Bajvívás,

Full text search

Bajvívás, (perdöntő). Az istenitéleteknek, ordaliáknak egyik faja, s a középkorban a perbeli bizonyíték egyik fontos döntő neme. Eredetét az emberiség történetének küszöbénél kell keresni. Alakja az isteni szándékra való utalás, mely szerint birói itélet és jóváhagyás után a törvényszék színe előtt bizonyos szabályok szerint történő fegyveres mérkőzés és viadal megtörténtevel az istenség közvetlenül fogja kimutatni, hogy a perben álló felek közül melyiknek részén van az igazság. A per a győztes javára dől el; ha bűnvád terhelte, győzelmével ártatlansága bizonyul be, ha magánjogi peres ügye volt, megnyerte perét.
Az istenitéleti B. különbözött a gyülölet és bosszuvágyból eredett Fehde nevezetü viadaloktól, mert ez magánszemélyek örökös harca volt, melyben mindkét fél rokonai és hozzátartozói két táborra oszolva, egymást a megsemmisítésig üldözték, pusztították, míg az istenitéleti bajvivás, amint a küzdelem végét érte, a két fél közt fennforgó ügyet végkép eldöntötte.
A perdöntő B. első nyomai a skandináv népnél találhatók fel, hol Frothó király (Krisztus születése idejében) törvényben rendelte, hogy minden viszályt bajvívással kell eldönteni, mert illőbb dolog fegyverrel, mint nyelwel harcolni. Majd később a germánoknál, burgundiaknál, a keleti és nyugati gótoknál, a száliai frankoknál, dánoknál, svédeknél, longobardoknál kezd a B. gyakorlatba jönni, a bajorok s főleg a szászoknál nagyon kedvelt volt. Angliában első sorban főleg a normannok kedvelték a szabad férfiakhoz illő bajvívást; feltalálható a B. a szláv fajoknál is: a lengyelek, rutének, oroszok, csehek és morváknál is. Aszturia, Catalonia, Castilia s egész Spanyolország, Szicilia és Skócia lassanként mind befogadták ezt a bizonyítási módot. Ahol a hűbéri rendszer állott fenn, ott a pöreljárás általában a Fehde és a bajvivás volt. Magyarországon már Szent István korában fenn kellett állania ez intézménynek, mert a szent király a zalavári apátság alapító oklevelében 1024. felemlíti a «viadort», akit ő fog az apátság részére dijazni és ellátni, azonban leginkább a XIII. és XIV. században volt nálunk virágzásban a perdöntő B. A B.-nak, mint bizonyítási módnak itéletileg történt megállapitását legelőször a bozsoki prépost részére 1139. kiállított oklevélben olvashatni. (Fejér: II. 115. I.) Külföldön, főleg az első időkben, bizonyos egyházi szertartásfélékkel is egybe volt kötve ez az intézmény, igy Szászországban mindenik fél mellett papok állottak és alkalmas énekeket énekeltek. Az ó-frank eljárás szerint a felek esküje képezte a B. bevezetését; mindkét fél a bibliára esküdött, egyik állította, a másik tagadta a vádat. Majd egy második esküt is tettek, hogy becsületes fegyvereket használnak s hogy sem bűvös füvekkel, sem babonával nem éltek.
Hazánkban ily előző eskünek nyomait nem találni. Az egész eljárást vádirat előzte meg, melyet a B. megengedése miatt a biróhoz nyujtottak be. Rendszerint szabad s egyenrangu emberek állottak ki egymással az istenitéleti viadalra s pedig megelőző kihivás után, mely célra bizonyos jegy, nálunk egy facövek (chewk) szolgált, melyet a törvényszék előtt a vádló vagy panaszos fél ellenfelének dacosan nyujtott át s kérte a törvényszéket, hogy engedélyezze a B.-t. A jegy elfogadása a B. elfogadását jelentette. Tehát a felek szabad beleegyezése volt első sorban a feltétel; de alapos jogcim és ok nélkül a jegy s vele a viadal visszautasítható nem is volt; azután a birák itéletet hoztak s ha abban a bajvívást elrendelték, meghatározták abban a B. helyét és fegyvereit is. A cövek használata az Anjouk idejében vette kezdetét. A bíró tűzte ki a B. napját és helyét, ő rendelte el, vajjon a peres felek személyesen, vagy viadorok (pugil) által, gyalog vagy lóháton, ügyes vagy pedig kezdő s egészen járatlan viadorok által, fegyveresen vagy meztelen vívjanak-e. A feleknek egyezkedni is csak a biró engedélyével lehetett. A B.-t kiküzdő viadorok Európa legtöbb tartományaiban igen lenézett, sőt becstelennek tartott egyének voltak, még a hóhért is többre tartották a viadoroknál, kik pedig annyira fontos funkciót teljesítettek. A nő ügyét védő viadort, ha legyőzetett, felakasztották; s általában a vesztes viadornak jobb karját levágták; sokszor főbenjáró perben a viador fejét is vesztette. Érdekében állott tehát a pugilnak minden erejét megfeszíteni, hogy a küzdőteret mint győztes hagyja el.
Magyarországon jobb sorsa volt a viadornak, sőt nemesek is találhatók ily szerepkörben. Voltak állandó viadorok is, a király, az egyház, testület vagy főúr szolgálatában, úgy nálunk, mint külföldön is. A király viadora az állam ellen elkövetett bűntettek esetében vívott harcot. Ily esetben a fegyverzett királyi pugil teljesen meztelen vádlottal állott szemben. Általában az volt a törvényszéki elv, hogy a vádló, ki ellenfelének bűnét bizonyítékokkal szokta igazolni, gyakorlott, ügyes viador által szálljon ki, míg a vádlott ügye csak a vivásban nem jártas viador védelmére bizassék. A határnapra való megjelenés biztosítására a felek zálogokat, sőt kezeseket tartoztak a birónak adni. A B.-t valamely alsó biróságnál nem lehetett ajánlani. Külföldön grófságok törvényszékeinél, sőt néha csak a király előtt történhetett ez. A B. felügyeletével előkelő személyek voltak megbizva. A legfőbb B. a kijelölt küzdőtéren, a királyi székhely közelében folyt le, sokszor a király jelenlétében. Hazánkban a király, a nádor, országbiró, várispán, vármegyei sőt városi törvényszékek is itéltek meg B.-t és nemcsak Budán, hanem az ország más vidékein több kiváltságos városban is voltak állandó bajvivási terek. A határnapot a biróság rendszerint aként tüzte ki, hogy a feleknek az előkészületre elegendő idejök maradjon és pedig leginkább a keddi napra, 4-6 hétre az itélettől számítva.
Fegyverekül a kard, dárda, bot, tőr, nyilak, bolgárbunkó és kelevéz szolgált. Védelmül pajzsot használtak. Mindenik fél két-két karddal vívhatott. A biró mindenek előtt megvizsgálta a fegyvereket s ha a bajvívó netán az előírt szabálytól eltért, sulyos következményeket vont maga után. A bajvívók mellett voltak, a mai párbaj segédeknek megfelelően az u. n. közbenjárók, kik ügyeltek a vivás föltételeire; másrészt voltak már előzően is a B. folyama alatt is, bizonyos békéltető, egyeztető férfiak (arbiterek, probi viri), kik már a törvényszék előtt a békés megoldást kisérlették meg. Ha sikerült a kiegyenlítés, úgy mindkét fél fizette a birónak a birságot, mely kisebb volt, mint az a terhesebb pénzszolgáltatás, mely csak akkor járt a birónak, ha az igazságszolgáltatás teljesen lefolyt vagyis, ha a B. már végbe ment. Egyébiránt a B-.ban vesztes fél vagyonának két harmada is a bíróra szállt. A bajvívó az esti harang megszólalásáig tartozott ellenfelét a helyszinen felállított sátorban megvárni; a meg nem jelenő fél perét vesztette; s a megkezdett viadal is . csak alkonyatig tarthatott, aki addig le nem győzetett, az ügyét megnyerte. Megitélték a B.-t nemcsak az ügy érdemének, hanem valamely közben szóló kérdésnek eldöntésére is s ebben az esetben még az ügy érdemét külön viadalban lehetett és sokszor kellett is eldönteni. A B.-t tulnyomóan bűntetteknél itélték meg, polgári peres ügy esetében csak akkor` ha a felmutatott okmányt hamisnak vagy álnok módon szerzettnek állították; továbbá ha az eskühöz megkivántató feltételek hiányoztak, vagy végül, ha a felek kölcsönös beleegyezéssel maguk is a B-.t választották.
Magyarorországban a papok és a nők sohasem jelentek meg a küzdtéren. Külföldön azonban a nők is részt vettek a viadalokban; ilyenkor a férfi övig gödörben állott, kezében buzogánynyal a nő pedig a gödör körül kerülve kezében fátyolt tartott, melynek végére néhány font súlyu kő volt kötve s ezzel támadta meg felülről a férfit. Főbenjáró nagy büntetteknél hűtlenség esetében a vádlott, sőt néha mindkét fél is meztelen vagy csak egy szál ingben viaskodott, s ez esetben halálig volt a baj vivandó, feltéve természetesen mindig, ha a B. alkonyat beálltáig bevégződhetett. Rendszerint azonban nem volt feltételül kitüzve, hogy az ellenfél a harcban megölendő, elég volt az első vér megállapítása, a lefegyverzés vagy erővesztés bekövetkezte. Becsületsértési esetekben a legyőzött fél becsületvesztessé vált s mint ilyen, jószágait veszté s élte fogytáig kirívó ruházatban, teste köré kötött kender-kóccal, hajadon fővel s mezitláb kellett járnia. A B. kötelességének terhe alól sok városnak a polgársága, valamint a szerzetes rendek tagjai is mentességet nyertek. Ami az egyháznak a B.-sal szemben tanusított magatartását illeti, tény, hogy az istenitéletet a papság nem szívelte s abban - eltérően az ordaliák egyéb nemétől - részt nem vett, sőt határozottan a B. megszüntetése érdekében működött. Külföldön csekélyebb jogkérdésben is divatban volt a B., így Franciaországban minden adóssági ügyben; ezt azonban VII. Lajos csak öt sou-t túlhaladó, szent Lajos pedig éppen csak a 12 dénáron túl menő esetekre korlátozta. A B.-sal eldöntött ügyben perujításnak nem volt helye.
A magyar Corpus jurisban csak is akkor történik elsőben említés erről az intézményről, midőn Mátyás király 1486-ban kimondotta, hogy a B. örökre eltöröltessék. Ez azonban be nem következett, mert már közvetlen utodja, II. Ulászló is kénytelen 1492-ben a tilalmat törvényileg ismételni. A B. mindamellett még sokáig fennmaradt, még a XVII. század közepén is előfordult az hazánkban, Angliában pedig egy felmerülő eset alkalmából törvény által eltörölték. A perdöntő B.-t kétségkivül arra az államkormányzati törekvésre lehet visszavezetni, hogy az ököljogot mintegy evvel akarták szabályozni, amennyiben a hősszívnek nyilvános korlátolt küzdteret engedtek; s mind ehhez később az isteni igazságba vetett erős hit is járult; továbbá az a körülmény, hogy ez az intézmény csaknem egy évezredig, noha azt többször megszorítani törekedtek, oly szívósan fentartotta magát, minden kétségkivül oda mutat, hogy a B. a népek közéletében a szükségnek felelt meg.
V. ö.: Bartal: Commentariorum etc.; Botka: De duellis Hungarorum litis decisionis; Pesty .Fr.: A perdöntő bajvivások stb.; Du Cange: Glossarium; Montesquieu: Esprit des lois; Fessler: Geschichte d. Ungarn; Dr. Balics: A róm. kath. egyház története; Hajnik: A perdöntő eskü stb.; és a hazai oklevélgyüjtemények.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me