Lakodalom.

Full text search

Lakodalom.
A lakodalmi szokások sok különösségére minden vidéken akadunk. A varannai tót kiválóan szereti a czeremóniát. A házasságot rendesen a szülők határozzák el, s ha a legény ideje elérkezik, a szülők két férfi-rokont küldenek a kiszemelt leányos házba. A megkérés egyszerű szóval történik s a felelet: pálinkakínálás. Ha a kérőket nem kínálják a leányos házban pálinkával, ez kosarat jelent, a melylyel szégyenkezve siet vissza a két kérő. Igenlő válasz esetén, bizonyos idő elteltével, visszatérnek a kérők, de immár a vőlegénynyel. Dús lakoma várja már őket, de asztalhoz űlés előtt még egy s más szertartáson kell túlesniök. Mielőtt a két kérő a szülékkel tanácskozik, a vőlegényt a menyasszony kivezeti a pitvarba, hogy négyszemközt megvitassák jövendő életüket. Ha megegyeztek, a vőlegény visszatér a szobába, a leány pedig a kamrából előkeresi a jegykendőt (fejre való czifra kendő) s nesztelenül a jegyese után besompolyog a szobába. Óvatosan jön, mert meglepetést hoz, a beleegyezése tulajdonképeni zálogát: a jegykendőt. Ezt a szoba közepébe dobja, a földre s vőlegény uramnak kell érte lehajolnia. De tisztelettel ám s nem is puszta kézzel, hanem saját zsebkendőjébe csavart ujjakkal. S abba göngyölgetve kell a jegykendőt haza is vinnie. Ez a kézfogó. Másnap a vőlegény megbízásából 4–6 asszony jelenik meg a menyasszonyos háznál s kikérik az igazi nagy jegykendőt, a mely már drága selyemből készült és hímzéssel is teli. Ekkor állapítják meg a napot is, a mikor a leány szülei ellátogatnak a vőlegény szüleihez háztűznézni. Ezt hamarosan visszaadja aztán a vőlegényes ház. Mindkét látogatás fénypontja természetesen az áldomás és pálinkázás.
A lakodalomra hivatalos személyek: a két násznagy, egy zászlótartó, két nászasszony, mintegy tuczatnyi vőfély, ugyanannyi nyoszolyóleány, végül pedig a csopnár, a ki az italt kezeli. A lakodalmat megelőző szombat estén a vőlegény, vőfélyek és nyoszolyóleányok kíséretében, megjelenik a 165menyasszonyos háznál. Mindegyik nyoszolyóleány egy-egy kendőt ad a menyasszonynak s ott marad a házban másnap reggelig: segíteni a kelengyevarrásban. Vasárnap reggel a mátkapár gyónni megy. A menyasszonyt az összes nyoszolyóleányok kísérik a paphoz, mindegyik nyoszolyóleány fején virágos koszorú. A gyónás után a menyasszony fejére is ráteszik a koszorút.
A lakodalom vasárnap délután kezdődik a vőlegény házában. A sok és hosszadalmas szertartásnak első pontja a vőfélyek ünnepélyes bevonulása; a zene megszólal, mire a vőfélyek eljárják a vőfélytánczot (csárdás). A táncz után elindul a vőfélycsoport a násznagy, a zászlótartó s a többi hivatalos férfiak összetoborzására. A mikor valamennyien együtt vannak, zeneszóval elmennek a két nyoszolyóasszonyért. Az első nyoszolyóasszony lakásán már várja őket a második is, de várja a férfiakat dúsan megrakott asztal is, a melyet körülülnek. Mindegyik vőfély czifra piros törülközőt kap a lakodalom tartamára az első nyoszolyóasszonytól, vőfélyi díszül. A lakomával azonban ebben a házban gyorsan végeznek, mert az igazi még csak ezután következik. Fel is kerekednek, a násznagy vezetése mellett átvonulnak a vőlegényes házhoz, a hol a tulajdonképeni vacsora következik s eltart 10–11 óráig, a mikorra már öreg este lett s int az idő a násznép további kötelességére. A násznagy feláll s ékes dikczióval kikéri a vőlegényt. A vőlegényt persze kiadja az apja s reggel valamennyien szekerekre ülve, a menyasszonyos házhoz hajtatnak. Ott már várja őket a koszorús menyasszony, a nyoszolyóleányok körében, csakhogy zárt ajtók mögött. Hiába kopogtat a vőlegény, meg az egész kiséret, senki sem válaszol a menyasszonyos házból. A násznagynak kell latba vetnie minden tekintélyét s az ő kopogtatására csakugyan megszólal valaki a zárt ajtó mögött. Ez a valaki azonban kijelenti, hogy vámot kell fizetni a nyitásért. Ha csak erről van szó! erre szívesen rááll a násznagy, annál is inkább, mert a fizetség nem túlságos: 4 fillér fejenként minden nyoszolyólány után. Ezt a tréfás czeremóniát a nyoszolyóleányok tót éneke kíséri:
Eljöttek a kérők, – Kikérni koszorúnkat, – De ingyen nem adjuk, – Csak ha mindegyiknek – Egy aranyat adnak.
A vám lefizetése után szabad a bemenet s a násznagy bibliai idézetekkel fűszerezett mesével magyarázza jövetelük czélját. Erre a menyasszony kiosztja a násznagyok, a zászlótartó és a nyoszolyóasszonyok között az őket megillető fehér törülközőket, a vőfélyeket pedig földíszíti pokréjtkával (csinált virágból készült csokor.) Most már int a násznagy: kezdődik a készülődés a menyegzőre való indulásra. A nyoszolyólányok karénekkel szólítják fel a menyasszonyt:
Térdelj le, Hanyicska, mezítelen térdre,
Anyácskádtól bűneidért bocsánatot kérve.
A mátkapár letérdel a menyasszony szülei előtt s a násznagy ünnepélyes szóval, ismét a bibliából idézve ékes rigmusokat, kikéri a házasulandókat. Ennek megtörténte után fölkerekedik a násznép s előbb az anyakönyvvezetőhöz, onnan pedig a templomba vonul.
A templomi szertartás után az egész násznép a menyasszonyos házba tér vissza, a hol lakoma és táncz következik. Vacsora után az új pár elbúcsúzik, a menyasszonyi kelengyét szekérre rakják s átköltöznek a vőlegényes házba, a hol a ház asszonya (az anya, vagy valami nőrokon) fogadja őket. A szobába lépve, a két nyoszolyóasszony s az első vőfély háromszor a terített asztal körül vezetik a menyasszonyt, majd leültetik az őt megillető helyre s az ölébe kis gyermeket adnak. A menyasszony a gyermeket sajátkezűleg készített kalácscsal ajándékozza meg. Ezután valamennyien asztalhoz ülnek, megvacsoráznak, majd tánczra perdül az egész vendégsereg.
Mialatt az ünneplő-szobában muzsika szól s táncz járja, a hivatalos személyek fenn a padláson elkészítik a nászágyat, melynek alja széna s e fölé kerül a menyasszonyi kelengyéből való ágynemű. Ha ezzel elkészültek, a vőfély verses jelentéssel hívja fel a násznép figyelmét az ünnepélyes pillanat elérkeztére. Az új házaspárt letérdelteti a vőlegény szülei előtt s elbúcsúztatja őket. A búcsúzó elhangzása után a vőlegény fölsiet a padlásra. De lám, meglepetés várja ott: valamelyik furfangos vőfély megelőzte s tréfás nyujtózással 166kényelmeskedik a nászágyban. Föl sem akar onnan kelni, csak váltságdíjért. Persze ezreket kér, de végezetül megelégszik 40 fillérrel is. Ideje is volt az egyezséget megkötni, mert már hozzák a menyasszonyt a nyoszolyóleányok énekelve:
Megy a menyasszonyunk létrácskán felfele,
Törölgeti szemecskéjét selyem kendőjébe.
A fekhely előtt a vőlegény letérdelteti a párját s maga is mögéje térdelve, leveszi a menyasszony koszorúját, kifonja a varkocsát, halkan a fülébe énekelve:
Három búbánatot okozok én néked:
Aranyszőke szép hajadról leveszem az éket,
Nem lesz néked már koszorúd s lányok társasága,
Hanem leszel anyámasszony, gyermekek számára.
A leoldott koszorut csákányra tűzi s azzal lejön a lakodalmas szobába, a hol a násznagy előtt bibliai czikornyás versezettel jelentkezik. A vőfélyek erre körültánczolják a menyasszonyi koszorús csákányt, miközben a nászvendégek oszladozni kezdenek s a lakodalom mára véget ér.
Másnap, kedden reggel azonban folytatása van még a lakodalomnak. Elsőkül a vőfélyek tisztelegnek a fiatal párnál. Onnan szerte bomlik a vőfélycsoport, hogy összehívja ismét a násznépet, mert egyik hivatalos aktus még hátra van: a friss menyecske bekontyolása. (Fésűvel felkötik menyecskésen a haját s piros kendővel hátraszorítják.) Ekkor következik az igazi menyasszonytáncz, a mely addig tart, míg a nyoszolyóasszonyok pálinkával és kalácscsal sorra végigkínálják a vendégeket. A menyasszonytánczban utolsónak a férje marad, a ki azonban csak kettőt-hármat fordul a párjával, majd hirtelen kifut vele a pitvarba, a kémény alá, hogy a születendő gyermekek szép fekete szeműek legyenek.
A nap délutánján a menyasszony szülei és rokonai látogatnak el az új fészekbe búcsúmulatozásra (pridonczi = toldalék) s ott maradnak rövid vacsorára, a mivel aztán teljesen vége szakad a lakodalomnak. (Ez a leírás a Sókut vidékén dívó szokások egybevonása, de ehhez körülbelül hasonló valamennyi tót vidék szokása.) Egyes tájakon, mint például a gálszécsi járás legnagyobb részében, kevés a czeremónia s a lakodalom is rövidebb. De az előbb rajzolt szokásoknak a nyomát itt is megtaláljuk.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me