Az 52. Fighter Group 1944. július 2-i tevékenysége

Full text search

270Az 52. Fighter Group 1944. július 2-i tevékenysége
1944. július 2-án az 52. FG feladata a csepeli Shell olajfinomítót és a közelében lévő vasútvonalat, vasútállomást támadó 304. bombázówing négy Liberator-kötelékének közvetlen biztosítása volt.
Az 52. FG-t ezen a bevetésen Houston őrnagy vezette.
07 óra 40 perckor 54 db Mustang indult bevetésre a dél-olaszországi Madna repülőtérről. Röviddel a felszállás után két vadászrepülőgép műszaki hiba miatt, egy pedig mint felesleges tartalék visszafordult és támaszpontján leszállt. Így 51 db Mustang indult bevetésre, és csatlakozott a 304. bombázówinghez a kijelölt légtérben. A Liberator-kötelék nagy távközöket tartva repült, ezzel a bombázówing oltalmazásában szinte megoldhatatlan feladat elé állította Houston őrnagy 51 db vadászgépét. Az őrnagy a három századát a hosszan elnyúlt bombázókötelék mentén úgy helyezte el, hogy a századokat rajoszlopba rendelte. Ezzel a harcrenddel – csupán rajerővel ugyan – de biztosította a bombázók hézagmentes védelmét.
A Mustangok Cegléd és a Gyömrő közötti légtérben leváltak a bombázókról, s a Csepel-sziget déli részén át igyekeztek Érd–Tárnok légterébe, hogy bevárják a célpont fölül kirepülő bombázókat, és újra átvegyék közvetlen oltalmazásukat. Félúton voltak amikor egy bombázókötelék vadásztámadás miatt segítséget kért. Houston őrnagy kötelékéből többen visszafordultak, abban a hitben, hogy leválásuk után a gondjaikra bízott egyik bombázókötelék került veszélybe. A segítséget az 55. bombázówingből kérték, közben más kísérővadászok távozásra kényszerítették a támadókat. Az 52. FG Mustangjai visszafordultak, és igyekeztek a védelem nélkül hagyott 304. winghez, de elkéstek. A célpont fölül kirepülő bombázók utolsó kötelékét – a 456. Bomber Groupot – meglepetésszerű, merész vadásztámadás érte. Az első támadásnál – Budapest és a Velencei-tó között – hat Liberatort lőttek ki a kötelékből. Ezt a tragikus eseményt a keleti irányból teljes sebességgel közeledő Mustangok mintegy öt kilométerről nézhették végig. Úgy látták, hogy az első támadást 15 db Messerschmitt Me–109-es hajtotta végre (18 db magyar Me–109 volt – R. L.), mögöttük öt Fw–190 és egy Me–109-es kötelék közelített. Az elsőnek támadó Me–109-eseknek a támadás megismétlésére a Mustangok beavatkozása miatt nem volt lehetősége, sűrűn váltott fordulókkal igyekeztek földközelbe, hogy elkerüljék a felesleges vadászharcot. A Fw–190-esek a tűz megnyitás előtt kiváltak a támadásból, az egyik Fw szárnyai alatt levegő-levegő rakéták voltak, ezeket a légi harc előtt leoldotta. Újabb amerikai és német vadászgépek érkeztek a légtérbe, visszatért néhány magyar vadászgép is, kisebb magasságban egy magányos Me–110-es igyekezet nyugati irányba. A budapesti célpontok fölül kirepülő bombázók is ezen a légtéren haladtak keresztül. A B–17-esek – a bevetés tervének megfelelően – Budapestet északról megkerülve, Esztergom érintésével Almásfüzitő, majd Győr irányába repültek.
Kegyetlen és elkeseredett légi harc alakult ki a fővárostól nyugatra, délnyugatra, a Velencei-tó és a Duna közötti légterekben. A légi harcban részt vett az amerikai 8. légi hadsereg (néhány napig Dél-Olaszországban állomásozó, inváziós jelzésű – „zebracsíkos”) Mustang-köteléke is. A harc hevességét ejtőernyők tucatjai jelezték: égő, ronccsá lőtt gépeikből ejtőernyővel menekülő magyar, német és amerikai repülők.
10 óra 30 perc és 10 óra 45 perc között három nemzet vadász-, romboló és bombázó repülőgépei zuhantak a földre Budapesttől alig 30–40 kilométerre. Ugyancsak repülőgépek csapódtak be Magyarország déli határainál, Jugoszlávia területén és az Adriai-tengerbe is.
Lawler hadnagy a bombázókról leváló, és a földközelbe igyekvő Me–109-eseket vette üldözőbe, nehézgéppuska-sorozatai futottak végig a Messerschmitt törzsén, zuhanásba ment át, vastag sugárban ömlött belőle a hűtőfolyadék. A hadnagy egy másik Me–109-esre fordult, néhány rövid sorozattal felgyújtotta, s az füstöt húzva maga után zuhant a mélybe…
Bryan hadnagy – miután a második Me–109-est lelőtte – nem vette észre a mögéje „beült” ellenséges vadászgépet. Gépébe 30 milliméteres gépágyúlövedék csapódott, megrongálta a rádiót, az oxigénberendezést, de megsérült a Mustang hűtőfolyadék-csővezetéke is. Élesen kifordult támadója elől, földközelbe ereszkedett, és déli irányba fordult „sánta” Mustangjával. Ekkor vette észre, hogy jobbról és balról egy-egy bajtársa kíséri. Kilőtték mögüle üldözőjét, látták, hogy az ő gépe megsérült, ezért oltalmukba vették. A hűtőfolyadék vékony sugárban úszott a vadászgép után az Adriai-tengerig, ott a motor leállt. A hadnagy ejtőernyővel menekült a Vis-sziget közelében tengerbe zuhanó gépéből. Két kísérője riasztotta a tengeri kutató-mentő 271szolgálat hajóját. Az egyik Mustang a gumicsónak felett körözött, míg a másik rárepülésekkel mutatta az irányt a mentőhajónak. Rövidesen két Spitfire vette át a mentés irányítását, és Bryan hadnagy sértetlenül tért vissza alakulatához.
12 óra 30 perckor az 52. FG 50 db P–51 Mustang vadászrepülőgépe visszatért támaszpontjára.
Veszteségük egy vadászgép volt – Bryan hadnagy Mustangja.
Az 52. FG 1944. július 2-i bevetésében részt vett vadászrepülőinek jelentett légi győzelmei:
 
Megsemmisített
Megrongált
Lawler hdgy.
2 db Me–109
1 db Me–109
Bryan hdgy.
2 db Me–109
Lampe hdgy. és Riddle hdgy. közösen
1 db Me–109
Zelinski hdgy.
1 db Me–109
Cornis hdgy.
1 db Me–109
Watson őrgy.
1 db Fw–190
Covan hdgy.
1 db Fw–190
D. Franklin hdgy.
1 db Fw–190
McCharthy
1 db Fw–190
 

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me