Liturgia

Full text search

Liturgia (gör.-lat.), a legtágabb értelemben magában foglalja a Krisztustól rendelt s az egyház által áthagyományozott s kifejlesztett szent formákat (szavakat, cselekvényeket és jeleket), melyek által a papnak mint Krisztus helyettesének és az egyház szolgájának közvetítése által Istennek az őt megillető tisztelet, az embernek pedig az isteni kegyelem adatik; Istennek az emberekhez való leereszkedése és az embereknek az Isten iránt való odaadása; az embereknek Istennel való kiengesztelése, az Isten és ember közt való összeköttetés eszközöltetik és külsőleg szem elé állíttatik. Szűkebb és kiválóbb értelemben a L. alatt kizárólag a szent misét értették, minthogy ebben majdnem az összes nyilvános istentisztelet összpontosult. L.-knak neveztetnek továbbá a különféle formulák, melyek szerint a szorosabb értelemben vett L., a szent miseáldozat szolgáltatik, s e tekintetben a L.-k keletiekre s nyugatiakra oszlanak. A keleti-L. főbb ágait alkotják: 1. A jeruzsálemi egyház, vagyis szt. Jakab apostol L.-ja, valószinüleg görög nyelven. Ez a legismeretesebb keleti liturgiáknak alapja, és a régi egyházban általánosan szokásos felosztás szerint az avatatlanok és a hivők L.-járaoszlik. Az apostoli konstituciókban foglalt és római szt. Kelemennek tulajdonított L., az ős keresztény L., mely lényegében az apostoloktól származik és csekély eltéréssel az első századokban egyedül használtatott, a többi L. mind ebből fejlődött. 2. Az alexandriai egyház L.-ja, mely szt. Márknak tulajdoníttatik s igy is neveztetik, görög nyelven. Ezzel a koptok és abissziniaiak L.-ja van kapcsolatban. 3. A konstantinápolyi egyháznak két L.-ja van, melyek fölváltva használtatnak, t. i. szt. Vazul és Aranyszáju szt. János L.-i; ez utóbbi rövidebb, mint az előbbi s leggyakrabban használtatik. Mindkettő igen hasonlít szt. Jakabéhoz. A konstantinápolyi L. Cirill és Method által ó-szláv nyelvre lefordítva, Pannoniába és Morvaországba, később Bolgárországba és Szerbiába, végre sokféleképen megváltoztatva, Oroszországba hozatott be. Az örmények L.-ja ó-örmény nyelven a IV. sz.-ban a görögből keletkezett. A nyugatiakhoz tartoznak 1. a római L., melyet, főrészeit illetőleg, már I. Ince pápa szt. Péter apostol koráig visz föl. Ennek legrégibb irott emlékei három sacramentariumban foglaltatnak: a) Sacramentarium Leonianum, b) Sacramentarium Gelasianum és c) a Sacramentarium Gregorianum, igy neveztetve I. Gergelytől (590-604), ki életirójának, János szerpapnak, tanusága szerint a Gelas-féle sacramentarium új kiadását eszközölte, abból többet elhagyott, másokat hozzáadott, némit változtatott, és az egész L.-t, amely addig 3 részből állott, egybe szorította össze. 2. A milanói egyház L.-ja, mely ambrosiana-nak is neveztetik; ezen egyház első püspökétől, Anatholontól, szt. Barnabás egyik tanítványától ered, de jelenlegi alakját szt. Ambrustól nyerte. 3. A mozarab L., spanyol-gót, Izidor-féle s toledóinak is mondatik. 4. A gallikán egyház is a kereszténység behozatalától fogva különös, a keletihez hasonló L.-val birt, mely azonban már régen Pipin s Nagy Károly óta kiment a szokásból. 5. Az Alemanni L. Kétségbelen, hogy a legrégibb időben Felső-Németországban a Gelas-féle sacramentarium, Alsó-Németországban a római ritus, Felső- és Alsó-Pannoniában pedig szt. Ambrus L.-ja volt használatban. Afrikában szintén külön L. volt használatban, az afrikai L. Az említett nyugati L.-k helyébe a XVI. sz.-ban az V. Pius által 1750. rendelt római missale lépett.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me