Butorok

Full text search

Butorok (l. a képmellékleteket) a lakásberendezések főbb ingó tárgyai. Anyaguk néha kő vagy vas, többnyire azonban fa. Valamennyi butor célszerü alakját és szerkezetét attól kapta, hogy az ember mire használja. Az elsők okvetetlenül a nyugvó ágy és az ülő B. voltak. A földre terített állati bőr, alom vagy fűhalmaz lehetett az első ágy, egy darab kő az eIső ülő butor. Később a földbe vert cölöpök, azokra fektetett ráma pallókkal kitöltve vagy kötéllel, hevederrel befonva volt az ágy; majd pedig ingóvá tették az így keletkezett állványszerkezetet és így lett a nyugvóágyból ingó butor. Az ókor népei, nevezetesen az egyiptomiaik és asszirok az ülésre fektették a főgondot, nem pedig, mint azt a gót izlésnél látjuk, a hattámasztókra. E régi népek székeiket néha összehajthatóknak készítették. Ágyaiknak és ülőbutoraiknak nélkülözhetetlen része volt a gyapjuvánkos és a szőnyeg, mint az még mai nap is a keleti népeknél szokásos. Ezeket a B.- at néha fémmel, elefántcsonttal, zománccal, gyöngyházzal stb-ivel díszítették. A görög és római B. leginkább a korábbi népeknéI használtaknak másai. Az ülő B. és nyugvóágyak is a középkorban mobilis jellegüket gyakran elvesztették. A nyugvóágy néha egy a falban lévő falazott padka, az ülőbutorok szintén falmentén vagy ablakmélyedésben elhelyezett kő- vagy vályogpadok voltak. Később azonban, a renaissance korban ugy az ülőbutorok mint a nyugvóágy megint visszakapták helyes alakjukat sőt a tökéletességig kifejlesztettek. (L. Ágy.)

Rokokó asztal

Diófaszék, német renaissance-stílben

Asztal kései gót stílben

Gótikus összehajtható szék

Asztal az olasz renaissance fénykorából
A szekrény-B. eleinte egyszerü ládák voltak, amelyekben az ókor népei drágább holmijukat, ékszereiket később ruhát is tartottak. A tulajdonképi szekrényt (polccal majd ajtóval) a rómaiaknál találjuk. Alakját és szerkezetét a szekrény nem építészeti motivumokból nyerte, hanem egyszerüen rendeltetéséből, amennyiben a polcokat, fiókokat és a tárgyak fölakasztásához szükséges térségeket kellően egymás mellé és pontosan osztották be, mint ez még mai nap is a khinai szekrény-B.-on látható. A szekrény ilyenformán megtartott bizonyos mobilitást, tehát igazi butorjelleget. B. jellegét teljesen elvesztette a szekrény a középkorban, midőn a falban fülkének alakították, v. pedig a falhoz szilárdan odakötötték, ugyhogy az épület alkotórészét képezte. A szekrény építészeti jellege még fokozódott az által is hogy külsőleg valóságos palotahomlokzattal látták el. Ezt a jelleget a szekrény a renaissance korában is megtartotta, és csak néha akadunk ez időből származó szekrénybutorokon oly alakokra, melyek tisztán a szekrény rendeltetéséből kapták külső alakjokat. Építészeti jellege csak annyiban csökkent, amennyiben íngóságát alacsonyabb vagy magasabb lábakkal fejezték ki, miáltal a szekrény aztán félbutorrá lett.

Szekrény kései német stílben

XVIII. századbeli képkeret

Gótikus szekrény (XV. század)

Pohárszék
A B. díszítése sokféle volt már az ókorban is. A görögök szerették a gyakran drága fémdíszt, a rakott munkát, ismerték már a funért is. Gyakran igen szép díszítményeket véstek a fába és a mélyedéseket kitöltötték kék és piros földes festékkel. A fafaragást általánosan elterjedt diszítő eszközként használták, éppugy az esztergályozást is. A rómaiak díszítményeikkel csakis a görögök nyomain haladtak. Nagy szerepe volt azonban butoraiknál a fémnek, amennyiben az ülőbutorokat, apró asztalokat teljesen bronzból, ezüstből, sőt aranyból is készítették. Drága délvidéki fákat, p. ébenfát, thuját szintén használtak a rómaiak, sőt ismeretes, hogy egyes thujafa asztalokért több százezer sestertiust is fizettek. A román izlés korában díszítésül nagyon szerették a B. és falak befestését. A gót izlésben pedig főként a fafaragás szolgált díszítő eszköz gyanánt, mely mellett csekély szerepe jutott az igen szép vasalásoknak is. A renaissance korában a B. alakítása és díszítése rendkivüli mértékben kifejlődött. E korban keletkezett a szekrény-B. legtöbb faja és építészeti alapon legváltozatosabb formája. A gót eredetü armoire és pohárszék mellett ott van a kabinet-, az étel-, az okmány-, könyv-, ruha-, ékszer-, fegyver- stb. szekrény. Díszítésül pedig a gyakran tulságig vitt fafaragás, elefántcsontfaragás, bronzrelief, a különböző féldrágakövek, márvány, mozaik, intarzó, réz- és óndíszítmények szolgáltak.

Olasz lakodalmi láda (XVIII. század, Milánó tájékáról)

Állvány, francia Boule-munka 1700-ból

Fiókos szekrény XVI. Lajos idejéből

Karosszék Beauvais-kárpitozással XVI. Lajos korából
A barok, majd pedig a könnyed rokoko izlés korában megint más formákat és díszítményeket találunk a B.-on. Utóbbiak közül fölemlítjük főként a drága vésett és aranyozott bronzdíszítményeket, Boule András (l. o.) remek fém és teknősbékaszaru intarzóit, a Verni Martin néven ismeretes mázzal bevont olajfestményeket a szekrények mezeiben, valamint a Japánból a Khinából közvetlenül behozott lakkdíszítményeket, melyeket szintén mezők kitöltésére használtak. A B. ebben a korban gyakran egészen fehérre voltak mázolva, a rajtuk levő faragványokat pedig gyöngéden aranyozták. A jelen század elejétől fogva hanyatlás állt be, mely a kiállítások koráig, nevezetesen a párisi 1867-iki kiállításig tartott, amidőn azok a nemzetek, melyeknek a renaissance korában virágzó iparművészetük volt, megint ujult erővel láttak hozzá a régen elfeledett nagy mesterek tanulmányozásához, és már a bécsi világkiállításon és a müncheni iparművészeti kiállításon a hetvenes években feltünt az az irány, mely a butorkészítés terén második renaissancenak nevezhető.

XVII. századbeli óra Bártfán

Menyasszonyi láda Kassán, XVI. század

A bártfai városház egyí asztala

Sarokszekrény szinesre festve, hímzéssel, kevert stílben

Láda magyar modoru díszítményekkel

Menyasszonyi láda Kassán XVII. század

Láda magyar modoru díszítményekkel
Hazánkban a butoripar ugyanazon a fejlődésen ment által, mint nyugat népeinél. Valószinüen olasz, majd pedig német barátok és telepítvényesek voltak azok, kik hazánkban a román és gót izlést ugy az építészetben mint a butoriparban is művelték. A renaissance korában legnagyobb részt németek, az Anjouk és Mátyás király korában olaszok hatottak ránk. Német hatásra vallanak azok a renaissance B. és építkezések, melyek a felső vidéken még szép számban maradtak fönn, melyeket Miskovszky tanár szorgalmasan összegyüjtött. Jellemző a legtöbb idetartozó B.-ra, hogy díszítményeikben oly elemeket mutatnak, melyek más népek renaissanceában nincsenek meg, és melyeket különleges magyar díszítő elemeknek nevezhetnénk (l. a 2. képmellékletet). A középkorban és a renaissance korában nálunk az ülőbutorok között a kerevet és a padszék szerepel. Az asztalok is a legkülönbözőbb alakuak és nagyságuak voltak.
BUTOROK III. (Thék Endre budapesti asztalos gyárából)

Pohárszék diófából modern német renaissanceban

Szalon-asztal feketére pácolt körtefából elefántcsont berakással, renaissance modorban

Szekrény fehér alapon aranyozással, barokk modorban

Szalon-szekrény diófából aranyozással

Álló óra fehér alapon aranyozással, barokk modorban

Szalon-szekrény diófából XVI. Lajos modorban
Használtak kerevetet; ágy előtt kisebbeket, ebédlőben nagyobbakat, melyek már kétféleképen nagyobbíthatók voltak (összejáró asztal). Azt az összejáró asztalt, melynél a két vendéglap alul kihuzható volt, még maig is magyar paraszt huzós asztalnak mondják, bár nyugatról került hozzánk. A másik szerkezet olyan volt, hogy a főlap közepén helyezték el a vendéglapokat. Szokásos volt az asztalokon kisebb szekrényeket is elhelyezni. Az ágyak egyszerüek, oszloposak és mennyezetesek voltak, utóbbiak függönyökkel.
A szekrények közül megvolt a már említett sokféle rendeltetésü kisebb szekrény az asztalon, mely leginkább íróasztalnak szolgált; de gyakran ládaszerü alakjával tartalma szerint pénzes-, ékszer-, okmány-, patika-, varróláda nevet viselt. Ezek hol egyszerüek, hol a legdíszesebben voltak kiállítva. Az almáriom (l. o.) eleinte fegyverszekrény, a szekrény fiókos, a téka polcos butorzat volt. Később ez elnevezéseket vegyesen használták. Ebédlőben a pohárszéket, utazáson ugyanily rendeltetésü pohárszékládát, a falon a tálast v. tálszéket használták. Állványokat, álló órát, fogasokat, spanyolfalat, tükröket szintén találunk az említett korban. Hímes szekrénynek mondták a virágokkal befestettet. A B. díszítésére nézve tudjuk, hogy ismerték a funérozást, a rakott munkát (mozaik és intarzó), a faragványnyal és bronzzal való díszítést, éppugy az esztergályozást, a festést igen jól végezték, amennyiben a B.-at símára lecsiszolták és csak azután gyantározták, azaz lakkozták és politurozták. A 2-ik képmellékletben az 1-4-ik sz. ábrák régibb, Magyarországban készült butorokat, az 5. és 6. sz. Huszka J.-tól u. n. magyar stilusban tervezett két ládát mutatnak. A 3. lap Thék Endre butorgyárából származó, különböző stilű műbutort tüntet föl. A kevert stilü, de igen szép sarokszekrény Uhl Sándor tervezete szerint készült.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me