Egyháztörténelem

Full text search

Egyháztörténelem alatt mai napság azon tudományt értik, mely a Jézus által alapított egyháznak, vagyis a Jézus tanításait és példáját alapul elfogadott vallás-erkölcsi egyesületnek keletkezését, elterjedését, belső fejlődését, tanait, szertartásait, külső szervezetét, a világra gyakorolt hatását, ezzel folytatott küzdelmeit, a mai állapotra való jutását hiven, tehát megbirált s hiteleseknek talált adatok alapján, továbbá oknyomozólag - pragmatice - vagyis az események között az okszerü összefüggést kikutatva és feltüntetve s lehetőleg részrehajlatlanul előadja. Az e. forrásai részint eredetiek, nevezetesen az emlékek, p. az egyházi épületek, szerek, érmek, általában az egyházi életre vonatkozó képzőművészeti tárgyak; továbbá az okmányok, a minők: az egyházi gyülések ügyiratai és határozatai, a pápák hivatalos kibocsátványai és okmánygyüjteményei, a püspökök pásztorlevelei, az egyházi ügyekre vonatkozó állami törvények, szerzetesrendek szabályai, szertartási könyvek, hitvallások, egyházi szónoklatok, iskolakönyvek; részint másodrendüek, minők: az elveszett eredeti forrásokból merített történelmi művek, hagyományok, sőt némi tekintetben a népmondák és legendák is, csak hogy erős birálat rostélyán keresztül eresztve. Mint a világ - ugy az egyháztörténelemnél is idő - és tárgyszerinti felosztás van, mindegyiknél önkényt értetőleg az iró felfogásához képest különböző. Legtöbben három kort szoktak megkülönböztetni, ó-, közép- és ujkort, mindegyiknél ismét több-kevesebb korszakot véve fel. A főbb korszakalkotó pontok gyanánt a következőket szokták felvenni: Nagy Konstantin, IV. Károly uralkodása, VII. Gergely, III. Ince pápa, a reformácio, vesztfáliai béke, francia forradalom. A tárgyszerinti felosztást tekintve a szokottabb részek vagy fejezetek a következők: A ker. egyház megalakulása, annak terjedése, s korlátozása; vagy később különféle felekezetekké (gör. keleti, protestánsok) szétválása; az egyház társadalmi szervezete; az egyházi élet, isteni tisztelet, ünnepek; az egyházi tudományosság; az uralkodó egyháziasság ellenei; a pápaság.
Az E. első csiráit az evangeliumokban, főként pedig az apostolok cselekedeteiről irt könyvben, Pál apostol némely leveleiben találjuk; a II. sz. utóbbi felében Hegesippus kisázsiai áttért zsidó rendezett egy gyüjteményt az apostoli kor hagyományaiból, de ezen munka elveszett, igy az E.-irás tulajdonképeni atyja Eusebius caesariai püspök (megh. 340), ki felhasználásával a római levéltáraknak is, melyeket előtte az őt kiválóan kegyelő N. Konstantin feltárt, megirta az első 324 év egyháztörténetét 10 könyvben, mely művet az V. sz.-ban a görög egyháznak több tudósa, mint Sokrates, Sosomenos, Theodoretus, majd a VI. sz.-ban Theodorus és Evagrius tovább folytattak vagy kivonatoltak. A latin egyházban ezen időben önálló egyháztörténelmet nem irtak, csak a görög műveket fordították le, vagy dolgozták át, mint például Rufinus aquiléjai presbiter Eusebius művét lefordította és folytatta saját koráig (395-ig), az V-ik században pedig Cassiodorus római államférfi, majd szerzetes készített Historia tripartita cim alatt oly érdekes kivonatot, mely majdnem ezer éven át tankönyvül szolgált. Az egész középkoron keresztül alig történt valami ezen a téren, kivált nyugaton, legfeljebb megemlíthetők Gergely toursi püspök (megh. 594), ki a frankok s Beda Venerabilis, ki az angolok egyháztörténelmét irta meg, és a krónikák készítői, kiknek a pápákról, püspökökről, szentekről, szerzetesrendekről irott műveik, mint anyaggyüjtemények szigoru birálattal felhasználhatók és sok korrajzra vonatkozó elemet tartalmaznak.
A humanisztikus műveltség uj életre ébredésével, még inkább a XVI. sz.-beli reformáció megkezdésével hatalmas lendületet nyert az E.-irás, A vallásjavítás hívei a biblián kivül főként az E. által igyekeztek a reformáció jogosultságát bebizonyítani; de viszont a kath. egyház tudósai is az E. világánál törekedtek a katolikus egyházat mint kizárólag keresztény egyházat, a protestánstizmust pedig mint eretnekséget feltüntetni, mely törekvések egyszersmind birálatát is képezik ezen kor E.-műveinek. Mindegyik fél tudósai az eddig ismeretlen adatok s okmányok előkutatásában, a források alapos tanulmányozásában rendkivüli munkásságot fejtettek ki, műveiket mégis óvatosan, szigoru birálat alkalmazásával használhatjuk, mert hiszen ezekben nem a feltétlen történelmi igazság felkutatása és felmutatása volt a főcél, hanem egyházuk megvédelmezése, igazolása. Korszakalkotó munka ez időből a Placcius Mátyás (Illiricus) magdeburgi lelkész által, több evangelikus tudós támogatásával irt (1569-1574. megjelent) Magdeburgi centuriák cimü E., mely 13 folio kötetben a XIII. sz. E.-ét adja; a másik pedig az Annales eccelesiastici (1598 Róma), melyen szerzője, Caesar Baronius vatikáni könyvtárnok, később bibornok 30 évig dolgozott. A reformátusok közül, Béza Tódor kivételével, ki a francia reform. egyház történelmét irta meg, alig tettek mások a XVI. sz. alatt az E. érdekében kiválóbb szolgálatot; hanem a XVII. sz.-ban annál nagyobb érdemeket szereztek a svájci, francia, holland és angol ref. történészek az E.-i kutforrások felkutatásával, egyes időszakok alapos tanulmányozásával s évezredes téves állítások alaptalanságának kimutatásával. Ilyenek voltak Hostinger, Spanheim, a két Basnage, Dallens, Blondel, Claude, Bayle, Pearson, Burnet, Dodwel stb. De ugyancsak a kat. egyház körében is a XVII. sz. utóbbi fleében az E. mezején ritka élénkség uralkodik; Noël (Natalis) Sándor, dömés Pagi Antal ferencrendi, Pillemont janszenista tudós, a magasállásu és műveltségü Bossuet, Fleury püspökök, az oratoriumi Mabillon, Montfaucon a régi kutfők összeállítása, józan itészet, ritka ékes előadás által maradandó érdemeket szereztek maguknak. Az E.-irásnak a felekezeties szinből való kivetkőztetésére és helyesebb irányba való vezetésére sokat tett Calixtus György (megh. 1656.) helmstädti tanár, szabad tudományos szellemet, de másrészt a különböző felekezetek iránt keresztényi türelmet tanusító monografiáival; továbbá a tulzó pietista, Arnold Gottfried «az egyház és eretnekek részrehajlatlan történelmével; de a tulajdonképeni megalapítója ezen ujabbkori iránynak Mosheim Lőrinc (megh. 1755.) a göttingai egyetem korlátnoka «az E.-irás mestere», Institutionum historiae eccl. ... Helmstädt 1755 cimü művével, ki mellett megemlítendők még: Weissmann, a két waleh, a magyarországi származásu Schrökh Mátyás, 45 kötetes művével, Semler, Spitler. A XIX. sz. történetiróinak nagyobb részét a kútfők szorgalmas tanulmányozása s a tárgyilagos, néha nagyon is száraz előadás jellemez. A protestánsok közül nevezetesebbek Schmidt giesseni tanár, Gieseler (Göttinga, megh. 1854), kinek Lehrbuch der Kirchengeschichte (Bonn 1824-53) c. műve tudományos egyháztörténelmi kincstár, a görög és latin irók műveiből közölt számos kivonattal; Hase Károly jénai tanár, kinek szellemes, élénk, kevés szóval sokat mondó művészies előadás jellemzi számos kiadást ért Kirchengeschichte-jét; Marheincke, Gförrer, a pietista irányu angol Milner, az ugyanily irányu Neander berlini, Guericke és Jakobi hallei, Kurz dorpati, Hagenbach bázeli, Schaff amerikai, Bauer tübingai tanárok, Nippold, Herzog, Merl d'Aubigné, Pressensé, Ranke. A katolikusok közül gr. Stolberg Lipót, a költői lelkü s az egyházért erősen lelkesülő s a század elején kedvenc irója a katol. közönségnek; a kutfőket alaposan ismerő Katerkamp, a mondhatni uj korszakot alkotó Möhler, Hortig, Döllinger, Alzog, Ritter, Renan.
Hazánkban az E.-irás mezeje teljesen el volt hanyagolva; még ha készültek vagy fordíttattak E.-mi művek, azok a szigoru könyvvizsgálatok miatt sajtó alá nem juthattak. Bod Péter (l. o.) magyar-igeni reform lelkész volt az első, kit a magyar nyelvü E. hiánya arra indított, hogy a sok ekklésiai historiából formáljon egyet, «amely lenne Nemzetünknek könyvtelen állapotjához alkalmaztatott» s megirta: az Isten vitézkedő Anyaszentegyházának rövid historiáját (Basel 1760). Később Mindszenti Sámuel révkomáromi ref. lelkész lefordította Broughtonnak a religióról való historiai Lexikonát, Farnos György pedig Seilernek E.-i táblázatát. A XIX. sz.-ban Breznay Pál szigeti ref. tanár irta meg a ker. ekklézsiának historiáját (1 köt., Kolozsvár 1836). Kálniczky Benedek s.-pataki tanár Schröckh után készített egy Közönséges ker. egyh. történettant (2 köt., S.-Patak 1848 és 1850), melyben a magyar reformáció történetét is aránylag bőven tárgyalja. Heisler Jós. s.-pataki tanártól megjelent 1862. és 1863. Egyháztörténelmi kézikönyv (2 köt.). A Kereszténség és a ker. E. cimü művéből 1 köt., Révész Imrétől: Egyetemes E. 1. köt. az Egyház alapíttatásától a reformációig (Debrecen 1865); Farkas József bpesti teolog. tanár Hase Kár. E.-t átdolgozta és 2 kötetben kiadta (Pest 1865-67); Balogh Ferenc debreceni tanár Kereszt. E. cim alatt (Debrecen 1872-90) adott ki becses dolgozatot; de terjedelmét és a benne felhalmozott anyag gazdagságát tekintve, tulhaladja az eddig megjelenteket Warga Lajos s.-pataki ref. teolog. tanár Keresztény E.-e (2 köt. S.-Patak 1870-76., a 2. kiadás u. o. 1880-87. 529+820 lap). A katolikusok közül Molnár János irt a mult század végén: Az anyaszentegyháznak története (4 köt., N. Szombat és Kolozsvár 1769-88) c. alatt egy nagyobb művet, sz.-ban Cherrier Miklós és Körmöczy Imre irtak egy-egy kisebb munkát. Nagy Zsigmond egermegyei áldozópap s képezdei tanár lefordította Alzog J. jeles művét és Egyetemes E. cim alatt 3 kötetben kiadta (Eger 1857).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me