Lantosok,

Full text search

Lantosok, a régi magyar énekmondók egyik neve. Szinonim nevek: jokulátor, kombilátor, igric, regős, kobzos, hegedős, lantos. Ezek közt a viszony a következő. Ioculator volt minderre az egyetemes latin név; e szó általában véve énekmondót jelentett, okleveleink rendesen e néven említik őket. De ez volt egész nyugaton is a közös latin név ama különféle nemzeti nevekre, melyekkel a németek, franciák, olaszok stb. nevezték énekmondóikat. Az énekmondók (jokulátorok) a középkorban nálunk is szervezett testületet alkottak, tehát némikép bizonyos műköltészetet képviselhettek a népköltéssel szemben, aminthogy a modern műköltés kezdői a nyugati népeknél is mindenütt a jokulátorok voltak. Nyomok vannak rá, hogy Árpád királyaink korában a jokulátorok egy időben a királyi udvartartás kiegészítő részét tették, jelesül a tatárjárás előtt egy darabig. Eltartásukra jószágok, falvak voltak rendelve. Hogy mióta tartott a királyi udvar ilyen mulattató rendet, azt nem lehet tudni, talán nyugati udvarok példájára szervezték e rendet az udvarnál, p. Imre király idejében, kinek udvarát a hires Peire Vidal troubadour is meglátogatta. E királyi jokulátorok testülete a tatárjárás után hanyatlik; egyrészt az utolsó Árpádok alatt szegényül az udvar s a királyok eladományozzák a jokulátorok ellátására rendelt jószágokat is, másrészt az Anjouk alatt a humanizmus lesz ellensége az intézménynek, és 1347. eladományozza a király a Pest vmegyében fekvő Regtelök nevü alapítványukat is. Ugy látszik, a királyi udvartól elszéledve, a hatalmas oligarkák udvaraiba húzódtak, akik szintén adományoztak nekik telkeket. Céhük a XIV. sz.-tól felbomlik tehát és csak egyes énekmondók szerepelnek, de elég nagy számmal. Thuróczi idejében sok énekmondó van, Mátyás asztalánál is énekeltek. Leginkább a XVI. sz.-ban ér véget ez énekmondók divata, akik az éneket hangszerrel kisérik, tehát zenészek is. E jokulátoroknak különben inkább csak főfoglalkozása volt az ének és a zene; sok más látványossággal is mulattatták uraikat és közönségöket, s egy részük, kivált később, éppen nem állt tekintélyben. Az énekmondók magyar neve többféle. 1219-ben, 1347-ben regős-t találunk, ami nyilván a. m. regés, az énekök tárgyául szolgáló epikai anyagról. A kobzos és a hegedős név a hangszereikről van véve. Mind a koboz, mind a hegedő húros hangszer volt (XI-XIII. sz. óta); mind a kettőt, ugy látszik, pengették, mert a nyirettyüs hegedüt inkább lengyel hegedünek nevezték őseink. Mind a két szó eredeti lehet, amennyiben nincs rokonuk a nyugati nyelvekben. A kobzos előfordul 1326. és 1364., a hegedős 1437. (névvel együtt: hegedés Simon) és 1499. (György hegedős); de ugyanez latin néven már 1358. előfordul: fyellator (violin-játszó). Az igric szó is elég sűrün előfordul 1244 és 1451 közt; latinul ezt is: joculatornak mondták. A szó különben szláv eredetü és hangszeren játszót jelent s a királyi igricek inkább zenészek lehettek, mint énekmondók. Ez a név helynevekben maradt fenn (Zala és Borsod vármegye, Erdély), az oklevelek az illető helyeket a királyi jokulátorok birtokainak említik. A regések nevét a Regtelök helynév őrzi. Combilatornak (együtt mulató) a regéseket egy oklevelünk nevezi 1347-ből. Mikor a reformáció elterjedésével a német hatásnak oly tág kapuja nyilt hazánkba, a nyugati lant kiszorította a kobozt és a hegedőt, s a XVI. sz.-ban a művelt, literatus énekszerzők már L.-nak nevezték magukat (p. Tinódi) és a hegedősök osztályát lenézték, azok alkalmasint az alsóbb néposztályok mulattatására sülyedtek és tekintélyök is megapadt. Végre a könyvnyomtatás és irás mind általánosabb elterjedésével a L. is kimentek divatból, mert a költemény már nem a hangszer mellett, hanem a papiroson, dallam nélkül született meg.
Az énekmondók tárgyairól is vannak némi nyomaink. Leginkább alkalmi énekeket és epikai dalokat mondhattak. Béla király Névtelen jegyzőjénél olvassuk, hogy Árpádnak Etelvárba bevonuló népe előtt a kobzok és sípok édes hangja és az énekmondók mindenféle éneke zengett. Ez az adat Árpád korára nézve ugyan nem hiteles, de akaratlanul is az a Névtelen jegyző korára. Ez énekek alkalmi tárgyuak lehettek. Később, a XV. sz.-ban énekeik voltak Zách Klára, Kis Károly, Kont és társai történetéről, versbe szedték Zsigmond dolgait, a kenyérmezei diadalt. Tekintve azt, hogy a históriás énekek lantos szerzői, p. Tinódiák, éppen mint egykor Anonymus, lenézték ez énekmondók «hazug csácsogását», azt kell következtetnünk, hogy e lantosoknak történeti hűségre törekvő, józan, prózai irányával szemben a hegedősök költői szabadsággal alakították tárgyaikat. Egy leleményöket éppen Tinódi tartotta fenn Zsigmond krónikájában, a Tar Lőrinc pokoljárásáról szóló mondát. «Énekben hallottam, vagy volt, vagy nem volt», mondja Tinódi. Ez a monda is olyan invencióra és humorra mutat, aminő a lantos krónikásoknál szokatlan. A fenti tárgyak is olyanok, hogy költői feldolgozásra alkalmasak; alighanem hegedős-balladából maradt fenn a két sor: Balázs öld meg a királyt, Neked adom Gimes várát. Általán a hegedősök jobb költők lehettek, mint tudákosabb utódaik és kiszorítóik, a L. V. ö. Sebestyén Gyula, Adalékok a középkori énekmondók történetéhez (különnyomat a Philol. Közlönyből és az Irodalomtörténeti Közleményekből). Ugyanazt megirta Horváth Cyrill a Beöthy Képes Irodalomtörténetében I.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me