Laokoon

Full text search

Laokoon (l. a mellékelt képet),
LAOKOON-CSOPORT.
Antenor fia Apollon vagy poseidon papja Trójában. Midőn a görögök szinlelve fölhagyták Trója ostromát, a város falai alatt egy nagy falovat hagytak, amelynek gyomrában legjobb harcosaik rejtőztek. A trójaiak nem tudják minek vegyék a lovat, de L. óvja honfitársait az ellenség ajándékától, inti, hogy ne bizzanak benne és ne vigyék a városba, szavainak megerősítéseül dárdáját a ló ágyékába fúrja, amire a ló belsejéből fegyverek zörrenése hallatszik. A görög ármány már-már kudarcot vall. Ekkor előáll Sinon, akit a görögök állítólag megkínozva hátrahagytak és elhiteti a trójaiakkal, hogy a ló Athenának szánt áldozati ajándék. A trójaiak kezdtek hinni szavainak, ami kételyük még volt, az is csakhamar eloszlik. L. áldozatot készül bemutatni, midőn Tenedosz felől a tengeren jövő két kigyó megfojtja először két fiát, majd magát L.-t. A trójaiak erre beviszik a városba a falovat és Ilion el van veszve. Igy adja elő L. mondáját Vergilius az Aeneis II. énekében. A monda ezen formájában erkölcstelen, mert L. ártatlanul bűnhődik. Kalkiszi Euphorion, Nagy Antiochus (Kr. e. 224-178) idejében antiochiai könyvtárnok, egy költeményben, még korábban pedig Sophokles tragédiában dolgozta e mondát. Euphorion, akinek költeményét Vergilius forrásul használta, kimerítőbben adja elő az esetet. E szerint L. nem ártatlanul bűnhődött, Apollon bosszuja érte őt utol, mivel ennek határozott tilalma ellen megnősült és érzéki vágyait az isten templomában nem fékezte. A megérdemelt büntetés akkor következett be, midőn a trójaiaknak jó tanácsot adott.
L. bűnhődését ábrázoló szoborcsoportot, a görög szobrászat egyik legismertebb emlékét, Agesander és két fia Athenodoros és Polydoros rodusi szobrászok faragták fehér márványból. Plinius természetrajzi iró dicsérve említi s azt mondja róla, hogy egy darabból van faragva, s hogy Titus császár házában áll. 1506. II. Gyula pápa idejében Rómában az Esquilinus dombon ásták ki és a vatikáni gyüjteményben helyezték el. Ez időtől fogva is osztatlan bámulat tárgya volt; Winkelmann, Lessing és Goethe a görög szobrászat legnagyobb tökélyét látták benne. Azonban mióta a görög szobrászat korábbi idejéből való számos emlék került napvilágra, e csoport művészi értékéről egészen másként itélünk. A csoportnak szembetünőbb fogyatkozásai vannak. Az alakok közt nincs belső kapcsolat, amennyiben az ifjabbik meghal, az atyán egyedül a saját fájdalma uralkodik, s csakis az idősebbik van szellemi kapcsolatban az egyik alakkal, annálfogva, hogy részt vesz atyja fájdalmában. Az utóbbit nem tekintve, az alakokat csakis a rájuk tekerődzött kígyók kötik össze. A valószerüség elleni vétség, hogy a fiuk atyjukhoz képest kicsinyek, ami annál szembeszökőbb, mivel alakjuknál és testrészeik arányainál fogva meglett emberek, nagyságuknál fogva pedig gyermekek. A csoport főjelességét az iszonyu fájdalomtól kínzott mezítelen testnek anatomiailag tökéletes alakítása képezi. E tekintetben a régibb és az újabb idők kevés szobrászati műve vetekedhetik vele.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me