Közlekedésügy.

Full text search

504Közlekedésügy.
Az újabb kor közigazgatásának kátéjából czitált az a főigazság, hogy t. i. a vármegye, mint ilyen, mennél kevesebbet politizáljon, de annál többet adminisztráljon, természetesen, máig is inkább csak vallott, mint éppen követett alapigazság. Így történt azután, hogy Zemplén vármegyében fizetésre képtelen állapotba sülyedt a házi pénztár és 1868-ban, mint még 1869-ben támadt tartozásait, tisztviselői irányában még 1874-ben sem tudta megfizetni (Jk. a 284., 352. és 354. sz. a.). Vasutakat Zemplénnek! hangzott a közóhajtás, de a közútak széltében és hosszában honfoglaláskori, vagy mint ’Sennyey Pál mondotta, „ázsiai állapot”-ban sinlettek. Nyomorúságos volt a pénzügy- és az útügy igazgatása egyaránt. Amazt Kassáról és Ungvárról, emezt Nagymihályból és Újhelyből két igazgató és két mérnök igazgatta. Természetesen az egyik cselőre, a másik csára. A németek alatt (1856), a kiknek dícséretére legyen mondva, hogy Zemplén földén az első műutat, a 34 klm. hosszú kassa-jablonczait, már 1857-ben átadták a közforgalomnak, Dargótól Nagymihályon végig Ung vármegye irányában, még az ú. n. államépítészeti hivatalt is transzportálták Ungvárra. A két vármegyei mérnök (a Felvidéken Czibur Vilmos, az Alvidéken Koczog László) a kezelésökre hagyott 1790 klm.-nyi úthálózatot (melyből, igaz, hogy 824 klm. viczinális út volt) 1868-ban mindössze is csak 13 útbiztossal és 38 útkaparóval (Jk. 1872: 70. l. 108. sz.) tatarozták akkor, a mikor ma annak mintaszerű gondozásával vagy hét mérnök, 19 útbiztos, illetőleg útmester és 140 útkaparó bajlódik. Hat esztendő munkájába került gróf Andrássy Aladárnak, hogy fölmutathatta azt, a mire vállalkozott, hogy t. i. Zemplénben a megyerendezést befejezte. A provizoriumban ú. n. „tiszti szék”-nek szerepkörét most a „kis gyűlések” vették át (prototipusai voltak az 1870 XLII. t.-cz.-el szervezett, máig fennálló, ú. n. „állandó választmány”-nak), a mely évnegyedes kis-gyűléseken többnyire az első alispán elnökölt, jegyzőkönyveit és határozatait azonban a „nagygyűlés”-nek mutatta be. Az útügyeknek tervszerű intézésével, kavicsbányák vételével és megnyittatásával az „útépítési küldöttség” foglalkozott, melynek elnöke még 1874-ben is a hírével kivált Besze János volt. (Jk. 120. l. 71.). Mivel ennek a küldöttségnek még az ú. n. „hadászati utak” ügyeivel is kellett bibelődnie, nem csoda, hogy a szomszédos vármegyék irányában egyhamar nem tudtak eljutni a „végek”-ig, a mit pedig a tranzito-forgalommal kapcsolatban a kereskedelem érdeke követelt. Ennek a követelésnek eleget tenni az építendő vasutak voltak hivatva. Gróf Andrássy Aladár főispán nagy érdeme, hogy az országos kormány figyelmét e tekintetben ébren tartotta. Igy történt, hogy a gácsországi magyar vasút Lengyelmihályitól a határszélig (120 klm.), az északkeleti vasút Kassától, Újhelyen és Bélyen át Csapig, úgyszintén Újhelytől Szerencsig (156 klm. és a tiszavidéki vasút Szerencstől Tokajig (18 klm.) és így összesen 294 klm.-nyi vasút építése érdekében már az első kapavágások is megtörténtek az ő főispánkodása alatt és Zemplén közgazdasági életében áldásos hatásokat teremtettek.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me