Ruházat.

Full text search

Ruházat.
Ruházat tekintetében a biharvármegyei magyaroknál a szokásos alföldi viselet dívik. A férfiak ünneplője leginkább sötét-kék, vagy fekete szövetből készül, fekete zsinórral, vagy a nélkül, ritkább a sötét-barna szín. A női ruhák színe nagyon változó; a leányok rendszerint világos, az asszonyok sötétebb, és idősebb korukban egész sötét ruhát viselnek. Néhol egyszínűek, néhol virágosak. Módosabbaknál a selyem is járja. Különös sajátsága ruházatuknak nincs olyan, a mely a szokásos alföldi viselettől lényeges eltérést mutatna és inkább a ruhadarabok elnevezése érdekes. Felső ruha rendszerint a bunda, vagy szűr és a guba. Itt már inkább találunk eltéréseket és pedig díszítés tekintetében, de ez sem jellemző egyes vidékekre nézve, mert ezeket is a legnagyobb változatosságban alkalmazzák, a szerint, a mely vidékhez közelebb esnek, úgy, hogy bízvást mondhatni, hogy az itteni magyar népviselet egyszerűen csak átszűrődése a szomszédos Szabolcs, Hajdu, Békés és Arad vármegyék területén otthonos ruházkodásnak.
A kabátot a derecskei, asszonyvásári, monostor-pályi, berek-böszörményi, érsemjéni, tóti, konyári, kis-kereki, b.-tordai, b.-szent-mártoni, szent-jánosi és siteri ember ujjasnak nevezi; a csatári, b.-félegyházi, esztári és szalárdi: lékrinek, a bojti pedig líkri-nek. Élesden, Albison, Pap-Tamásin, Bályokon, Székelyhídon és Szalontán a magyarok rokk-nak nevezik a kabátot, sőt ez utóbbi helyen gérokknak is. Baj és Szent-János községekben meg éppen az oláh daku, vagy az oláhos dóka járja. Geszten felőtő a kabát, Érmihályfalván pedig egyszerűen felső a neve. A kabát alatt több helyen ujjas pamut-mellényeket viselnek, a melyeket bekötőknek neveznek, így B.-Félegyházán, Tótin és Érmihályfalván. A mellényt a legtöbb helyen lábri-nak nevezik, így különösen Csatár, Élesd, Henczida, Asszonyvásár, B.-Böszörmény, Érsemjén, Tóti, Esztár, B.-Szent-Márton, Szent-János, Szalárd, Siter, Örvénd, Nagy-Kereki és Nagy-Szalonta községekben, az utóbbi helyen unterczukknak is, egyébként lajbi a leggyakoribb elnevezés, de Derecskén és B.-Udvarin a puszli, Konyáron pedig a derékravaló járja. A nadrág elnevezést nem változtatják meg és nem torzítják el. Csak Komádiban találunk két furcsa elnevezést, 219a mennyiben itt a szűk nadrágot rajthúzli-nak, a bő vászonnadrágot pedig trikó-nak nevezik. A felső ruha, a bekecsen kívül, a suba, guba, szűr és bunda. Leggyakoribb a szűr, a mely Csatáron, Henczidán, Asszonyvásáron, Bajon, Pap-Tamásin, Bojton, Vajdán, Kis-Kerekin, Bályokon legtöbbnyire síma fekete, Csatáron a guba is fekete, Asszonyvásáron fekete guba, Bajon fekete báránybőr-suba, B.-Böszörményben báránybőr-bekecs, Pap-Tamásin a guba is fekete, sima, Bojton fekete guba is van, éppen úgy Érsemjénben, Vajdán, Kis-Kerekin, Bályokon és Örvénden. Kivarrott, illetve díszített felső ruhákat a következő községekben viselnek: Élesden fekete szűrt, fekete kivarrással, Geszten ugyanazt, de itt és Szalontán fehér szűrt is, fekete, piros, kék vagy zöld kivarrással. Henczidán a fehér szűr feketével, a szürke kékkel, a barna világosabb barnával van díszítve; B.-Udvarin a szűr és bunda fehér vagy barna díszszel, Monostor-Pályin a fekete szűr fekete kivarrással, a fehér színessel; B.-Félegyházán, Komádin, Érmihályfalván és Nagy-Kerekin ugyancsak a fekete kivarrás dívik, míg B.-Szent-Mártonban a fehér szűr barna szegélylyel, Hosszúpályin a fehér szűr világos kivarrással és végül Sitéren a fekete szűr zöld vagy barna tulipán-kivarrással szokásos. A bekecs majdnem mindenütt otthonos, azonban Pap-Tamásin, B.-Félegyházán, Szalárdon, N.-Szalontán és Sitéren köcze a neve. Konyáron az ujjas bundát csöves bundának, a felkötött aljút pedig fordított bundának nevezik.

Szalontai polgár.
Ismeretlen felvétel.
A nőknél a felső ing rendszerint ingváll, az alsó ing pedig ingalj vagy pendely. A felső szoknya majdnem mindenütt rokolya, csak Albison pongyolka, B.-Félegyházán rok, Bályokon egyszerűen ruha, Szent-Jánoson pedig kántus-nak is nevezik. Az alsó szoknyának a neve Albison lipityánka. A ruhaderék nevét majdnem mindenütt elferdítik. Leggyakoribb a lékri elnevezés, mint Derecskén, Henczidán, B.-Szt.-Mártonban, Székelyhídon, Szalárdon és Nagy-Kerekin. A derekat Érsemjénben pruszli-nak is, Bályokon uriasan blúz-nak, vagy egyszerűen derék-nak, némely helyen pedig a derekat és a föléje jövő kabátkát bujbeli-nek, vagy bujkó-nak is nevezik, így Derecskén, Pap-Tamásin, Bojton, Komádin, Ér-Mihályfalván, Székelyhídon, Szent-Jánoson, Albison és Monostor-Pályin. A hol az ujjak nélküli mellénykét viselik, ott Élesden vizitli, Pap-Tamásin és Komádin vizikli, Vajdán és Hosszúpályin vizitke és Szalárdon lábri a neve. A geszti asszonyok és leányok a fejkendőt fejrevalónak, a nyakkendőt nyakbavalónak nevezik.
Lábbeli gyanánt a síma szárú csizma általános, csak itt-ott járnak a férfiak ránczos szárú, u. n. rogyós csizmában, mint pl. Henczidán, B.-Böszörményben, Pap-Tamásin, Érsemjénben, Nagy-Kerekin és másutt. Különösen a 220legények, a kik sok helyütt pengő sarkantyút is viselnek. A nők felső ködmönére két helyen érdekes elnevezést találunk. Így Szt.-Jánoson lögrád=lökdrád, Nagy-Kerekin tülledálló, Nagy-Szalontán, a szerint, a mint a ruha szűkebb, vagy bővebb, testhezálló, vagy tülálló, a téli kabát pedig kaczamajka.
Az oláhok ruházata sem igen jellemző és csak a felhasznált anyagban, a ruha szabásában és alakjában hasonlít a tipikus és jobbmódu oláh vidékek díszesebb és jellemzőbb viseletéhez. Ruháik nagyrészt szürke vagy fehér daróczból és halinából készülnek, rendesen piros vagy fekete posztó-szegélylyel és itt-ott némi színes posztófelvarrással. Csak asszonyaiknál és leányaiknál látunk az ingvállakon és a fehérneműn néhol elég csinos és gazdag hímzést is. Módosabb falvakban találunk a férfiaknál gazdagabban kivarrott szűrt és itt-ott czifra báránybőr-bundát is, mint pl. Tulkán. A férjes nők és leányok a czifrán kivarrott bőrmellényeket is nagyon kedvelik, de ilyent is csak a tehetősebb házaknál találunk. A női ruhák szineit sem lehet meghatározni, a mennyiben erre nézve semmiféle szabályt megállapítani nem tudtunk. Mindenütt változatos és hol czifra, hol pedig egyszerű. A hol egyáltalán díszesebben járnak, ott a ruhaszövetek is élénkebbek és díszesebbek; lábbelijük majdnem kizárólag a bocskor és csak oly helyeken a csizma is, a hol magyarok között laknak, a mint hogy ily helyeken viszont a szegényebb sorsu magyarok a bocskorra fanyalodnak, melynek készítését és kötését az oláhoktól eltanulják. A férfi szűrt különben szumán-nak, a női kivarrott bőrmellényt kozsok-nak nevezik. Kivarrott felső ruhát, szumánt találunk Vámos-Lázon, Sólyomban, a hol zöld a dísz; Poklusán a darócz szűrt veres és kék tulipánokkal varrják ki; Marcziházán és Méhkeréken szintén czifra a kivarrás; Barakonyban rendes, kaczagányos juhászbundát is viselnek; Atyáson a szűr és bekecs czifra. Csizmát viselnek általában Szakadát, Szoldobágy, Almaszeg Gyires, Rojt, Rontó, Nyárszeg, Marcziháza, Méhkerék, Kis-Ürögd, Kis-Koh, Gyapjú, Fekete-Bátor, Cséffa, Csohaj, Baresd, Barakony, Atyás, Sástelek, Hagymádfalva, Hájó, Ér-Kenéz, Csehi, Less, Szakál és Csujafalva községekben, sok helyütt éppen ránczosat. Az itt felsorolt községek nagyobb részében az oláh nők és leányok czipőt is hordanak.
A nők fehérneműiket fehér, vörös, vörös-kék, fekete és vörös-fekete-sárga fonállal szokták kihímezni és pedig leginkább az ingváll dudorát és az ujjak kézelőit. E divat általában Szakadát, Bukorvány, Koroj, Almaszeg, Brátka, Közepes, Vámos-Láz, Petegd, Oláh-Szent-Miklós, Gyapju, Fekete-Bátor, Sástelek, Kardó, Csujafalva, Tőtös, Szakál, Széplak és Vaskoh községekben. Különösen Alsó-Lugason dívik erősen az oláh varrottas készítés, a mit az ottani leányok és asszonyok közül sokan háziiparszerűleg űznek, úgyszintén Feketetó vidékén, a hol különösen az ágyneműk kihímzése divatozik.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me