A honfoglalás.

Full text search

A honfoglalás.
Bekövetkezett azonban a honfoglalás és Árpád fejedelem vitéz harczosainak sem Szvatopluk, sem Zobor, sem a többi szláv fejedelem elentállani nem bírt. 86A Zoárd, Kadosa és Huba vezetése alatt előnyomuló magyarokat hódító útjukban a szlávok sem voltak képesek feltartóztatni, s a nyitrai nagy ütközet és Zobornak felakasztatása után a szláv hatalom megszünt. A várakat, köztük Vana várát is elfoglalták a magyarok. Béla király névtelen jegyzője krónikájának XXXVII. részében igy emlékezik meg erről:
»És mivel hogy az Isten kegyelme jár vala előttök, nem tsak önnön magokat meghódoltatták, hanem még mind Váraikat is el-foglalták, a melyeknek nevök mind e mostanig ezek: Sempthe, Galgotz, Trentsén, Bolondos, Bana«, stb. (Lethenyei János fordítása 1790-ből.) – Anonymus »Bana« alatt valőszinüleg a régi kvád Vanát érthette, mert a Komárom vármegyében a honfoglalás korában fennállot Bana vára, kisebb jelentőségü lehetett.
A selmeczi városi levéltárban van egy feljegyzés, a mely szerint IV. László 1275-ben a Bana vársában létező szent Miklós kápolnát (ott, a hol most a nagy boldogasszonyról elnevezett plébániai templom áll) más javadalmakkal együtt a prédikátori dominikánus rendnek adományozza és Renaldus (Reinhold) itteni plébánost és szent-tamáshegyi prépostot megbízza, hogy a rendet e javadalomba s egyházi működésébe bevezesse. az eredeti okmányról szóló, régi német feljegyzések: »Eine Capell in Schembnitz die zuvor bana geheisst in der Kirchen S-.Niklas den Prediger Munch übergeben, davon ist nicht andrs als der alte sygl zusehen.« Tehát még 1275-ben is Bana (Bánya) név alatt ismerték e várat, illetve a körülötte elterülő várost.
Azok az erőltetett leszármaztatások, melyek Sebnitz nevét a tót sebenits-ből (önmagának semmit) származtatják, t. i., hogy a bányász másnak hasznára dolgozott, s önmagának semmit sem gyűjtött, vagy, hogy egy Sebnitz vagy ehhez hasonló nevű pásztortól származik, ki arany- és ezüstporral ragyogó két gyík segedelmével találta meg az első arany- és ezüstbányát s így alapítója lett e városnak, – kigondolt mesék. A város czímerében előforduló gyíkok voltaképpen nem is gyíkokat, hanem sárkányokat (Lindwurm) akarnak ábrázolni, a melyek a bányászcsákánynyal és kalapácscsal jelzett gazdag bányászatot, a föld mélyében elrejtett nagy kincset és a körülbástyázott vár (Burg) körüllakó polgárokat (Burger) vannak hivatva jelképileg megvédelmezni. Az pedig, hogy Schebnicz és ennek nyomán Selmecz a tót Styavniczából származnék, (Bél M. szerint), ez pedig styávából, sóskából vette volna eredetét, nagyon valószínűtlen.
Egy régi hagyomány nyomán megírt német kézirat szerint, a régi Selmeczbányát a 745. évben Kr. u. a morvák építették.
Cyrill és Method szláv apostolok a lakosokat csakhamar áttérítették a keresztény vallásra, úgy, hogy már a X. században keresztény templomot építettek az Óvárosban, bizonyára az elsőt, mely a messze vidéken lakóknak is imaházul szolgált. Az Árpád-házi fejedelmek korában a vendek folytatták föld- és bányaművelésüket. Gazdag bányáik voltak, melyek közül többet a később letelepedett németek Wend-Schacht, Wendisch-Leiten, stb. néven vettek művelésbe s most rossz fordításban (Wind és nem Vend után) Szélaknának nevezték el.
Szinte elképzelhetetlen, hogy az első magyar fejedelmek e bányák gazdagságáról tudomással nem bírtak volna, folytonos hadakozásokkal lévén azonban elfoglalva, a bányászat mívelésével nem sokat törődtek. Csak Géza fejedelem fordított erre is nagyobb gondot és ő telepített ide cseh bányászokat. De Hunt és Pázmán lovagokkal, különösen ezeknek nagy kíséretével, már németek is kerültek e vidékre és nagyon valószinű, hogy itt állandóan le is telepedtek. Igy hát már szent István király uralkodásának kezdetén, a még mindig a hegyen álló várostelepen vendek, csehek és németek laktak vegyesen. De lakhattak már akkor bányászattal foglalkozók a szétszórtan fekvő bányák körül is.
Ott azonban, a hol most lent a völgyben a belváros terül el, tehát a vöröskutiutcza, Szentháromság-tér, Kossuth-tér, Deák-utcza, Erzsébet-utcza és szentantali úton keresztül egy patak folyt végig, a melyet a későbben letelepült németek »Der elende Bach«-nak, nyomorult pataknak neveztek. Ez a patak, persze szabályozva, még most is keresztülfolyik a városon. »Selmecz vizé«-nek neveztetik és az Ipolyba ömlése előtt tekintélyes folyóvá növekszik.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me