Evezés

Full text search

Evezés, a csónaknak az evezők által akként eszközölt előre hajtása, hogy az evező egyén, aki arccal a csónak hátulja felé ül, előre hajol, kinyujtott karokkal az evezőt a levegőben hátratolja, a lap élével a vizbe mártja és hátradülve az evező nyelét egész a melléig huzza. Tengeri csónakokon az evezőt, midőn az a vizből kiemeltetik, egészen uj vizbemártatásának pillanatáig vizszintesen fektetett lappal kell tartani, és e végből minden evező-csapásnál kétszer kell hossztengelye körül forgatni, hogy a felcsapó hullámok az evező lapjához ütődve, a csónak előrefutását ne gyöngítsék. Az E. ütemben történi és irányadóul azon evezős szolgál, ki a kormányoshoz legközelebb ül. Sokszor, legkivált ha aránylag kevés evezős van, állva is szoktak evezni, mely esetben az evezősök arccal a csónak eleje felé vannak fordulva. Jó E. az, midőn valamennyi evezős egyszerre mártja be és veszi ki evezőjét a vizből és az evezőcsapásnál az E. lapját, amennyire csak lehet, előre tolva, hosszasan huz rajta. Általában azt lehet mondani, hogy az E.-nél kifejtett erőnek csak 1/3-része szolgál a járművek előmozdítására, mig a többi 2/3-részt az evezőnek kezelése igényli. Az evezőkkel simítani annyi, mint hátrafelé evezni, a mindkét oldalon eszközölt simítás által a csónak megállíttatik, az egyik oldalon való simítás a másikon való evezés által pedig gyorsan megfordíttatik. Az E. a testgyakorlatok egyik leghatásosabb módja. A versenyevezésre ma használt csónakok, hogy a vizen minél könnyebben jussanak előre, oly keskenyekre készülnek, hogy éppen csak az ülésre legyen hely. De igy nagyon hosszuakká is válnak. A csónak keskenysége mellett a hosszu evezők csak ugy használhatók, ha az ezelőtt az oldalakon nyugvó villák vasrudakon kitámasztatnak. Az ily csónakot külső villás (külvillás)-nak nevezik (l. 1. ábrát).

1. ábra. Külső villa a versenycsónakon.
Ezen kihajlított villák által az evező erőkarja tetemesen meghosszabbodván, sokkal könnyebben evezünk. Hasonló erőnyereséget érünk el az u. n. mozgó-üléssel. A versenycsónakokban ugyanis az ülésre szánt lap előre és hátra csuszhatik. Az evezős a talpa alatt levő deszka szijába dugja lába fejét, s mikor evezőjét előre löki, a lábait is összehuzván, ülésével előre csuszik. Ez által evezőjének lapátos vége messze hátra nyul, s mikor megfeszíti evezőjét, előbb lábát nyujtja ki s törzsét hajlítja hátra, majd karjait hajlítja be. A versenycsónakok mélysége a legcsekélyebb, csak éppen annyi áll ki az oldalakból, hogy a kisebb hullám be ne csapjon. A feneke ovális (l. a 2. ábrát).

2. ábra. A versenycsónak keresztmetszete.
A csónakokat az evezőlapátok száma után nevezzük négyes, hatos, nyolcasnak. Az oly csónakokat, melyekben egy-egy ember két evezővel dolgozik, párevezősöknek nevezik. Az egy emberre való párevezős a skiff (sajka).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me