Utak a középkorban.

Full text search

Utak a középkorban.
Az egész középkoron át nem volt egyetlen kocsival járható út, mely a Karszt és a Dinári-Alpok hegyrengetegén keresztül kapcsolatba hozta volna a Fiumétól Cattaroig terjedő tengerpartot a Duna medenczéjével. Ez az állapot az újkorban is fenmaradt még egészen a múlt századig. Mind ez időn keresztűl lovakból és öszvérekből álló teherhordó karavánok szolgáltak közvetítőkül a szárazföldi és tengeri kereskedés között. Keskeny hegyi ösvények voltak azok a vékony erecskék, melyek úgy a hogy fenntartották az árúkeringést Zágrábtól Modruson és a Vratnik-hágón át Zeng felé, az Unna völgyéből a Zermagna és Kerka völgyébe Zára és Sebenico felé, a Verbász völgyéből a Klisszai-hágon át Spalato és Trau felé, a Boszna és Narenta völgyén át Ragusába.
Legtovább maradt fenn a kezdetleges állapot Dalmácziában, ahol századunk elejéig egyetlen valódi országút sem épűlt. A magyar-horvát tengerparton ez ősállapot valamivel hamarább ért véget. Dalmáczia elveszte után végleg ide terelődött Magyarország tengeri kereskedése. A XV. században különösen felvirágzott a zengi kikötő, melynek urai, a Frangepánok, gondosan ápolták a tengeri kereskedelmet; jelentékeny privilégiumokat biztosítottak az ott megtelepült velenczei gyarmatnak, s a velenczei köztársasággal a zengi kikötő érdekében formális kereskedelmi szerződéseket kötöttek. De 1840 után a törökök sűrüen ismétlődő becsapásai és pusztításai jelentékenyen megakasztották a Zengből Modrus és Zágráb felé irányuló árúforgalmat.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me