BANGÓNÉ BORBÉLY ILDIKÓ

Full text search

BANGÓNÉ BORBÉLY ILDIKÓ
BANGÓNÉ BORBÉLY ILDIKÓ (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Nem akarnám az időt húzni, csak néhány észrevétel még a gyermekvédelmi törvény módosításával kapcsolatban. Az iménti felszólalásomban egy jogi kérdésről beszéltem hosszabban, most néhány hétköznapi dolog, ha mondhatom így.
A nevelőszülői rendszer átalakításának többször nekifutottak az elmúlt években, végül tavaly az utolsó pillanatban fogadták el ezt a szabályozást, amely idén januárban lépett életbe. Az átalakítás irányával, miszerint lehetőleg minden gyermek inkább nevelőszülőhöz kerüljön, mint otthonba, hogy meg kell erősíteni a nevelőszülői hálózatot, a foglalkoztatási jogviszonyokat rendezni kell, csak egyetérteni lehet. Amikor arról beszélünk, hogy a gyerekek a legfontosabbak számunkra és a jövő számára, akkor el lehet mondani, hogy persze az irány jó, csak megfelelő törvényeket kell hozzárendelni. Most úgy tűnik, beismerték, hogy például tarthatatlan volt, hogy korlátozták a keresőfoglalkozást a nevelőszülők számára.
A másik ilyen abszurd ötlet volt, és ennek a hibáját is beismerték a mostani törvény szerint, az 500 órás képzési rendszer bevezetése, hiszen jelentősen lazítják ezt a szabályt. Az idén többször számolt be akár a média is arról, hogy micsoda problémákat vetett fel ennek az 500 órának a kötelezővé tétele, nem fért be mindenki a képzési programba, lényegében a hétvégéjüket vették el ezeknek a szülőknek, amikor a gyerekkel kellett volna foglalkozni, ráadásul sok esetben olyan szülőket köteleztek rá, akiknek úgymond már a kisujjában volt ez a szakma. És hozzá kell tenni, hogy ez 5 milliárd forintba került.
A nevelőszülői szabadságolás lesz, akit hátrányosan érint, mivel most az öt vagy annál több gyermeket nevelő nevelőszülőt minden naptári negyedévben legalább 2, legfeljebb 7 munkanap szabadság illeti meg. Az ötnél kevesebb gyermeket nevelő nevelőszülőknek a működtető és a nevelőszülő megállapodása alapján naptári negyedévenként legfeljebb 7 munkanap szabadság adható, figyelembe véve a nevelőszülőnél elhelyezett gyermekek számát, ellátási szükségletét és azt, hogy a nevelőszülő mióta lát el nevelőszülői tevékenységet.
Bevezetik a nevelőszülői pénzügyi rezsicsökkentést. A gyermekek ellátására fordítható juttatások bankszámlán történő fogadása, kezelése a nevelőszülő számára többletköltségekkel jár. Ez indokolja, hogy a háztartás rezsiköltségeire felhasználható külön ellátmányból a bankszámla költsége is fedezhető legyen.
Egy korábbi tervezetben még az szerepelt, hogy kiveszik azt a szabályt teljesen, amelyik tiltja, hogy a kollégiumban, diákotthonban lévő gyerek után kiegészítő díjazást kaphasson a nevelőszülő. Most már csak a diákotthonban lévő gyerekről szól a módosítás, tehát a kollégiumban elhelyezett gyermekek esetén továbbra sem kaphat díjat a szülő. Miért történt ez, kérdezem én államtitkár úrtól.
Azt gondolom, szakmailag tényleg megkérdőjelezhető, hogy a családsegítő szolgálatot és a gyermekjóléti szolgálatot össze akarják vonni. Remélem, hogy a szakmával volt egyeztetve, államtitkár úr, és ez eredményezi ezt.
A családi napköziket érintő módosítás nem igazán értelmezhető, tekintettel arra, hogy az egyik korcsoport a mostani szabályok szerinti teljes kört lefedi. Értelmetlennek tűnik az egész módosítás. Sokkal valószínűbb, hogy el akarják különíteni a kötelező óvodáztatásra ítélt gyermekeket a többiektől. Vajon ezt hogyan kell érteni?
Itt van ez a kötelező óvodáztatás. Azt gondolom, hogy az utóbbi évtizedekben egyre több törvény és intézkedés irányult arra, hogy a hátrányos helyzetű vagy veszélyeztetett gyerekeket minél hamarabb nemcsak óvodában, hanem bölcsődében tudják elhelyezni. Én mindig ellene vagyok az abszolút tiltásnak. A gyerek hároméves korban való kötelező bevitelét az óvodába - igaz, vannak kitétek, hogy majd a jegyző adhat igazolást arról, hogy én jó család vagyok, és a gyereket akkor nem kell bevinni az óvodába - én nem tartom jónak.
(20.50)
Már említették itt, hogy ráadásul komoly férőhelyhiányok fognak adódni. Most a szakma azt mondja, hogy 20 és 30 ezerre tehető az óvodából a férőhelyhiány, hogyha szeptembertől ezt be akarják vezetni.
A másik dolog. Már a múltkor is elmondtam a költségvetési vitában is, hogy aki ismeri az óvodás gyermeket, háromévesen még ott tartunk, hogy fél évet általában hiányzunk, mert állandóan betegek vagyunk. Nem szoktunk azonnal orvoshoz rohanni, hanem megpróbáljuk otthon, ha a gyerek egy kicsikét köhög, otthon maradunk egy napot, két napot, nem kérünk igazolásokat, hanem szépen a gyerek otthon marad, kezeljük, és utána mehet az oviba.
Fel van-e készülve a rendszer arra, ezt már múltkor is feltettem államtitkár úrnak, de nem kaptam rá választ, a gyermekorvosi rendelők kapacitása fel van-e erre készülve, hogy mondjuk, egy orvosi rendelő ezáltal, hogy most már családipótlék-megvonás lesz, ha a gyerek igazolatlanul hiányzik az óvodából, a szülő nem teheti meg, hogy otthon hagyja nagymamánál vagy akár saját magával a gyereket, ezért az orvosi rendelő kapacitása meglesz-e ehhez, hogy mondjuk, száz gyerek helyett kettőszáz gyereket kell egy nap fogadnia, csak azért, hogy admi-nisztratíve leigazolja a gyerek hiányzását, csak hogy a családi pótléktól ne essen el. Azt gondolom, hogy ez elég keményen szociálpolitika-ellenes intézkedés.
Az iskolai szociális munkára vonatkozó rendelkezés szerint a gyermekjóléti szolgáltatás a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése érdekében iskolai szociális munkát biztosíthat. Nem biztosít kötelezően. Hát, államtitkár úr, ez nagyon puha megfogalmazás! Pontosan azért, mikor olyan adatok vannak, amiket előttünk is már többen elmondtak, hogy olyan szegénységi adatok jönnek ki nap mint nap… Bár megint el kell mondani, hogy a KSH a mai napig nem tette közzé a szegénységi adatokat. Régen elmúlt szeptember, már lassan novembernek is vége van. Államtitkár úr lehetne hatással a KSH-ra, hogy végre hozzák már nyilvánosságra, hogy megismerhessük, bár azt gondolom, hogy a Magyar Tudományos Akadémia múlt heti konferenciája elég világossá tette, hogy miért történnek ezek a dolgok, hogy miért vannak késve bejelentve ezek az adatok.
Ezt csak jelzésértékkel tehették ide, hiszen nemrégiben állapította meg a gyermekesélyekről szóló civil jelentés, hogy a nemzeti társadalmi felzárkózási stratégia megvalósításából indokolás nélkül elmaradt az iskolai szociális munka feltételeinek kidolgozása és bevezetése, pedig a prevenció, a pozitív iskolai klíma, valamint az időben érkező szakmai segítség jelentős szerepet játszik a kamaszkori problémák megelőzésében.
Itt elmondható, Korózs képviselő úr már kitért arra, és itt tényleg megint az Alaptörvényre hivatkozva, hogy a szociális törvény egyik lényeges módosítása a 8 millió forintos bekerülési díj az otthonokba. Én is csak megint fel tudom hozni, hogy az Alaptörvénynek milyen veszélyes rendelkezései vannak, és miniszterelnök úr az utóbbi időben többet emlegette, hogy a szülőnek kötelessége eltartani a gyereket, a gyereknek meg kötelessége eltartani a szüleit, amivel teljesen egyetértek, csak ne olyan módon, hogy utána meg még büntessék is őket. Ez a törvény erre pontosan alkalmas lesz.
Kapcsolódva Teleki képviselő úrhoz a ketrecharcos gyerekekkel kapcsolatban, én nagyon szeretném, ha a kormányzat egyszer azt vizsgálná meg, milyen társadalmi háttere van annak, hogy ezek a gyerekek rákényszerülnek erre vagy akár a szüleik kényszerülnek arra, hogy egy ilyenbe belemenjenek. Ez megint csak arra vezethető vissza, hogy mekkora szegénység van Magyarországon, és tudjuk, hogy ezek a ketrecharcok pénzért zajlanak. Miért történik ez ma Magyarországon, amit láthattunk annak idején, mondjuk, nyugati filmekben, hogy ez már Magyarországon is itt van?
A másik, hogy támogatnánk, ha ezt a 14 évet kitolnák 18 évig, mert azt gondolom, hogy ha a felnőtté válás kora 18 év, akkor egy ilyen komoly témában legyen már ez is. Ne onnan húzzunk vonalat, hogy 14 év, és akkor innentől fogva engedhető ez a brutális sportág.
Javasolnánk továbbá, hogy az MMA-nak legyen szakmai szövetsége. Ha csak szabadidős tevékenység, akkor látjuk, hogy pontosan nem is tudhatjuk, hogy hogyan lehet ezt a tevékenységet ellenőrizni. Reméljük, hogy erre is tesz majd kezdeményezést a minisztérium, és tényleg megfontolásra tartanám, hogy nagyon meg kellene vizsgálni, hogy miért kényszerülnek ilyenre ma a magyar gyerekek és a magyar családok.
Köszönöm szépen, államtitkár úr. (Teleki László és Korózs Lajos tapsol.)

 

 

Noviny Arcanum
Noviny Arcanum

Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť

Arcanum logo

Arcanum Adatbázis Kiadó, popredný poskytovateľ obsahu v Maďarsku, začal svoju činnosť 1. januára 1989. Spoločnosť sa zaoberá hromadnou digitalizáciou kultúrneho obsahu, jeho triedením do databáz a publikovaním.

O nás Kontakt Tlačové správy

Languages







Noviny Arcanum

Noviny Arcanum
Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť