Lánchajózás.

Full text search

Lánchajózás. A kapaszkodó hajózásnak az a módja, midőn a hajón alkalmazott gőzgép hengereket forgat, melyekre végnélküli lánc vagy többszörösen feltekerve s a lánc a befutandó egész út hosszában a mederben kifeszítve s mindkét végén megfelelően lehorgonyozva van. Az igy mozgásba hozott hajó vontatóul szolgál, melyhez az egy v. több vontatandó hajót (az uszályt) akasztják. A lánchajót azon alakjában, amint az ma is mintául szolgál, Dietz bordeauxi mérnök alkotta meg, 1846. elkészítette Austerlitz nevü hajóját s ezzel a Szajnán Páris alatt a Tournelles híd és Charenton között kezdett közlekedni. A Dietz-féle hajók lapos fenékkel s mindkét végükön kormánylapáttal vannak ellátva. A gép a fedélzet alatt van elhelyezve, a kazán a hosszusági középvonalon kissé kivül van, hogy a láncnak útjában ne legyen. A lánctekerő-készülék a födélzet közepén elhelyezett vizszintesen s egymással párhuzamosan fekvő két hengerből (l. Láncdob) áll. E hengereket két nagy fogaskerék hozza forgásba, melyek egy forgattyugörgőt érő harmadikba fogókodnak s ezzel erőáttétel jön létre. Ez az áttétel kettős, egyik kisebb, másik nagyobb átmérővel, ugy hogy a dobok különböző sebességgel járhatnak. A lánc, melynek egyes szemei 20-30 mm. átmérőjüek, a hajó hossztengelye irányában, a fedélzetre erősített vezető csigák segélyével van a két láncdobra vezetve, azután a hajó hátsó fedélzetén csigákon végig fut s a hajó farán a mederbe ereszkedik. Az egyik hengert fogaskerékáttétel a gőzgép forgatja. A lánc a hengerekre feltekertetvén, a hajó kapaszkodójául szolgál. A csuszamlás megakadályozása céljából a láncot a dobokon négyszer-ötször körültekerik és a dobok a láncszemeknek megfelelő barázdákkal vannak ellátva. A L. terén a franciákat csakhamar követték Belgiumban, Hollandiában, Németországban. A Dunán a L.-sal az első cs. kir. szabadalmazott Dunagőzhajózási társaság tett kisérleteket 1871. Pozsony és Dévény között. Később a láncot egészen Bécsig hosszabbította meg s ezen a Duna-szakaszon 1890-ig tartotta üzemben. 1883. Bécs és Ybbs között 131 km., 1892. pedig a passau-regensburgi szakaszon 122 km. hosszban fektette le a láncot, összesen 7 lánchajót tartván üzemben.
Lánc helyett a drótkötelet legelőször De Mesnil Oszkár báró alkalmazta Belgiumban 1865-ben. A drótkötél feltekerésére csíptető készüléket alkalmazott, aminőt Fowler használt gőzekéinél s Clip-drum-nak nevezett. Ez a készülék egy 183 cm. átmérőjü vájatos hajtókerék talpmélyedéseibe alkalmazott számos öntöttvas csíptetőből áll. A csiptetők acéltengelyeken forognak s a kerék forgása irányában tekintve, szarvaknak látszanak, melyek a közéjük vezetett kötél nyomására alul engednek s ugyanakkor felülről épp oly mértékben egymáshoz közeledve, a kötelet akkép szorítják, hogy a kerék félkörülete elég annyi kapaszkodást előidézne, melynél fogva a hajónak és uszálynak vontatása eszközölhető. A Dunán csak rövid éltü kisérletképen voltak drótkötél-hajók alkalmazásban. A drótkötél-hajóknál két különböző szerkezetet használnak. A hajtókorong az egyiknél a hajó egyik külső oldalán függélyesen áll, a másiknál a fedélzet közepén vizszintesen fekszik.
A L. - ideértve a drótkötél-hajókat is - folyamokon akkor előnyös, ha nagy vizsebességet kell legyőzni, vagy ha a meder sekélysége miatt megfelelő erejü kerekes vagy csavaros gőzösök nem alkalmazhatók tömeges vontatásra. Csatornákban különösen a csatorna fenntartása szempontjából mutatkozik e rendszer előnyösnek. Ugyanis a partot egyedül a hajótest által kiszorított viz mozgásával érinti az ily hajó s igy távolról sem rongálja azt annyira, mint a kerekes v. csavaros gőzös, mely hullámokat ver. Ezenkivül az ily hajó sekélyebben is járhat, miután kormányzásának könnyüsége a kellő lassu járás mellett nem kivánja a mélyebb gázlást. Végül, ha a L. a lovas vontatást helyettesíti, mellőzhetők a vontató utak, s ezáltal nemcsak a fentartás olcsóbb, hanem az a kényelem is biztosítva van, hogy az állomások szükséglet és tetszés szerint egyik vagy másik parton állíthatók fel és zavartalanul használhatók. Bárhol is azonban mindig csak akkor van e rendszer indokolva, ha tömeges szállítmányok állandóan élénk forgalmat biztosítanak, mert a kapaszkodó eszköznek (láncnak v. drótkötélnek) beszerzési és fentartási költségei igen tetemesek, ugy hogy a csekély fütőanyagban rejlő előny csak a folytonos kihasználás mellett érvényesül elegendő mérvben s biztosítja ezen rendszernek versenyképességét. Mióta azonban a hajózási utak megfelelő szabályozások által tetemesen javíttattak s mélyebben gázló nagyobb gőzösöket lehet használni s mióta gőzhajókon a compound és a triplex expanziós gőzgépeket előnyösen alkalmazzák és a szénfogyasztást a régi gépekkel szemben, hasonló teljesítmény mellett, csaknem felére csökkenteni sikerült, a L. előnye a verseny terén mind alább szállt.
A L.-nál az elektromos erő alkalmazásával Galliot francia mérnök tett kisérletet. Berendezése annyiban tér el a közönséges lánchajóétól, hogy a láncdob hajtására nem gőzgépet, hanem elektromótort alkalmaz, melyhez a szükséges áramot a part mentén elhelyezett földfeletti vezeték útján, turbinákkal hajtott központi telepből vezeti. Gyakorlati alkalmazása a francia kormány által a Bourgogne csatornába vétetett kilátásba.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me