Tervezett közutak.

Full text search

Tervezett közutak.
A Károly-út hiányossága annyival is inkább érezhetővé vált, mert 1779 óta Fiume Magyarországhoz volt kapcsolva, s a város magyar kormányzói – gróf Mailáth József, gróf Almássy Pál, gróf Szapáry Péter és különösen Pászthory Sándor – szivükön viselték e kikötő kereskedelmi felvirágzását. A József-féle reformok hatása alatt a franczia nemzetgazdasági tanok is mind jobban kezdtek Magyarországon terjedni és sok gondolkozó főben érdeklődést keltettek különösen a tengeri kivitel kérdései iránt. Az 1790/91. országgyülés a közútakra is kiterjesztette figyelmét s e kérdés tanulmányozására 295és megfelelő javaslatok tételére országos küldöttséget nevezett ki. Ez általános érdeklődésről tesz tanúságot gróf Batthyányi Vincze említett utazása, ki a partvidéket első sorban éppen nemzetgazdasági szempontból tanulmányozta s tanulmánya eredményéről a közönségnek is beszámolt. Még inkább a tenger felé terelték a közfigyelmet az 1792 óta folyó franczia háborúk, melyek a tengeri exportnak igen nagy lendületet adtak. Már 1793-ban a háboru miatt Olaszországot és Spanyolországot teljesen Ausztriából és Magyarországból látták el gabonával. Kivált a második koaliczió háborúja alkalmával csak úgy özönlött a magyar gabona Fiume felé, mert az Olaszországban táborozó osztrák seregeket a tenger felől kellett élelmezni. Erre vette útját nagy részben az a jelentékeny gabonamennyiség, melyet az 1796-iki magyar országgyülés hadi segélyképen megszavazott. 1797. január és február hóban Fiume, Buccari és Portoré kikötőkből Velenczébe s Genuába s innen tovább a harcztérre vitetett mintegy 23,000 mérő buza és 21,000 mérő zab. (Fiumei korm. aktái az orsz. ltárban 1797; 59–61., 231., 258., 379., 449., 506. sz.) Kitünt tehát, hogy a Carolina elégtelen ily nagy mértékű forgalom lebonyolítására.

A Lujza-út a Tersatio alatt.
(Gelletich Miklós tulajdonában levő metszet után.)
Már 1790 előtt felmerült volt az az eszme, hogy a Kulpát Károlyvárostól fölfelé egészen Kulpa-Bródig hajózhatóvá tegyék s ezzel a tengerpartot 50–60 kilóméterre megközelítsék. E tervet magáévá tette ugyanaz, a magyar társadalom előkelőségeiből alakult társaság, mely a Ferencz-csatornát megásatta. A társaság magyar mérnökök – a Kiss-testvérek – által meg is kezdette a szabályozási munkálatokat, s egyidejűleg Bród felől kocsi-útat is építtetett a tengerpart felé egész Delniczén túlig, mely Fuzsine táján a Károly-útba torkolt volna. Midőn azonban már mintegy félmilliót beleköltöttek e munkálatokba, mindjobban meggyőződték arról, hogy e merész terv csaknem legyőzhetetlen nehézségekre talál a Kulpa medrének kedvezőtlen alakulásában. E miatt értekezletet hívtak össze, melyre mint kiváló szakértőt és helyismerőt meghívták báró Vukassovich Fülöp altábornagyot, azelőtt 296a zengi határvidék építési igazgatóját s a gyönyörű vratniki hágóút megépítőjét. E kiváló szakember kifejtette abbeli nézetét, hogy a Kulpa-csatorna – ha óriási áldozatok árán létre is volna hozható – magában amúgy sem felelne meg a rendes és biztos közlekedés czéljának, mert télen a fagy miatt, másszor a szárazság vagy más elemi csapások miatt nem volna hajózható, s így minden esetben párhúzamos kocsi-úttal volna kiegészítendő. Amiért is azt ajánlotta a társaságnak, hogy a szabályozási tervet elejtve, inkább a Károly-útnál kényelmesebben járható országút építésével igyekezzék a kitüzött czélt elérni.
A társaság elfogadta ez érveket, s az új műút megépítésével magát Vukassovichot bizta meg. Az altábornagy 1803-ban hozzá is fogott a munkához, s az új útat hat év alatt már csaknem teljesen befejezte, midőn az 1809-iki wagrami csatában halálos sebet kapott, melybe bele is halt.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me