FARKAS GERGELY

Full text search

FARKAS GERGELY
FARKAS GERGELY (Jobbik): Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Napjainkban a földrajz már nem pusztán a földrajzi névanyag és a legalapvetőbb természeti, gazdasági és társadalmi ok-okozati összefüggések közvetítője, hanem a globális és lokális környezeti problémák, valamint azok lehetséges megoldásait bemutató közismereti tantárgy. Április 18-án Palkovics László, az oktatásért felelős államtitkár úgy fogalmazott, hogy a fiatalokat a fenntartható fejlődésre és a környezettudatos életmódra kellene nevelni, s erre egyetlen tantárgyon belül van csak lehetőség, ez pedig a földrajz.
Ennek ellenére az utóbbi évtizedekben drámaian romlott e tantárgy helyzete a közoktatásban, földrajzból ma már nem lehet előrehozott érettségi vizsgát tenni. Komoly presztízsveszteség a tantárgy számára az is, hogy a földrajz érettségi eredménye nem számítható be a gazdaságtudományi karok felvételijénél, holott alapvető társadalmi, gazdasági és pénzügyi ismereteket tanulnak a középiskolások a 10. osztályban. A legutóbbi tervek szerint a földrajzot gyakorlatilag megszüntetnék a szakgimnáziumokká váló szakközépiskolákban, és a kormány tervezete szerint a tantárgy szinte teljesen eltűnne a szakközépiskolai kerettantervekből. Ha ez a terv megvalósul, akkor szó szerint eltűnik a földrajz a mintegy 900 középiskola körülbelül 95 százalékából. Az eddig valamennyi szakközépiskolában kötelező földrajzóraszámok híján földrajzszakos tanárok százai kerülhetnek az utcára.
Tisztában vagyunk azzal, hogy ez még csak egy tervezet, de nagyon komoly indulatokat váltott ki a magyar társadalomból. Kérem, hogy az alábbi kérdések megválaszolásánál törekedjen a közvélemény megnyugtatására a hergelés helyett, tisztelt államtitkár úr.
Szeretném megkérdezni tehát államtitkár urat, mégis mi a ráció abban, hogy elveszik a jövő generációitól a földrajzi alapműveltséget. A szakközépiskolás diákoknak talán nem lesz szükségük arra az alapműveltségre, amely alapján megérthetik a körülöttük zajló természeti, társadalmi folyamatokat? Hogyan ismeri meg a környezeti problémák okait és következményeit egy diák? Mi alapján tesznek különbséget önök egy gimnáziumban és egy szakközépiskolában tanuló diák alapműveltsége között? Várom érdemi válaszát. (Taps a Jobbik soraiban.)

 

 

Noviny Arcanum
Noviny Arcanum

Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť

Arcanum logo

Arcanum Adatbázis Kiadó, popredný poskytovateľ obsahu v Maďarsku, začal svoju činnosť 1. januára 1989. Spoločnosť sa zaoberá hromadnou digitalizáciou kultúrneho obsahu, jeho triedením do databáz a publikovaním.

O nás Kontakt Tlačové správy

Languages







Noviny Arcanum

Noviny Arcanum
Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť