Egyiptomi zene.

Full text search

Egyiptomi zene. Az ó-egyiptomiak épugy mit utánuk a görögök a zenét a legnagyobb becsben tartották s alatta a tudományok, művészetek s mesterségek összességét értették. A zene hét főhangját már ismerték és szoros összefüggésbe hozták az akkor ismert hét fő planétával, melyekről a hét napjait is elnevezték, mit tőlük a görögök s rómaiak is átvettek. A zene hét fő hangjának egymáshoz való viszonyát is valószinüleg az égitesteknek egymáshozi viszonya- s észlelt távolságából vonták le. Szerintök a legmagasabb hanghoz a legmélyebb oly arányban áll, mint a hold távolsága a Szaturnuséhoz. A ránk maradt sokféle egyiptomi hangszer ábrái után azt is bátran lehet állítani, hogy nálunk már a harmoniának bizonyos rendszere is uralkodott. Bizonyítják ezt a ránk maradt festmények, emlékoszlopok, obeliszkek, szobrok s építészeti reliefeken látható csoportok, melyek zenészeket ábrázolnak egyszerre működve különféle húros, fuvó- és ütőhangszereken. Találtak képeket, hol az egyik alak ülő helyzetben fuvolázik, a másik pedig előtte térdelve több húrral ellátott hárfán játszik két kézzel, ami önálló dallam, és harmoniai kiséretre enged következtetni. Általában, hogy a több húros hárfa, mint harmoniára támaszkodó hangszer, minő magas tökély fokán állott már a régi egyiptomiaknál, leginkább bizonyítja az a hárfa-kép, melyet Bruce angol tudós e század elején Théba romjai közt talált, s mely ma ugy esztétikus alakjára, mint szerkezetére nézve még a mai tökéletesített hárfákkal is kiállja a versenyt. Az egyiptomiaknál a négyes szám szent lévén, Tetra-cordjaik (l. o.) elmélete is erre támaszkodott, amit aztán Pythagorás Görögországban is meghonosított s az egész görög zenerendszer abból fejlődött ki. A hét napjait szintén a különböző Tetra-cord szerint nevezték el s húros hangszereiket, mint a lirát, hárfát, khiatarát negyed hangköz szerint hangolták, mely nem más, mint a mi alötöd körünk, (Quinten-Circle), a mai zöngejelzés szerint a következő sorrendben, u. m.:
Az ó-egyiptomiakat lehet a különféle hangszerek feltalálóinak és tökéletesítőinek is tartani, kiktől aztán a zsidók-, a keleti népek-, a görögök- s a rómaiakhoz, végre pedig a keresztény népekhez is átszármaztak. Sesostris, a nagy egyipt. király előtt 1500 évvel, mikor Egyiptomban a zene művelése már magas fokon állott: a következő hangszerek voltak divatban: a lant (lyra), melynek hurjai időnkint háromról 12-21-re is felszaporodtak. E hangszert a mindennapi életben dalok kiséretéhez használták, egyenhangulag az énekkel, mely szokás Egyiptomban még manapság is divatozik; a dob, melynek minden faja divatozott, s főleg a ritmus lármás, zajos kiséretéhez használták, ünnepi menetek s táncok alkalmával; a kürt, melynek alakja hasonlított a görbe tehénszarvhoz, melyből eredetileg készült is. Nyers hangja a nép egybehivására szolgált, imádság, áldozat vagy népgyülések alkalmával; a trombita, melyet hol fából, hol agyagból, későbben pedig ércből is készítettek. A rézfuvóhangszerek továbbtökéletesítését azután a hebreusok eszközölték. Hangjuk kemény és durva volt, főleg hadiszolgálatnál alkalmazták. A rómaiak hires katonai hangszere: a buccina is az egyiptomi trombitától vette eredetét; a fuvola, mely Hérodotos szerint 450 évvel Kr. e. már szélesen el volt terjedve s annyira kedvelt, hogy vele királyok is foglalkoztak, a hárfa, mely a történelmi adatok tanusága szerint az egyiptomiak legnépszerübb s legtöbbre becsült hangszere volt mindenféle alakban; a systrum, mely még a mai Egyiptomban is nagy divatban van.
A régi egyiptomi zenének még legtöbb maradványát lehet feltalálni a Barebrák és Dongola lakóinál (a régi egyiptomiak leszármazó törzsnépénél), hol ma is divatozik az ősrégi éneklési modor lirakiséret mellett olyformán, hogy a lira H D E hurjain folyton ismétlődő bevezetést játszanak a dalhoz, mig jobb kézben, plektrummal a legalsó G. húrt pengetik, ami hangjegyirásunk szerint, körülbelül a következő módon:
Az éneklő-személyzet rendesen kettős karból áll, melyek váltakozva felelnek egymásnak s tánc közben tapsolnak, lábaikkal toppantanak, miáltal éles ritmust jeleznek. A mai Egyiptomban a régi lyra, systrum s az ősi trombita még ma is használatban van, természetesen a népnél, mert a magasabb társadalmi rétegek egészen a török és a nemzetközi zene befolyása alatt állanak.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me