Javító intézetek.

Full text search

Javító intézetek. A még nevelési korban levő személyek hatóságilag elrendelt s eszközölt nevelésének, az u. n. kényszernevelésnek ha nem is egyedüli, de kiváló formája. A J.-be elhelyezésnek lényeges feltételei a különböző törvényhozások szerint nem egyformák. Némelyek szerint a J.-be csakis fiatal büntettesek helyezhetők el, kik a büncselekmény elkövetésekor a cselekmény bünösségének fölismerésére szükséges belátással nem birtak; mások szerint az erkölcsi elhanyagolás büncselekmény elkövetése nélkül is elégséges ok a J.-be való elhelyezésre, sőt elégséges erre a házi és iskolai fegyelemnek bebizonyult elégtelensége. Az elhelyezés ily esetben hivatalból v. az apa, illetve a törvényes képviselő indítványára is elrendelhető. A határozathozatal a biróság, másutt a közigazgatási hatóságok hatáskörébe tartozik. Nálunk a J.-ek az igazságügyminisztérium alatt állnak. A biróság fogházra itélt, de életük 20-ik évét meg nem haladott egyénekre nézve kimondhatja, hogy magánelzárás helyett J.-be szállíttassanak. A J.-ek állami és magánintézetek lehetnek. A társadalom e téren kétségkivül áldásos működésre van hivatva, bizonyos számu állami intézetek azonban, legalább a fiatal egyének bizonyos osztályira, nélkülözhetetlenek. Igy jelesül az elitélt fiatal büntettesekre, kik büntetésüket J.-ben állják ki, nemkülönben a felmentett, de veszélyes hajlamu fiatal egyénekre, akikre nézve magánintézetek kellő biztosítékot nem nyujthatnak. A J.-et érdeklő számos kérdés iránt a szakértők nézetei eltérők. A legfontosabb kérdések körülbelül ezek: 1. A növendékeknek külön J.-ben elhelyezése a vallás, nem s előéletök (előzményeik) szerint. A két első inkább pénzkérdés; de hogy mindkét nemü növendékek befogadására szolgáló J.-ben is a nem szerint való elkülönítés szigoru megtartása mellőzhetetlen s csak az isteni tisztelet s a legfölebb még az iskolai oktatás lehet közös, az kétségtelen. Az előzmények szerinti elkülönítés hivei leginkáb a már büntetett és a még büntetlen előéletü növendékek számára külön J.-et követel. Ennek a követelménynek Angliában a J.-nek «Reformatory» és «Industrial Schools», Franciaországban «Colonies pénitentiaires» és «Colonies correctionelles»-re felosztása, Belgiumban egyrészt a st. huberti és a namuri, másrészt a rugsselledei és bernemi J. felosztása által iparkodtak eleget tenni, mig Németországban a nehézkes, nagy államokban számos inkonvenienciával járó, kis államokban egyenesen keresztülvihetetlen elkülönítésnek elvi jogosultságát sem hajlandók elismerni. 2. A J.-ek nagysága részben az elfogadott nevelési rendszertől, részben tényleges viszonyoktól függ. Annyi bizonyos, hogy 5-700 főnyi befogadási képességgel biró J.-ek is kitünő eredményeket mutatnak fel. 3. A családi és az u. n. kollektiv v. kaszárnyarendszer. Ez utóbbinál a növendékek 50-80 főből álló csoportokra oszlanak; az egy csoporthoz tartozók együtt laknak, étkeznek, alusznak, játszanak, dolgoznak és tanulnak; mig a családi rendszernél, melynek főtörvénye a «szeretet», minden 10-12 növendék külön kis házacskában lakik s a kis csoportok tagjai egymást testvéreknek kell hogy tekintsék. Hogy a «család»-nak fikciója nem szenved-e oly hiányokban, hogy tényleg a családból semmi sem marad, hogy általában mesterséges család a természeti kötelék hiányát pótolhatja-e, az más kérdés. A családi rendszernek legtisztább tipusa a «Rauhes Haus» Hamburgban. 4. A személyzet kérdése az elfogadott rendszertől függ. 5. A kényszernevelés tartamát illetőleg a kor, amelyben a növendék az intézetbe került s a nevelési célnak lehető elérése irányadó. A 20 éves életkor azonban rendszerint a maximális határ, melyen tul a növendék az intézetben nem tartható. Igy intézkedik a magyar btkv 84. §-a is azokra a 16 évnél fiatalabb kiskoruakra, kiket a biróság a cselekmény bünösségének felismerésére szolgáló képesség hiánya miatt felmentett, de J.-be elhelyezésre itélt. 6. Feltételes elbocsátás, az elbocsátott növendéket családjának adják vissza vagy megfelelően elhelyezik. A feltételes elbocsátás bármikor visszavonható. 7. Az intézet berendezése s életmód. A főszabály itt a lehető legnagyobb egyszerüség. Csak ál-filantropizmus honosíthat meg a J.-ben oly kényelmet v. éppen luxust, amely a növendékeknek ugy multjával mint jövőjével egyenes ellentétben áll. 8. Fontos a házirend, mely a növendékek jogait és kötelességeit szabályozza. Ide tartozik a növendékek elvétele és osztályozása, mely utóbbi tekintetben nevezetes a belgiumi hármas osztályozás - próbaosztály (division d'épreuve), jutalomosztály (division de récompense) és büntetési osztály (division de punition), - a felkelés, alvás, étkezés ideje stb., végül a büntetések és jutalmak. 9. Iskolai és lelki oktatás. 10. A munka, amely lehetőleg a növendék származásának, jövőjének, hajlamainak, fizikai és szellemi képességeinek megfeleljen. Leányoknál leginkább házi és kézi munka; fiuknál földmivelés és mesterség. Különösen említendők az angol u. n. «Training-Ships» (javító hajók), vagyis hajókon elhelyezett J.-ek, amelyek növendékeiket a hadi és kereskedelmi tengerészetre készítik elő.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me