Játék,

Full text search

Játék, a gyermeknek az a szabad tevékenysége, amelylyel, ösztönének engedve, belsejét kialakítja s amelylyel épp ugy testi, mint szellemi erejét fejleszti. A J.-ösztön, mely az életfentartó ösztönök egyike, ad impulzust a gyermeknek, hogy fejlődése céljából mozgassa testének önkénytes mozgásu izmait épp ugy, mint lelkének képzeteti és képzetköreit, és e mozgásban öröme, gyönyörüsége telik a gyermeknek. Amilyen a gyermek J.-a, olyan lesz később, ha felnő, munkája, élete. Az olyan gyermek, aki nem játszik, az v. testileg v. szellemileg beteg. A gyermek nem csupán befogadó, szemlélő, hanem épp oly mértékben tevékeny lény is. E tevékenysége részint a felnőttek utánzásából, részint pedig képzelete alkotásainak megvalósításából áll. A gyermek nem szórakozásból játszik; neki szórakozásra, üdülésre nincs szüksége, sőt sokszor a J. fáradalmait kell kipihennie. Hanem játszik benső ösztönből; neki a J. komoly munka. Kezdetben a J. magányos, a fejlődés későbbi fokán társas. A magányos J. ösztökéli a gyermeket a dolgok és képzetek szabad kombinációjára s ez által tágul szemléleti köre, továbbá fokozza képzeteinek szabad mozgékonyságát és távol tartja a gyermektől az unalmat, sok helytelenségnek az okozóját. A társas J. bevezeti a gyermeket a természetbe, mivel többnyire az évszakokkal függ össze; más a gyermek társas J.-a tavaszszal és más télen. Ezenkivül a társas J. sok jelességnek az előiskolája. J. közben fejlődik a gyermekben a részvét, a szolgálatra-készség, a pontosság; itt tanul meg másokkal megférni, sőt magát szükség esetén másoknak alárendelni; itt jő erejének tudatába, itt nő önbizalma és önállósága. A gyermeki J.-ba felnőttek mennél kevesebbet avatkozzanak; de azért annak a távolból való irányítása mégis szükséges s e szempontból a következőket kell figyelembe venni: 1. Tulságos sokat ne engedjük a gyermekeket játszani. 2. A gyermek hadd hozza elé maga az ő J.-szereit és szoktassuk rá, hogy használat után megint tegye annak rendes helyére. 3. A gyermek J.-szerei egyszerüek s olyanok legyenek, hogy azokat sokfélekép változtathassa, átalakíthassa; ez által képzelete gazdag táplálékot nyer és örömet talál a maga alakító képességében. A módosulásra, alakulásra nem alkalmas J.-szert a gyermek csak elrontja ez s általa könnyen romboló hajlam fejlődhetik benne. 4. Ne adjunk a gyermeknek sok J.-szert egyszerre, mivel ez csélcsappá, közömbössé, blazirttá teszi, holott az egy J.-szerre való hosszas foglalkozás által alapos és elégedett természetüvé válik. 5. Az élő lényekkel, állatokkal való J.-nál nagyon kel ügyelni, hogy a gyermek őket ne kinozza. - A gyermeki J.-ot elméleti rendszerbe foglalni s a nevelésben módszeresen alkalmazni legelőször Fröbel Frigyes törekedett (l. o. és Gyermekkert). A gyermeki társas J.-ok nemzeti szempontból is nagy jelentőségüek, mivel nagy részben a nép, a nemzet lelkéből forrottak ki s azért a legalkalmasabb eszközök egyike a nemzeti nevelésre. A nép fejlesztette nemcsak a J.-okat, hanem azokat a mondókákat és melódiákat is, amelyeket J. közben mondani, énekelni szokás. A magyar gyermekjátékokat összegyüjtötte Kiss Áron. Ujabban élénk munkásságot fejtenek ki különböző hatóságaink az iskolai J.-ok ügyében. L. még Gyermekjátékok és Torna.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me