Hajómérés

Full text search

Hajómérés miniszteri hajóköbözés (ném. Schiffsvermessung; ol. stazzatura di una nave; ang. measurement of a ship), a hajó ürtartalmának a rakodhatóság megitélése céljából eszközölt kimérése. Ha egy hajó oly mélyen merül a vizbe, hogy a viz alatt fekvő része a viz felett levő részéhez helyes arányban áll, tehát a szabályszerü vizvonalig merül, ugy a hajó által a helyéből kiszorított viz épen annyit nyom, mint a hajó maga, terhével együtt. A hajó által a szabályszerü vizvonalig való merülésénél, a helyéből kiszorított vizmennyiséget köbméterekben kifejezve, déplacement-nek (viz-suly) nevezik, és miután 1 m3 viz 1000 kg.-ot vagy 1 tonnát nyom, déplacementnek köbméterekben kifejezett száma egyenlő a hajónak súlyával tonnákban. Ezen szabály persze csak akkor helyes, ha a hajó desztillált vizben uszik, de miután ez nem ugy van, az előbb említett számot még a viznek fajsúlyával kell szorozni, hogy a déplacementből a hajó súlyára lehessen következtetni. A tehernek, rakománynak súlya, melyet egy hajó szabályszerü vizvonal mellett felvehet, vagyis a hajónak biróssága tonnákban, tehát egyenlő az önsúlyának és a déplacementnak különbözetével, szorozva a tengerviz fajsúlyával. Ez lenne tehát egy hajó birósságának mértéke, ha a hajó mindig a szabályszerü vizvonalig rakodnék, de ez csak hadihajókon szokásos; a kereskedelmi hajók azonban sokszor kevesebb, sokszor több terhet vesznek fel és ennek folytán a rakodó-képességet a hajók belső térfogata, vagyis a férhetőség alapján számítják. Eredetileg ezen számítás bizonyos nagyságu tonnák vagy hordók száma szerint történt (tonnatartalom), melyek a legcélszerübb módon a hajóban voltak elrakhatók, később azonban egy képletnek felállítására a hajónak bizonyos mérteit vették kombinációba, mely képlet a kisérletek utján meghatározott koefficiensek igénybevétele által a tonnatartalomnak számmértékét adta. Ezen képleteknek legnevezetesebbje az u. n. builder's old measurement rule volt, melyet B. O. M. betükkel jelöltek. A B. O. M. képletben egynehány koefficiens kivételével a hajónak csak hossza és szélessége fordul elő és pedig az utóbbinak a négyzete, miután a hajó szélességét annak mélységéhez viszonyítva, egy bizonyos arány állapíttatott meg. Ezen aránynak megtartása azonban nem volt kötelező, amiért is a B. O. M. képlet felhasználásánál - miután abban a hajó magassága, illetve annak mélysége nem fordul elő - igen sok szabálytalanság történt, mely végre is arra indította az angol kormányt, hogy a H.-eknél egy okszerübb rendszert léptessen életbe, mely esetleg a nemzetközi igényeknek is megfelelve, a H.-eknél az egyenlő eljárást biztosítsa. Ezen rendszer, mely szerint egy hajó férhetőségének számítása a hajó belső ürtartalmának felmérése által csaknem matematikailag pontosan eszközölhető, Moorsom találmánya s majdnem minden hajózást üző nemzet által elfogadtatott. A kiszámítás köblábokban történik, mely köblábok 100-zal osztva a nyers-regisztertonna számát eredményezik. Ennek megfelelőleg egy regiszter- vagy Moorsom-féle tonna egysége gyanánt 100 angol köbláb terjeme tekintendő. A többi államokban a H. e szabály értelmében a méterrendszer szerint számíttatik, és a köbméterek összege 2,83-dal osztva adja a regisztertonnát. ha azon férhelyek, melyek az áruk elhelyezésére nem szolgálnak, a hajó nyers-tonnatartalmából levonatnak, a tisztatonnatartalom eredményeztetik, mely tonnatartalom, valamint a nyers is, minden hajónak mértéklevelébe hivatalosan lesz beiktatva. A hajók köbözése hivatalok által eszközöltetnek. Európa csaknem valamennyi állama, az állami köbözési hivatalok által a hajók részére kiállított mértékleveleket kölcsönösen elismeri.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me