Közútak forgalma.

Full text search

46Közútak forgalma.
A város területén átvonuló oly törvényhatósági közútakon, a melyeknek forgalma folytatását a vármegye területén levő törvényhatósági közútak alkotják, az 1894-ik év folyamán történt forgalom-észlelés szerint a napi középforgalom a következő volt:
Szatmár–Fehérgyarmati
uton
329
jármű és
727
vonó állat
Szatmár–darai
uton
82
jármű és
181
vonó állat
Szatmár–nagypeleskei
uton
66
jármű és
159
vonó állat
Szatmár–batizi
uton
251
jármű és
551
vonó állat
Szatmár–udvari
uton
86
jármű és
195
vonó állat
Szatmár–szamosdobi
uton
26
jármű és
67
vonó állat
Szatmár–zsadányi
uton
15
jármű és
38
vonó állat
Szatmár–pálfalvai
uton
184
jármű és
452
vonó állat
Szatmár–erdődi és hegyi
uton
297
jármű és
767
vonó állat
Közuti Szamoshidon át
uton
833
jármű és
1977
vonó állat
 
a mely adatok az egyes útvonalak fontosságát eléggé tanúsítják és az azóta épült és forgalomnak átadott helyi érdekű vasútak ellenére a forgalom nem hogy csökkent volna, hanem inkább még növekedett.
Szatmár-Németi sz. kir. város törvényhatósági közúti hálózatában, a kiépített közúti vonalakban kiépítetlen közbenső szakaszok és olyan kiépítetlen közúti végszakasz, mely a vármegyei törvényhatóságban folytatólagosan kiépítve volna, nincsenek; de van két olyan fontosabb közút, mely egészben még nincs kiépítve és pedig a szatmár–erdődi közútnak a végszakasza és a szatmár-hegy–szilágysági közútnak Szatmárhegytől a Csererdőn át, az oláhmeddesi határig terjedő része, a melyek közül ez utóbbi a városnak nagyobb érdeke, mert nemcsak a szatmárhegyi szőlőbirtokok nagy részéhez tenné könnyebbé a hozzáférhetést, hanem a városnak egyik erdőségén is átvezetne a Szilágyság felé.
A közúti alap bevételei a több, mint 30 km. hosszú kiépített közútak fentartási költségeit nem tudván kellően fedezni, de a közúti alap nagyobbmérvű megterhelése sem lévén lehetséges, mert a kellő fedezet is csak közpénztári állandó segélyadással érhető el, a város közönsége, hivatkozással arra is, hogy a szatmár–udvari (szinérváraljai) közútnak a határon átvonuló szakaszát 14,300 korona költséggel 1904–1905-ben tisztán közpénztári segéllyel kiépíttette, a fentebb jelzett két útszakasznak kiépítésére államsegélyt kért az 1904. évi XIV. t. cz. 7. §-ával megszavazott 43 millió korona hitelből. A kereskedelemügyi kormány 1907 márcz. 17-én a szatmár–erdődi-út végső szakaszát kiépíteni ígérte s késznek nyilatkozott az útépítést 1909-ben foganatosítani és a városnak rendelkezésére bocsátani.
A kereskedelemügyi m. kir. miniszter a közútak és vámokról szóló törvénynek új alapon leendő megalkotása iránt, 1906. évi decz. 24-én előmunkálatokat rendelt el. Ezzel kapcsolatban az ország közútjai építési és fentartási ügyeinek egységes programm alapján való rendezését és a már megkezdett munkálatok szerves kiegészítését is tervbe vette. A még kiépítetlen utakat mintegy 15 év alatt kiépíteni óhajtván, adatgyűjtések történtek az ország közúti hálózatának revíziója czéljából. Ezeket a tárgyalásokat a kiküldött közúti kerületi kir. felügyelővel 1907. évi márcz. 1-én tartották meg, mely alkalommal a törvényhatósági közútak jelenlegi úthálózatát három csoportra oszlották fel. Mint nagyobb forgalmúak szerepelnek a szatmár–fehérgyarmati, – szinérváraljai (udvari), – zsadányi, – erdődi, – szatmárhegy–szilágysági közútak, átkelési városi szakaszok és a vasúthoz vezető hozzájáró útak; mint kisebb forgalmúak a darai–mikolai és szatmárhegy–sóspusztai útak s végre kihagyandók lennének a nagypeleskei, amaczi, madarászi s szatmár–erdődi, alsóhomoródi, részteleki és hiripi-útak.
Az előzetes úthálózati kimutatás szerint a város területén állami kezelésben lenne 17.174 km. állami közút, a melynek egyes részei volnának a már állami kezelésbe átment transzverzális útszakaszok, továbbá a szintén átvenni tervezett nagysomkút–szatmár–tiszaújlaki útvonal és ennek a városi belterületen áthaladó része, mint a várostól fentartott vámos útszakasz.
A tárgyalás alkalmával a város közönségének kiküldöttei az útfelügyelőtől készített úthálózati kimutatást és tervezetet elfogadták; de mert a várost körülövező nagyon sok község kiépített közúttal a várossal nincs összekötve, nemcsak a város, hanem a szomszédos községek érdekében is kívánatosnak tartották, 47hogy mindazon útakat, melyek az úthálózatból kihagyattak, az úthálózatba felvegyék. A város közönsége – habár ez idő szerint a város belterületén több mint 35 km. hosszú vámos útat tart fenn, – a közúti alapját éveken át a közköltőből jelentékeny összegekkel segélyezte. Csak így jutott abba a helyzetbe, hogy útjait fejleszthesse. Mivel azonban nagyobb erőforrások fölött nem rendelkezik, hiszi, hogy a város a törvényhozástól útépítési czélokra megszavazandó összegből megfelelő segélyt fog kapni, hogy összes közútait kiépíthesse. És az államsegélyhez annyival is inkább igényt tart, mert közútjainak legnagyobb részét s átvenni tervezett közútait, állami segítség nélkül, önerejéből, sőt közúti alapját hosszú időn át terhelő kölcsönből építette ki.
* * *
Az eddigi fejezetek forrásai: „Szatmár-Németi sz. kir. város s történetei.” Sarkadi Nagy Mihály kézirati műve. – A „Conventionalis” és „Titulare” szintén kéziratban maradt kötet. – „Protocollum politicum.” Hatósági jegyzőkönyv 1608-tól 1791-ig. – „Protocollum magistratuael”. Tanácsi jegyzőkönyv ugyanazon időről. – Szatmár-Németi sz. kir. város törvényhatóságának szervezeti szabályrendelete 1889. – „Egy szatmári civis emlékiratai.” 1790–1820. Jeney György volt polgármester memoárjai. – Községi háztartási eredmények és törzsvagyonkimutatás 1858/59. Irta: Baudis számvevő. – Szatmár-Németi sz. kir. város háztartásának egyetemes zárszámadása. 1880–1904. – Irta: Novák Lajos főszámvevő. – Szatmár-Németi sz. kir. város 1906. évi zárószámadása. Novák Lajos. – Szatmár-Németi sz. kir. város 1908. évi költségelőirányzata. Novák Lajos. – A Magy. korona országainak 1900. évi népszámlálása. I. rész. 1. kötet. – Magyar statisztikai évkönyv. XIV. kötet. – A felső kereskedelmi iskola 1906/07. évi értesítője. Dunay Sándor. – A helybeli pénzintézetek 1907. évi zárószámadásai és alapszabályai. – 12 darab eredeti czéhlevél. – A Szatmár-Németi sz. kir. város levéltárában őrzött hivatalos iratok.

A Deák-tér nyugati része.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me