Eiffel (ejtsd: effel), Sándor Gusztáv, francia mérnök, szül. Dijon-ban, 1835 dec. 15. Tanulmányait 1852-55-ig az École-centrale des arts et manufactures-ban végezte és azután mint vasuti mérnök különösen hidak tervezésével foglalkozott. 1865. Levallois-Perret-ben (Páris közelében) nagy gépgyárat alapított, mely ismeretessé tette nevét. 1890. részvénytársulatnak adta el a virágzó gyártelepet, mely azt «Compagnie des établissement Eiffel, société anonyme» cég alatt tovább viszi. 1878. a párisi világkiállítás számára megalkotta Páris városnak pavillonját; továbbá a nizzai csillagászati toronynak 100 000 kgr. sulyu, egy személy által könnyen forgatható kupoláját. Tőle származnak még a Magasins du Bon Marché csarnokai, a l'école Monge, a clichy-i gázgyár, számos zsilip a Loire, Seine és Garonne mentén. Külföldön is több nagyobbszerü közmunkát, vállalt el igy a Plojesti és Predeal közötti nagy vasuthid építését; az ő gyárából került ki a Bartholdi által tervezett kolosszális (43 m. magas) szabadságszobor a new-Yorki kikötő bejárásánál. 1885-ben rendkivül könnyen mozogható vasuti hidat szerkesztett, (pont portatif). Nálunk E. két nagy művet emelt magának emléket: ő alkotta a volt osztrák-magyar áll. vasutnak bpesti pályaházát (a mostani nyugati pályaházat); továbbá a Szeged pusztulása alkalmával szintén elpusztult közuti hid helyett a Tiszán át vezető uj közuti hidat. Az 1889. párisi világkiállítás számára a 300 méter magas Eiffel-tornyot (l. o.) építette, mely nevét az egész földkerekségén ismeretessé tette. Ez évben a francia akadémia tagjának választotta, Carnot elnök a becsületrend főtisztjévé tette, a «Société des ingénieurs civils» pedig az elnöki székbe ültette. A Panama-csatorna-társulat egyre növekvő pénzügyi zavarai az E.-gyárra is visszahatottak és E., ki a gyár eladása után a megalakult részvénytársulatnak, egyuttal azonban a Panama-csatorna társulat választmányának egyik legbefolyásosabb tagja maradt, az 1892. végén kitört és a francia képviselőház viharos tárgyalásai révén közismeretes Panama-botrányba belesodortatott. Az 1893. jan. havában megejtett bünvádi keresetben a Panama-társulat többi választmányi tagjával együtt ő is az esküdtszék elé került, mely előtt a közvádló azzal vádolta, hogy összesen 33 millió frankot kapott a Panama-társulattól; Flory szakértő pedig azonfelül azzal vádolta, hogy a társulatnak szolgáltatott vasáru nem volt hasznavehető. E vádak alapján az esküdtek E.-t febr. 9. csalárd üzelmek és bizalommal való visszaélés miatt két évi fogságra és 20 000 frank kártérítésre itélték. Mig a többi vádlott: id. és ifj. Lesseps, Fontane, b. Cottu az itélet ellen felebbeztek, E. megnyugodott sorsában. Megemlítendő, hogy E. több rendbeli munkának a szerzője. Fontosabb művei: Les ponts portatifs économiques (Collin közreműködésével, Paris 1888); Les grandes constructions métalliques (Páris 1888); Mémoire présenté á l'appui du projet définitiv du viaduc de Garabit (Cantal, Páris 1889); Conférence de G. E. sur la torur de 300 métres (Páris 1889). V. ö. Vasárnapi Ujság, 1889. 26. sz.