Jambus

Full text search

Jambus (gör.), a verselésben egy ütemfaj neve, melynek mind gyönge, mind erős részét csak egy-egy szótag fejezi ki, a gyönge van elül, az erős hátul s ez utóbbi kétszer oly hosszu, mint az első; ritmikai műnyelven szólva: páratlan részü, emelkedő ütemfaj, a trochaeus ellentéte. Közönségesen ugy határozzák meg, hogy egy rövid és egy hosszu szótagból álló versláb, pedig az is fontos, hogy egy gyönge és erős szótagból áll. A J. sokkal kevésbé éneklő forma, tehát közelebb áll a közbeszédhez, mint a szintén ereszkedő, de taktusonkint három mozzanatból álló daktylus; másfelől viszont emelkedő szerkezeténél fogva erélyesebb, izgatottabb, mint a szintén két mozzanatból álló, de ereszkedő trochaeus. Feltalálójának Archilochost tekintik (l. o.), ki ezzel nemcsak a verstechnikát gazdagította, hanem a költői hang fejlődésének is uj irányokat nyitott, nevezetesen alanyi és szatirikus irányban (l. Jambusos költészet). A jambusi ritmusfajt leginkább összetett ütemekkel mérték, azaz egy pár jambusi lábat (dipodiát) vettek egységnek (metronnak), azért dimeter iambicus a. m. négyes J., trimeter a. m. hatos J.; azonban bizonyos jambusi sorokra nézve az egyszerü ütemek számával való jelzés volt inkább szokásban, p. hármas J., ötös J., hatos J.. Ma egyszerüség kedvéért ez utóbbihoz tartjuk magunkat. Mivel két-két jambusi láb egy kis ritmusi rendet alkotott, s minden rend kezdő thesise közös lehet, azért a jambusi sorokban a páratlan számu lábak gyönge része lehetett nemcsak rövid, hanem hosszu szótag is (amint közönségesen mondják, a jambusi sorokban a páratlan számu lábak lehetnek spondeusok is); a páros számu lábakban megkivánták a szabatos jambusi lejtést. Ez a görög költészetben állandó szabály volt, a latin költők azonban nem igen tisztelték. A mi költőink is sokszor áthágják e szabályt, noha bizonyos, hogy nyelvünkön is jobb hangzásu az olyan J., melyben a páros számu lábak, továbbá az utolsó teljes láb tiszta J.-ok. A J. antik formái közül legnevezetesebb volt a trimeter (hatos J.), az antik dráma híres versalakja, melynek feltalálását szintén Archilochosnak tulajdonítják: a csonka tetrameter (nyolcadfeles, azaz 15 szótagu J.); a dimeter mind teljes, mind csonka alakjában (négyes és negyedfeles J., azaz 8 v. 7 szótagu); az anakreoni vers (negyedfeles) stb. Igen nagy szerepe van a J.-nak a modern nyugateurópai irodalmakban is. Igy a németben valamennyi versfaj közt a legelterjedtebb. A modern J. főbb alakjai: az ötödfeles, a négyes J., vagy ezeknek összetétele (rimesen), továbbá az ötös és hatodfeles vegyes rimtelen J., a mai dráma versalakja (l. Blankverse). A hosszabb és rövidebb sorokból rendkivül nagy változatosságban állítunk össze versalakokat. A rövidebb soru, sürü rimes formák általános lirai versalakok. Szokásos azonban a szakozatlan és vegyes soru jambusi vers is, kivált a divatos alanyi elbeszélésekben. A mult század végén, mikor költészetünk megnyilt a nyugati formáknak, hozzánk is beözönlött a J., és ma legnépszerübb versalakja költői technikánknak. Drámánk amennyiben verses, jambusos; lirai elbeszéléseink is rendszerint J.-ban mennek, hasonlókép a rendes lirai költemények. Még az annyira magyaros Petőfi is verseinek fele részét J.-ban irta. A mai magyar lira kevés kivétellel J.-ban zeng. Kedveltségét elősegíti a német hatás, továbbá az a sajátsága, hogy ritmusa jobban eltér a prózai hangsúlyozástól, mint magyar formáinké, a mellett kevésbé éneklő és nyugatias. Modern ódánknak ez a versformája. A szonettet, stanzát, nibelungi verset is J.-sal irjuk.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me