Avicenna

Full text search

Avicenna (Abu Ali Al Husain Ibn Abdallah Ibn Sina arab filozofus Afsennában, Bokhara tartományban született Kr. u. 980., megh. 1037. Igen korán fejlődvén, már mint gyermek tanulta a jogot s teológiát, azután fizikát; metafizikát s 16 éves korában orvostant. Nouh ben Mansur fejedelem, aki Bokharában lakott, súlyos betegségben rábizta magát a fiatal orvosra s szerencsésen meggyógyulván, kegyével elhalmozta. A palota óriási könyvtárában Ibn Sina bőven kielégíthette rendkivüli tudásvágyát. Midőn apja s a fejedelem is meghalt, A. ott hagyta Bokharát Djordjan-be ment, ahol nyilvános előadásokat tartott s megkezdte híres orvosi «kanon»-jainak kidolgozását, mely leginkább megörökítette nevét s Európában is, századokon keresztül, az orvosi tanulmányok alapján tekintetett. Zavaros idők jártak akkor, melyek gyakran kizavarták lakhelyéből. Hamadinban a fejedelem, Sems-Eddaula; vezírévé tette s ekkor itt a nagy filozofiai művének (Al-Sefa) egyes részeit. Erre nagy hallgatóság előtt előadásokat tartott a filozófiából , azután pedig mulatott tanítványaival, zeneszó mellett, mértéktelen módon áldozva Dionysosnak s Aphroditének Erős testalkatát megrontották a hányatott élet s az orgiák, melyekben részt vett. A. korának egyik legbámulatosabb embere s egyike a legtermékenyebb erőknek. Nyilvános elfoglaltsága mellett, hányatott életének közepette, szenvedélyeitől zaklatva ráért óriási munkákat írni, melyeknek száma száznál többre rúg. Két filozofiai főműve az említett Al-Sefa (A gyógyulás) és Al-Nadjah (a szabadulás). Amaz filozofiai enciklopédia 18 kötetben, a másik az elsőnek kivonata 3 részben. Több munkája latin fordításbah is megjelent. Avicenna filozofiája lényegében Aristotelésé, habár egyben-másban ő is, mint a többi keleti bölcsész, idegen elemeket vegyít beléje. A tudományokat beosztja három csoportba: felső tudomány, mely a nem anyagiakkal foglalkozik (metafizika); alsó, mely az anyagi dolgokkal foglalkozik (fizika); középső tudomány, melynek részei részben a metafizikával, részben a fizikával függnek össze. Fogalomtana a középkorban nagy hatással volt a realizmus s nominalizmus harcának fejlődésére. Isten s a föld között S is, mint sok más peripatetikús, közvetítő kapcsokat keres. A világ örökkévalóságát tanítja. A lélektanban is javítja egyben-másban Aristotelést. Érdekes ama tanítása, hogy értelmünk nemcsak tanítás által, a rendes módon fejlődhetik, hanem közvetetten isteni megvilágítás folytán is. Ennek legfelsőbb foka a prófécia, amiért az észbeli megismerés s a próféták tanítása közt. ellenmondás lehetetlen.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me