Csatt.

Full text search

Csatt. E névvel jelölik meg az övek és szíjak összekapcsolására szolgáló fémtagok azon faját, mely egy fémkeretből s ezen fémkeret egyik oldalára erősített s a körül, mint tengely körül forgatható egy, vagy két tűből áll, mely utóbbit tüskének, vagy peceknek, vagy a csatt nyelvének is hivják. Nyugat-Európában a csatt az u. n. népvándorlási korban jelenik meg, s azon kor leleteinek képezi egyik jellemző darabját. Férfi-sírokban a kard és övszíjat, továbbá a nyiltartó szíjat, női sírokban az övet tartja össze; míg a felsőruha összekapcsolására még mindig állandóan a fibula (l. o.) szolgál. Nyugaton még a rómaiaknál is a kapcsot találjuk hasonló alkalmazásban s ugyanezt találjuk korábban is a vaskor későbbi (La Tene) és korábbi (u. n. hallstatti) szakaszában. Minthogy pedig a népvándorlást (jóllehet a hunok indítják meg s a mi őseink fejezik be, tehát két ural-altáji vándorlás közé esik) legnagyobbrészt a germán törzseknek hullámzásai, az omló római birodalom ellen intézett támadásai és uj államalakításai töltik be s ennek folytán az ezen korból Nyugat-Európában fennmaradt sírok lelgnagyobb részt germán törzseknek temetkezései, a nyugati régészek szívesen tekintették a csattot germán viseletnek, annál is inkább, mert ők jóval előbb akadtak ily régiségekre, mint kelet-európai kollegáik s véleményüket az ez utóbbi területen, különösen hazánkban és Oroszországban felfedezett hasonkoru emlékek ismerete és tanulmányozása nélkül alkották meg.
A kelet-európai leletek azonban azt bizonyítják, hogy a csatt eredetét az ural- és volgamenti népeknél, s a Kaukázusban kell keresni. Már a mi keszthelyi, páhoki, dobogói, fenéki, draskoveci, letenyei, lesence-tomaji, fenéki, draskoveci, letenyei, lesence-tomaji, sümegi s az ország más vidékéről származó népvándorlási leleteink is, melyekben a csatt általános s melyekkel a Kr. u. IV. század végéről származó római érmeket találtak, mely időben Attila tanyázott hunjaival hazánk területén, jóval korábbiak mint a francia, angol és németországi leletek s a korábbi keszthelyiekben alig akadunk római hagyományokra, vagy műízlésre. De még a mi hazai leleteinknél is sokkal korábbi időszakból fordul elő a csatt a kobáni sírmező mellékletei közt északi Kaukázusban, hol bronz-tőrökkel és u. n. félkörü bronzfibulákkal együtt találták, mely utóbbiak a vaskor kezdetét jelentik a felső-olaszországi és hallstatti sirokban. Ugyancsak a bronzkorból a vaskorba való átmeneti időszakból ismerünk csattokat, még pedig igen egyszerü formájuakat Permből, különösen a reánk magyarokra nézve igen fontos ananjinói temetőből s a nyugat-európai u. n. népvándorlási korral (IV-IX. sz.) hasonkoru mordvin sírokban is egészen általános a csatt használata. Alig lehet kétség tehát a csattnak ural-altáji eredete felől; a germánok valószínüleg a velük érintkező szármát törzsektől vették át és fejlesztették ki s a rómaiak is, amennyiben a csatt nálunk a Kr. u. II., III. században előfordul, csak a germánokkal való érintkezésnek köszönhették a csatt ismeretét.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me