Hajóparancsnok,

Full text search

Hajóparancsnok, egy hadihajónak legfőbb tisztje, parancsnoka, legyen az bármily tiszti rangfokozatban. Alattvalói nem rangfokozata szerint, hanem a «parancsnok ur» szavakkal szólítják. Az 1879 XVI. t.c. szerint nemzeti kereskedelmi hajónak parancsnoka csak magyar állampolgár lehet, hosszujáratu hajóknál (l. Hajóosztályzatok) a parancsnokon kivül belföldi hajóhadnagynak (tenente) is kell lennie. A H.-nak különös kötelmeihez tartozik jelesül: 1. Az utazás megkezdése előtt különös gonddal meggyőződést kell szereznie, hogy a hajó minden tekintetben teljesen jó karban van. 2. különös gonddal s minden körülmények között szigoruan őrködni kell afölött, hogy a hajólobogónak reá bizott becsületén csorba ne essék. 3. Hogy a hajónak neve s anyakikötője a hajónak kellően jeleztessék. A jelzésnek látható helyen, a hajó oldalán vagy balkányán (hátulsó rész, poppa) fekete alapon, 10 centiméternél nem kisebb, fehér v. sárga betükkel alkalmazva kell lennie. 4. Hogy a tisztek s a legénység a hajót bármily súlyos körülmények között el ne hagyják, amit tehát neki annál kevésbé szabad tennie. A hajó elhagyása csak a legvégsőbb közvetlen veszély esetében van megengedve, s a H. ekkor is tisztjeinek hozzájárulását kieszközölni s a hajón levő értékeket lehetőleg megmenteni tartozik. Egyébkint a H. a hajót mindaddig nem hagyhatja el, mig az a horvát-magyar tengerpart valamely kikötőjébe nem érkezett. 5. Őrködnie kell a rend s a legénységnek erkölcsisége fölött a hajón s afölött, hogy bármely veszély idején a legénység minden tagja a hajónak s a lobogó becsületének megvédésében minden lehetőt elkövessen. 6. Veszélyben levő hajóknak -a lobogóra való tekintet nélkül -a segélyére kell sietnie. 7. Különös gonddal őrködnie kell a jogok, szabadalmak s előjogok sértetlensége fölött, melyek a nemzeti hajókat s a lobogót szerződés vagy szokás alapján a külföldi kikötőkben megilletik; a körülmények szerint célszerü eszközök - erőszak v. tiltakozás - alkalmazása veszélyességétől függ. 8. A be- és kirakodásnál lehetőleg személyesen, éjjel pedig feltétlenül a hajón jelen kell lennie. 9. A hajót ért szerencsétlenséget, amely a hajónak vagy rakománynak elvesztét vagy megsemmisülését vonta maga után, a szerencsétlenséget bizonyító okiratot (prova di fortuna) kell fölvennie, a legközelebbi kikötőben az esetről a révhivatalnál, illetve a konzulnál jelentést tennie, s bizonyítványt kivenni arról, hogy mikor, mily állapotban érkezett s elindult. Ha a hajó elveszett, a H. a legénység megmenekült részével szintén a révhivatalnál, konzulnál vagy bármely más helyi hatóságánál jelentkezni, jelentést tenni, s a legénység által megerősített jelentésnek másolatát kivenni tartozik. A jelentés a H. eljárásának igazolására szolgál; a legénység által meg nem erősített jelentés nem bizonyít, hacsak a H. az egyedüli, aki menekült, s ebben az esetben is az érdekeltnek az ellenkezőnek bizonyítása meg van engedve. 10. Az érkezéskor s elinduláskor a H.-nak feltétlenül a hajó fedélzetén kell lennie, s hajóvezetéssel mást semmi szin alatt meg nem bizhat. Ellenkező esetben a felelősség föltétlenül őt is terheli. 11. Felügyelni kell, hogy a hajó tul ne terheltessék, hogy az áruk - a rakodó beleegyezése nélkül -a fedélzeten el ne helyeztessenek. 12. Felügyelnie kell az egészségügyi és a halál esetére fennálló szabályok szigoru megtartása fölött. A halálestről jelesül két példányban jegyzőkönyv veendő fel, mely a legközelebbi kikötés alkalmával az illetékes hatóságnak bemutatandó, az elhunyt tulajdonát képező tárgyak pedig leltár mellett kiadandók. 13. Kötelmeihez tartozik külföldi kikötőkben a konzulok, belföldi kikötőkben a hatóságok iránti kötelességeinek pontos megtartása. 14. A legénységet lelkiismeretesen megválogatnia kell; hadnagynak, kormányosnak s a gőzgéphez csak oly egyéneket fogadhat fel, kik az előirt vizsgákat letették. 15. Őrködnie kell a fegyelem szigoru megtartása fölött, melyet az «Editto politico» s későbbi rendeletek részletesen szabályoznak. 16. A H. minden hibájáért felelős; az utazást, amelyre felfogadtatott, kártérítés kötelezettsége mellett befejezni tartozik, s ha közös haszonra utazik, a saját számlájára külön ügyleteket, áruinak az érdektársak részére elvesztésének terhe alatt, nem köthet. Viszont jogosítva van kellően igazolt szükség esetében hajókölcsönöket felvenni, sőt a hajózásra teljesen alkalmatlanná vált hajót eladni.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me