a fiu rendesen az atyja mesterségét követte; igy volt a művészetben is, s iskoláig a műhely szolgált, ahol a fiu atyjának és mesterének munkájában részt vett és ekként sajátította el a művészetet. Lassankint e patriárkális szokás megváltozott és a mesterek idegen ifjakat is felvettek műhelyükbe. A fiuk és a nem családbeli tanítványok a mestertől elsajátított művészetükkel egyaránt megőrizték mesterük emlékét és művészetlét még a római korban is, ami meggyőző jele annak, hogy a családi kegyelettel kapcsolatban és abból kifolyólag mily sújt fektettek a művészeti iskola leszármazására. Pausanias a Kr. u. II. sz.-ban irja: «Ezt a szobrot Pantias készíté, aki a szikioni Aristokles művészetét kézről kézre hetedik nemzedékben örökölte» (IV., 3., 11.). A középkorban, amikor a művészet inkább technikai járatosságból állott, eleinte a kolostori műhelyek voltak a művészet iskolái; a XII. század végétől kezdve céhekben szervezkedett világiak gyakorolták a művészetet, a céhek szabályai szerint hozzájuk szegődött ifjak műhelyeikben sajátították el a művészet elemeit. A XIV. században Firenzében a festők a sebészek és az orvosok céhébe tartoztak és Cennino (Il libro dell' arte o trattato della pittura) szerint Taddeo Gaddi festő 24 évig volt Giotto tanítványa, Cennino pedig az utóbbi fiának Angelo Gaddinak műhelyében 12 évig tanult. A szó mai értelmében vett művészeti iskolához legközelebb áll Squarcione festő műhelye, mely megvető alapját a padovai iskolának. Squarcione az ókori szobrászat emlékeinek szép gyüjteményével birt, s ez emlékek tanulmányozására fektette a fő súlyt, ami által nagy hatást gyakorolt a XV. sz.-beli olaszországi festészet fejlődésére. Lionardo da Vinci 1496. Milanóban M.-t alapított, amelynek mivoltát azonban nem ismerjük pontosabban; úgy látszik, hogy abban a mester hajlamaival összhangban a tudományos oktatás vitte a fő szerepet. Rómában XII. Gergely pápasága (1572-1585) alatt keletkezett az Accadeimia di S. Luca. Az iskolaszerüen szervezett művészeti oktatás tulajdonképeni alapítója Lodovico Caracci, aki egyszersmind megvető alapját a bolognai festészeti iránynak. Ez időtől fogva a műhelybeli oktatás mindinkább háttérbe szorul. A párisi M.-t (École de beaux-arts) XIV. Lajos király kiskorúsága alatt Mazarin bibornok alapítá 1648. Németországban első volt a nürnbergi akadémiai 1692. Sandrart alapított. A bécsi akadémia 1692., a berlini 1699., a drezdai 1705. keletkezett. Utóbb következtek: a lipcsei (1764), a düsseldorfi (1767), a casseli (1777), a prágai (1796), a müncheni (1770), a königsbergi (1843), a Weimari (1858), a stuttgarti (1867). Európa többi országaiban, Angol-, Olasz-, Spanyol- és Oroszországban is meghonosodott a művészeti oktatásban az akadémiai rendszer. Magyarországon a M. hiányát többé-kevésbé pótolják az országos mintarajziskola és mesteriskolák. A felsorolt intézetekben a művészeti oktatás a tudományos képzésen alapul, amihez utóbb a technikai ügyesség elsajátítása járul, s befejezik a műhelyi tanulmányok.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me